Eureka Olympus Ti of Macap MXD extreme of..?

xpresso
Berichten: 56
Lid geworden op: ma 22 aug 2011, 16:02

Eureka Olympus Ti of Macap MXD extreme of..?

Berichtdoor xpresso » do 21 mar 2019, 17:59

Hoi Hallo,
Na jaren tevereden met mijn setup hebben we nu ook last van upgrade koorts :-) Even voor het gevoel: huidige set: Dalla Corte mini met een Mazzer mini elec B. Ons oog is gevallen op een londinium R. Ja, van een DB naar een levermachine. We hebben gemerkt dat we minder bezig zijn met de technische aspecten zoals temp.en profiling dan met beleving. Nu vertelde Reiss (van Londinium) me dat er nog wat te halen valt in de keuze voor een nieuwe maler als we kiezen voor een lever. Hij vertelde dat een flat burr beter bij een lever past dan een conische burr. Gemakshalve zijn we hier even uitgegaan van kennis en kunde van anderen omdat we de combinatie machine/ malers niet ergens kunnen proeven. Nu is onze vraag: We hebben veel gelezen over de Eureka Olympus Ti. Is een Macap MXD daar bv. een alternatief voor en zo ja, welke geniet de voorkeur?
Macap M7Dz
Kees van der Westen Speedster

bvds
Berichten: 2569
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Eureka Olympus Ti of Macap MXD extreme of..?

Berichtdoor bvds » do 21 mar 2019, 18:22

Voor de beleving snap ik de stap naar een mooie lever zoals de Londinium wel. Je hebt met de DC mini al wel een topmachine trouwens. Voor de smaak hoef je het niet te doen.

Die opmerking van Reiss over dat vlakke malers beter zouden passen bij levers zou ik maar met een korreltje zout nemen. Een hele grote korrel wel te verstaan. De voorkeur voor groot conisch of groot vlak is vooral persoonlijk en alleen relevant bij hele lichte brandingen. Mogelijk dat groot vlak dan een klein voordeel heeft. Bij boontjes met een meer normale ontwikkeling is dat voordeel er zeker niet. En bij donker branding al helemaal niet.

Je kan trouwens ook SSP burrs in je mini doen en dan gaat je Mazzer meer als een grote vlakke maler presteren ondanks het bescheiden schijfformaat.

I.p.v. de Olympus zou ik zeker ook naar de Atom 75E TiN kijken van hetzelfde merk. Die is een stuk kleiner en veel stiller! Maalwerk en prestaties zijn identiek.

En eigenlijk zou je eens groot conisch en vlak naast elkaar moeten proberen. Misschien ben jij juist wel meer fan van conisch!

Frans is bijvoorbeeld van een grote vlakke Compak maler overgegaan op de conische EtzMAX en klaagt sindsdien niet over inferieure koffie. Voor Bobbee geldt hetzelfde sinds zijn overstap van een Olympus op de Niche.

Succes.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14926
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Eureka Olympus Ti of Macap MXD extreme of..?

Berichtdoor fransg » do 21 mar 2019, 18:56

Frans is bijvoorbeeld van een grote vlakke Compak maler overgegaan op de conische EtzMAX en klaagt sindsdien niet over inferieure koffie. Voor Bobbee geldt hetzelfde sinds zijn overstap van een Olympus op de Niche.
Ik heb de R120, als Zeer Grote Vlakke Maler er nog steeds bij, al gebruik ik die bijna nooit voor espresso inderdaad.

Bij wat lichte/harde boontjes doet de Baratza Forté het trouwens (met meer lawaai en meer tijd) uitstekend waar de etzMAX in het Zeer Fijne gebied meer moeite heeft (ook doordat die zijn best doet veel in enkele seconden te malen).

Smaak is in mijn beleving vnl afhankelijk van de gekozen boontjes en de betreffende brander (ikzelf).

Maar Reiss heeft nu recente ervaring met de reusachtige Kafatek en met de EK43 en hij koopt, sinds hij zelf niet meer brandt, voor de aardigheid bonen van zeer veel verschillende specialty branders, dus hij doet wel veel meer brede ervaring op dan ik.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

xpresso
Berichten: 56
Lid geworden op: ma 22 aug 2011, 16:02

Re: Eureka Olympus Ti of Macap MXD extreme of..?

Berichtdoor xpresso » do 21 mar 2019, 20:43

Ik had je deze meek al een mailtje gestuurd om langs te komen, Frans:-) Ik kom er zsm op terug.
Maar als jullie een conische maler niet uitsluiten dan moet ik dus ff opnieuw beginnen met orienteren:-) Eureka KRE, M7D, K10 en al die exoten. Voor de volledigheid onze koffie voorkeur: In de midden amerika hoek. Caturra's
Macap M7Dz

Kees van der Westen Speedster

Pti
Berichten: 3245
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Eureka Olympus Ti of Macap MXD extreme of..?

Berichtdoor Pti » do 21 mar 2019, 21:45

Ik had een k30, toen een kony en daarna een e37s, nu heb ik een Atom 75 Tin. Als de Atom niet verbluffend goed blijkt te zijn is het voor mij 100% zeker, en ga ik weer terug naar een grote conische maler. De vergevingsgezindheid en body in de shots zijn voor mijn thuis/gebruiksituatie ideaal.

Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: Eureka Olympus Ti of Macap MXD extreme of..?

Berichtdoor @3aan » do 21 mar 2019, 22:57

Ik heb een K30 gehad en heel veel andere malers, waaronder een Versalab m3 hybride maler en de tegenhanger LaCimbali MAX ook hybride, ook verscheidene conische malers, maar hou het nu toch al geruime tijd op een Compak 8 met 83 mm vlak met doseerslede a la Versalab en een vleugje Mazzer (titanium) schijven gemonteerd, minder agressief dan de Compak schijven waardoor iets trager maar een pak stiller en een prima maalsel.

De Versalab heb ik nog. Afbeelding

AfbeeldingAfbeelding

Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

Wedj
Berichten: 209
Lid geworden op: vr 16 aug 2013, 15:40

Re: Eureka Olympus Ti of Macap MXD extreme of..?

Berichtdoor Wedj » do 21 mar 2019, 23:34

Ik ben uiterst tevreden over de stap van de LSM naar de Mythos 1. Zal voorlopig geen andere komen eerder een vervanger voor de Technika4.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Home: faema e61 originale,Mythos1, Eureka Specialita en nog genoeg 😀

bvds
Berichten: 2569
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Eureka Olympus Ti of Macap MXD extreme of..?

Berichtdoor bvds » vr 22 mar 2019, 08:33

Voordeel van groot vlak is dat er zo veel keuze is en het formaat goed te doen is. Voor grote conische malers valt er niet zo veel te kiezen.

Een Mazzer robur willen de meesten alleen al vanwege het formaat niet op het aanrecht. En al helemaal niet i.v.m. de grote retentie. De Kony is dan al een stuk beter. Anders heb je nog de Compak K10, maar die heeft ook een forse retentie dacht ik. De Etzinger is feitelijk geen big conical vanwege de kleine schijfjes, maar wel groots qua preformance: snel, geschikt voor single dosing en geen retentie. Ik wordt wel blij van de Niche met zijn Mazzer Kony maalwerk: klein en stil, singel dosing, geen retentie, mooi maalsel. Alleen single dosing moet je ding zijn en de Niche vind ik eerlijk gezegd best wel ugly. Beetje Senseo looks met truttige houten pootjes. Los daarvan alleen maar voordelen. Ook nog eens prima bouwkwaliteit voor dat geld.

Voor groot vlak is de keuze enorm: Mahlkonig K30 of opvolger, Eureka Atom 75 TiN of Olympus, Compak 8 serie, Ceado e37 etc.

Ik zou vooral ook kijken naar wat je belangeijk vind: minste retentie, stilste maler of juist mooiste design etc. Het zijn immers allemaal hele goede malers. Ik vind persoonlijk dat de Atom 75 TiN wel het beste totaalpakketje heeft: heel stil, weinig retentie, niet zo groot, relatief voordelig. Er staat trouwens een gebruikte te koop op thuisbarista.nl:

https://www.thuisbarista.nl/forum/viewt ... =11&t=6427

En nogmaals: met SSP burrs in je Mazzer vervalt de nodzaak voor een upgrade!
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL

Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Eureka Olympus Ti of Macap MXD extreme of..?

Berichtdoor bobbee » vr 22 mar 2019, 10:10

Check de Niche Zero even! Wordt je blij van. Zowel prijs nieuw als de kwaliteit van het maalsel!
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

xpresso
Berichten: 56
Lid geworden op: ma 22 aug 2011, 16:02

Re: Eureka Olympus Ti of Macap MXD extreme of..?

Berichtdoor xpresso » vr 22 mar 2019, 12:57

We dwalen een tikje af. Niche heeft geen WAF en nieuwe burrs in mijn huidige maler zie ik niet zitten omdat ik nu al de SJ schijven erin heb zitten. Wat ik uit de reakties opmaak is dat een flat or conisch dus geen uitgemaakte zaak is. Zowel eureka als macap heeft een conische variant beschikbaar. Een Nino is te hoog. We gaan weer ff puzzelen:-)
Macap M7Dz

Kees van der Westen Speedster


Terug naar “Koffiemolens & malers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten

cron