Niche Zero Grinder

QM_Ed
Berichten: 73
Lid geworden op: zo 09 dec 2018, 12:26

Re: Niche Zero Grinder

Berichtdoor QM_Ed » di 19 feb 2019, 20:48

Gewoon eens op 35 (Filter Drip) beginnen met experimenteren?
Je moet meer dan een volle cirkel tegen de klok in!
Met de instellingen zoals hij geleverd is klopt het redelijk met espresso (stand 14 ongeveer).
Bedoel je van daar uit nog eens een hele omwenteling tegen de klok in zodat hij weer ongeveer bij espresso staat?

Sent from my Mi A2 using Tapatalk


bvds
Berichten: 2569
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Niche Zero Grinder

Berichtdoor bvds » di 19 feb 2019, 21:03

Ja je moet in ieder geval weer voorbij de 0. Dus verder door draaien dan de schaal...

Ik vind de Niche veel beter voor filter dan ik had verwacht. Niet zo goed als de MK steel burrs of Comandante MK3 maar absoluut bruikbaar.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

mloes
Berichten: 199
Lid geworden op: za 07 dec 2013, 22:42

Re: Niche Zero Grinder

Berichtdoor mloes » vr 08 mar 2019, 16:46

De niche nu een paar weken in gebruik en het is een prettige maler! Makkelijk schoon te borstelen. En afwegen per shot deed ik al. Verder erg makkelijk om de juiste graad te vinden en ook een keer geswitched naar filter wat gewoon makkelijk gaat. Geluid is een enorme verbetering.

Ik vind de doorloop beter geworden, minder channeling dan met de platte schijven. En dat dus zonder roeren. Ik durf niet te zeggen dat ik nou grote smaakverschillen proef, ik zou eerder zeggen dat het wat consistenter is. Waar ik met de oude maler wel eens faliekant ‘fout’ (bitter of zuur) kon gaan heb ik daar minder last van. Persoonlijk merk ik nog wel dat ik het naar boven halen van zoete, zachte tonen nog lastig vind. Maar dat kan aan mn branding liggen, aan mn machine, of aan...?... dus daar ben ik nog niet tevreden over. Het is een beetje ‘vlak’ ofzo. Maar vlak op een hoog niveau! (Zeker als je dan koffie buiten de deur proeft dan denk ik oh ja...)

Ik ben gestopt met wegen na het malen. Ik het begin een paar keer retentie gemeten, zit ergens tussen de 0,5-1 gram. Vooral metde malabar blijft wat zitten bij mij omdat die erg statisch is (en ik steeds vergeet er even met een natte vinger doorheen te roeren. Als ik dat wel doe geen probleem).

Kortom erg tevreden!
| Profitec Pro 800| niche zero|gaby master A | Genecafe

Gebruikersavatar
MichelW
Berichten: 23
Lid geworden op: ma 14 jan 2019, 13:56

Re: Niche Zero Grinder

Berichtdoor MichelW » za 09 mar 2019, 11:23

Goed om te horen dat je tevreden bent! En erg relxt dat de retentie zo laag is!
Heb je de Niche gekalibreerd, voordat je hem voor het eerst hebt gebruikt of was hij out of the box meteen goed afgesteld en klaar voor gebruik?

De volgende batch wordt pas eind maart verstuurd dus ik moet er helaas nog even op wachten...
Vooral metde malabar blijft wat zitten bij mij omdat die erg statisch is (en ik steeds vergeet er even met een natte vinger doorheen te roeren. Als ik dat wel doe geen probleem).
Wat bedoel je precies met malabar (is een typefoutje, maar heb geen idee wat je bedoelt :? ).
Espresso gear: ECM Classika II | Niche Zero
Filter gear: Aeropress | Chemex | Hario V60 | Kalita wave | Brewista Artisan kettle | Comandante C40 MK3

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Niche Zero Grinder

Berichtdoor bobbee » za 09 mar 2019, 11:27

Kalibreren stellt niks voor en het is al gedaan bij niche.

De malabar is een boon uit India die anders wordt behandelt dan andere bonen. Erg groot en luchtig en daardoor ook erg statisch. Doordat het zo statisch is blijft er maalsel plakken, een beetje water en dat probleem is weg.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

bvds
Berichten: 2569
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Niche Zero Grinder

Berichtdoor bvds » za 09 mar 2019, 13:22

Klopt. Normaliter is de retentie op de Niche <0.5 gram, meestal zelfs hooguit 0.2 gram...
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL

Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: Niche Zero Grinder

Berichtdoor @3aan » za 09 mar 2019, 14:48

AfbeeldingAfbeelding


Weetje van MLoes;
Weet je dat malabar een spinazie soort is in india.. Afbeelding
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6374
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Niche Zero Grinder

Berichtdoor cremalover » za 09 mar 2019, 17:39

Ik accepteer met alle liefde wat retentie en knoerij.Beter dan nattigheid in je molen brengen.Dat is gewoon niet goed.

Gebruikersavatar
MichelW
Berichten: 23
Lid geworden op: ma 14 jan 2019, 13:56

Re: Niche Zero Grinder

Berichtdoor MichelW » za 09 mar 2019, 17:40

Wat grappig zeg, interessant stukje! Ik had er echt nog nooit van gehoord, dus weer wat geleerd :)
Espresso gear: ECM Classika II | Niche Zero

Filter gear: Aeropress | Chemex | Hario V60 | Kalita wave | Brewista Artisan kettle | Comandante C40 MK3

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Niche Zero Grinder

Berichtdoor bobbee » za 09 mar 2019, 20:10

Ik accepteer met alle liefde wat retentie en knoerij.Beter dan nattigheid in je molen brengen.Dat is gewoon niet goed.
Kan geen kwaad. Het gaat om minder dan een drupje en als je al koffie hebt gemalen dan zijn de schijven bedekt met een laagje olie die ze beschermt.

Het hoeft natuurlijk niet als het niet goed voelt, gewoon niet doen maar het kan niet echt kwaad.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’


Terug naar “Koffiemolens & malers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Emass en 17 gasten

cron