Advies heb ik wel nodig, en ben blij met elke toevoegingbobbee schreef: zo 24 mar 2019, 07:46 Voor espresso geen comandante kiezen. De maalgraad verstelling is getrapt en de schijfjes lenen zich beter voor filter. Ik gebruik hem uitsluitend voor filter en dan is hij geweldig! Voor espresso dan beter voor een kinu gaan. Zowel de traveler en m47 zijn zeer geschikt. De schijfjes zijn wat agressiever geslepen en het hengsel is niet te kort waardoor het malen sneller gaat en niet te zwaar. Ik heb de traveler en M47 die ik gebruik in combinatie met de mypressi twist die samen een hele goede espresso maakt! Kun je ook checken, werkt met slagroom spuit gasampulen. Heel leuk apparaat en momenteel op marktplaats te vinden. Meer info op het forum, mag je zelf even opzoeken.
De Rok is al meer over geschreven en is geen topper. Temperatuur stabiliteit en de plastic zuiger en aluminium behuizing zijn niet om blij van te worden, wanneer je echt espresso druk gaat uitoefenen op de machine zal hij het niet lang uithouden. Het ontwerp is al van jaren her en de nieuwere on onverwarmde manual machines, zoals de flair of cafelat robot, zijn veel verder doorontwikkeld en genieten echt de voorkeur!
Maar het blijft behelpen hoor, alles goed voor verwarmen met kokend water want anders krijg je gewoon geen lekkere espresso. Zuur!
Je kunt ook kijken voor 2e hands la pavoni Proffesional van na 1998 met 51mm portafilter. Werkt geweldig, heb er sinds een weekje 1 en ben er al erg blij mee. Zet er net als ik een Niche zero naast en goede vers gebrande koffiebonen en je zult versteld staan en het werken ermee is leuk.
Maar ik hoop dat je het aanneemt en de Rok en comandante achterwege laat. De Rok maler heb ik gehad, niet kopen! Zeer slecht en sorry, maar de Hario molen die hierboven wordt genoemd is er 1 die je al helemaal moet skippen! Dat is geen serieuze maler! Zowel voor filter als espresso. Tenzij je het allemaal niet zoveel uitmaakt, maar dan heb je ook geen advies nodig. Succes.
Voor 2e hands heb ik ook al beetje gekeken, maar wat voor mij dan moeilijk is gezien in beginner ben, hoe weet ik of de machine daadwerkelijk nog goed is en niet toe is aan een onderhoudsbeurt.
Ik snap dat voor iemand die apparaten van 1000+ heeft staan dat een espresso van een Roc of Flair een stuk minder is. Ik kom van een Krups volautomaat, wat ik al prima vind mits goede bonen, maar ben wel benieuwd hoe ik met een klein budget die espresso beter ga krijgen dan mijn volautomaat.
Misschien dat dan in de toekomst er ook apparaten gaan komen van 1000+ maar wil eerst graag weten of ik deze andere manier van bereiden leuk ga vinden.