Vibiemme Domobar wordt (veel) te heet

1
Goedemorgen,

Ik heb hulp nodig bij het repareren van het temperatuurbeheer van mijn Vibiemme Domobar. Als hij langer dan 15 minuten aanstaat, is het een soort kwade hogedrukstoommachine: vreselijk heet, eindeloos laten doorlopen om een beetje op aangename temperatuur te komen, heel onprettig, goeie koffie bijna niet mogelijk. Daar wil ik iets aan doen.

Nu er een Lelit Bianca op mijn aanrecht staat, weet ik weer wat het is om espresso te maken met een machine die op de juiste temperatuur is. Allemachtig, wat een opluchting :lol:

Mijn oude Vibiemme Domobar - bouwjaar 2004, gekocht in 2012 - werd te heet. Ik heb hem binnengebracht om te repareren, en de pressostaat is vervangen (????? denk ik toch, ik weet het niet precies meer). In ieder geval, ik heb goed meegekeken, en dacht: dat is niet zo moeilijk, de volgende keer doe ik het zelf.

Ok, ik was twee weken in de koffiehemel, de temperatuur was stabiel, de espresso aanmerkelijk beter dan ik hem in lang gedronken had, maar toen was t weer mis. Ik had geen zin om weer uit Gent naar Nederland te rijden (er is hier bij mijn weten geen onderhoudsservice), dus ik heb t er maar bij gelaten.

Nu wil ik de Vibiemme verkopen- ik denk dat iemand er nog veel plezier van kan hebben, en ik heb al een koper - maar eerst moet die temperatuur worden opgelost. En het gaat verder dan die pressostaat vervangen, dat is duidelijk. Is het iets met de bekabeling? Zijn er nog dingen die meespelen met het temperatuurbeheer?

Ik heb op dit moment zeer beperkte kennis van de precieze werking van de machine, maar ik leer graag en snel, en ik ben redelijk handig :? . Heeft iemand een tip waar ik kan beginnen zoeken? En is er een plek waar ik gemakkelijk aan onderdelen kan komen?

Alvast veel dank!
~ Lelit Bianca ~ Niche Zero black ~ Felicita Arc ~ Aeropress ~ Otto (kortharige dwergteckel) ~

Re: Vibiemme Domobar wordt (veel) te heet

3
De thermostaten die gebruikt worden zijn sowieso onnauwkeurig. Zelfs af fabriek kom ik af en toe exemplaren tegen die een extreem groot verschil tussen in- en uitschakeltemperatuur hebben.

Dat de voeler ter hoogte van de plek zit, waar het koude water de boiler binnenkomt helpt ook niet echt.

Oplossing is plaatsen van het nieuwe type Domobarthermostaat.
De kans is groot dat Fixpresso in Gent er één heeft liggen.

Verstuurd vanaf mijn TA-1024 met Tapatalk

4
HanR schreef:De thermostaten die gebruikt worden zijn sowieso onnauwkeurig. Zelfs af fabriek kom ik af en toe exemplaren tegen die een extreem groot verschil tussen in- en uitschakeltemperatuur hebben.

Dat de voeler ter hoogte van de plek zit, waar het koude water de boiler binnenkomt helpt ook niet echt.

Oplossing is plaatsen van het nieuwe type Domobarthermostaat.
De kans is groot dat Fixpresso in Gent er één heeft liggen.

Verstuurd vanaf mijn TA-1024 met Tapatalk
Chapeau Han! Wat ben jij toch een aanwinst voor het forum. De kennis die je deelt vanuit jouw ervaring is goud waard.

Zo, complimenten modus sluiten.
Afbeelding
Afbeelding
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

6
Ok, ik ben een stap verder. Als beginneling moet ik nog veel studeren.
Niks pressostaat. Een thermostaat met sonde die in een voelerbuis verdwijnt die in de boiler hangt.
Daar is duidelijk iets mis, en dan moeten meteen thermostaat en voelerbuis vervangen worden, begrijp ik. Maar hoe weet je dan dat dat alles is? Of dat dat idd het probleem is?

Op de website van DR Tradingshop vind ik: "Wanneer de sonde van de oude thermostaat niet meer uit de buis in de boiler komt is afknippen van de sonde de enige oplossing, monteer dan een een nieuwe buis en thermostaat." Hmm. Nog effe verder studeren.
~ Lelit Bianca ~ Niche Zero black ~ Felicita Arc ~ Aeropress ~ Otto (kortharige dwergteckel) ~

7
Geweldig. Dank voor de tips! Ik had niet gerefresht, en zie nu pas alle opmerkingen. Super. Ik ga eens kijken bij Fixpresso, die mij nog helemaal onbekend is. Dank Han!
En volgens mij staat de stoomschakelaar uit, maar ik ga dat checken. Thanks!

10
Capulus schreef: do 21 mar 2019, 18:28
bobbee schreef:
iGoof schreef:En volgens mij staat de stoomschakelaar uit, maar ik ga dat checken. Thanks!
Wel eerlijk vertellen dan he!
Afbeelding
Afbeelding
Dat zou ik ook stil houden:)
Ik hou me effe heel stil ;) Maar hij stond uit. Echt. :D Nee, echt!