Re: gespot

3971
Hk87 schreef:
bobbee schreef: za 01 jun 2024, 17:00 Koning van de retentie.
Afbeelding
Ja daar ging ik al zeker van uit. Misschien valt dat een beetje te compenseren met iets als een blow up erop.
Dat werkt altijd wel inderdaad. Ik heb geen idee of die te krijgen zijn voor deze molen. Echter zou je een adapter kunnen 3d printen zodat een universele van AliExpress past.
(je zou ook een Eureka XL kunnen proberen te scoren. Die doet het ook goed met een blow up dinges erop. En de retentie is sowieso minder)
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

3972
Ik kan het mis hebben maar naar mijn weten zijn de Turbo en XL zo goed als identieke malers.

Die diamond burrs in de XL zijn dacht ik vooral voor een langere levensduur ten opzichte van de normale burrs in de Turbo.

Ik dacht vooral aan een stap richting 83 of iig. Een flinke stap opwaarts vanaf de 64 wat ik nu heb.
Espressomachine: Strietman CT1
Maler: DF83V
* SSP LS (Lab Sweet)(Silver Knight Coated)
* SSP MP (Multi-purpose)(Red Speed Coated)
* DLC Espresso burrs

3973
Ik weet niks van de Turbo. Ik heb de XL en ben er zeer tevreden over. Heb wel ook de Olympus gehad met de mytos burrs. Dijk van een maler maar groot en luidruchtig en veel retentie en om nou te zeggen dat die zoveel beter is dan wat ik nu heb, nee in mijn beleving.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

3975
bobbee schreef: za 01 jun 2024, 17:30 Ik weet niks van de Turbo. Ik heb de XL en ben er zeer tevreden over. Heb wel ook de Olympus gehad met de mytos burrs. Dijk van een maler maar groot en luidruchtig en veel retentie en om nou te zeggen dat die zoveel beter is dan wat ik nu heb, nee in mijn beleving.
Nog even nagekeken maar zowel de Turbo als de XL draaien op een 320 watt motor op 1650 rpm en 65mm burrs. Enige verschil met de XL in de burrs zijn Eureka's eigen 'Diamond Inside' gepatenteerd thermisch cryogeen proces. Soort van levenslange burrs waarmee je dus 1300 à 1600 kilogram koffiebonen mee kan malen.

Ik ben eigenlijk ook wel tevreden met mijn Turbo en daar zit al een blowup boven wat de toch al lage retentie naar 0 tot max. 0,2 brengt. Maar toch kijk ik of daar verbetering in te halen valt.

83mm burrs leek me daarom de stap vooruit maar ik ben tot nu toe niet echt overtuigd. De duo van niche of de df83 zijn in prijs nog redelijk voor 83 burrs beiden rond €700 tot €800. De timemore 78 zelfs nog goedkoper maar het heeft mij allen niet echt overtuigd dat ik een grote stap vooruit maak van wat ik nu heb. Ik denk dat ik nog even geduldig moet zijn voor een betere :lol:
Espressomachine: Strietman CT1
Maler: DF83V
* SSP LS (Lab Sweet)(Silver Knight Coated)
* SSP MP (Multi-purpose)(Red Speed Coated)
* DLC Espresso burrs

3976
Ik heb wat geleerd van je! Dank voor het uitzoeken.

Altijd goed om zelf 83mm te ontdekken ik heb meerdere malers gehad met grotere schijven dan 64nm. Zowel 83mm als de Olympus burrs van 75mm. In mijn beleving zorgt 83mm vooral voor meer consistentie maar dat gaat niet meer op nu met de XL en df64v. Dat was 10 jaar geleden heel anders met 64mm schijven en kon je het verschil heel goed merken dagelijks met bijstellen. Ook was Eureka totaal niet interessant voor ons met hun simpele malers toen. De techniek heeft zich de afgelopen jaren goed ontwikkeld. Maar het beste is om het zelf te ontdekken wat jij ervaart.
Ik weet alleen niet of ik zo'n compak zou kopen, het zijn grote logge herrie bakken en daardoor waarschijnlijk ook lastig weer te verkopen. Zou zoiets zelf alleen kopen als de prijs echt heel scherp is.

Een df83 is misschien een leukere maler voor je.

3978
Ik schreef een poos gelee (viewtopic.php?f=30&t=2805&p=164419&hili ... nt#p164420) erover:
fransg schreef: vr 01 sep 2023, 09:46 Ik vind het ook een charmant ding met vele opties.

Aantrekkelijk.

Wat me nog tegenhoudt is dat ik het afwegen met de hand eigenlijk helemaal niet vervelend vind ;-)
Dat met de hand afwegen ging mij opgevement toch een beetje tegenstaan en al die potjes met 18.5g bonen stonden ook wel wat in de weg.

Daarom dus toch maar die bean counter gekocht toen ik toch al even in de stemming was om mezelf eens ergens op te trakteren.

Video geplaatst in de thread van 'wat heb ik me nu toch weer aangeschaft':
viewtopic.php?f=30&t=11641&p=174313#p174305
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

3979
fransg schreef:Ik schreef een poos gelee (viewtopic.php?f=30&t=2805&p=164419&hili ... nt#p164420) erover:
fransg schreef: vr 01 sep 2023, 09:46 Ik vind het ook een charmant ding met vele opties.

Aantrekkelijk.

Wat me nog tegenhoudt is dat ik het afwegen met de hand eigenlijk helemaal niet vervelend vind ;-)
Dat met de hand afwegen ging mij opgevement toch een beetje tegenstaan en al die potjes met 18.5g bonen stonden ook wel wat in de weg.

Daarom dus toch maar die bean counter gekocht toen ik toch al even in de stemming was om mezelf eens ergens op te trakteren.

Video geplaatst in de thread van 'wat heb ik me nu toch weer aangeschaft':
viewtopic.php?f=30&t=11641&p=174313#p174305
Ik moest vandaag nog aan je denken. Ik gebruik de XL, jouw oude XL dus naar volle tevredenheid en de single doser steeds minder. Het kwam zelfs in mij op om de sd maler misschien wel te verkopen...want die XL, die is eigenlijk wel heel erg vriendelijk in gebruik.
Dus ik snap de aankoop van de bonen doseerder.

3980
Leuk!

Ja de XL maalt uitstekend en als je niet al te gekke wissels doet met uiteenlopende brandingen hoef je maar weinig te verstellen aan maler en timer.

Bovendien als je goeie kwaliteit bonen hebt dan krijg je er verrukkelijke espresso van ook als het eens wat sneller of trager doorloopt.

Gemak dient de mens
en
plezier is een genoegen voor allen.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino