Advies nodig: Vibiemme Domobar en Baratza Sette 270

Huuuge_23
Berichten: 50
Lid geworden op: vr 11 jan 2019, 15:20

Advies nodig: Vibiemme Domobar en Baratza Sette 270

Berichtdoor Huuuge_23 » za 06 apr 2019, 13:08

Hoi allen!

Ik kan hoogstwaarschijnlijk een leuke set van een Vibiemme Domobar en Baratza Sette 270 koffiemaler ophalen voor een leuke prijs van €550. De domobar is altijd netjes onderhouden (ontkalkt, schoongemaakt). Ik zit alleen met de volgende vraag:
- Denken jullie dat het een goede deal is?
- Betreft de domobar. Is daar vaak onderhoud aan nodig door een externe partij? Enig idee wat daarvan de kosten zijn?

Ik heb momenteel een Solis Barista Pro 114 staan, dus zie het zelf als een aardige update. Wat denken jullie?

Ik ben benieuwd!
ECM Mechanika IV - Eureka Mignon Specialita

bvds
Berichten: 2570
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Vibiemme Domobar en Baratza Sette 270

Berichtdoor bvds » za 06 apr 2019, 13:59

Hoi,

Ik vind de prijs bijna verdacht goedkoop!

En 2e hands Sette moer toch wel zo'n 200 euro opbrengen.

350 euro voor een Domobar is onder de marktprijs. Dus ofwel hele goede deal ofwel addertje onder het gras. Ik zou alles goed gaan bekijken en testen! En "onder de kap" kijken.

Let bij de domobar nero ook op roestvorming! Verder is het vrij eenvoudige en degelijke techniek. Ontkalken kan net zo goed een nadeel als een voordeel zijn. De vraag is hoe de conditie van het binnenwerk is. Is de pomp nog goed? Is er lekkage? Hoe zit het met de OPV en thermostaat? Is het leidingwerk schoon? Heeft de E61 groep revisie nodig? Etc.

Dit soort machines zijn prima te servicen door jezelf als je handig bent. En anders door mensen die algemeen bekend zijn op dit forum, zoals Kafko, HanR, Peter de Goede, Piet de espressomonteur etc. In elke regio is er wel iemand. Bedenk wel dat het reviseren, schoonmaken en vervangen van onderdelen geld kost, zowel door de kosten van de onderdelen als de tijdsinvestering.

Bedenk wel dat een E61 machine zo'n driekwartier opwarmtijd heeft en een single boiler voor melk opschuimen verre van ideaal is.

De Sette zonder weegfunctie is een stukje betrouwbaarder dan die met weegcel. Maar het blijft Baratza d.w.z. geen uitblinker qua bouwkwaliteit en betrouwbaarheid. Check tenminste of de hopper goed sluit door hem los te draaien en weer vast te draaien. Als de hopper niet goed sluit, dan slaat de motor niet aan. Verder display en druktoetsen testen en goed luisteren hoe de motor klinkt. Maakt ook nog uit hoe oud hij is. De eerste versies werden geplaagd door storingen.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Huuuge_23
Berichten: 50
Lid geworden op: vr 11 jan 2019, 15:20

Re: Vibiemme Domobar en Baratza Sette 270

Berichtdoor Huuuge_23 » za 06 apr 2019, 14:32

Hoi,

Ik vind de prijs bijna verdacht goedkoop!

En 2e hands Sette moer toch wel zo'n 200 euro opbrengen.

350 euro voor een Domobar is onder de marktprijs. Dus ofwel hele goede deal ofwel addertje onder het gras. Ik zou alles goed gaan bekijken en testen! En "onder de kap" kijken.

Let bij de domobar nero ook op roestvorming! Verder is het vrij eenvoudige en degelijke techniek. Ontkalken kan net zo goed een nadeel als een voordeel zijn. De vraag is hoe de conditie van het binnenwerk is. Is de pomp nog goed? Is er lekkage? Hoe zit het met de OPV en thermostaat? Is het leidingwerk schoon? Heeft de E61 groep revisie nodig? Etc.

Dit soort machines zijn prima te servicen door jezelf als je handig bent. En anders door mensen die algemeen bekend zijn op dit forum, zoals Kafko, HanR, Peter de Goede, Piet de espressomonteur etc. In elke regio is er wel iemand. Bedenk wel dat het reviseren, schoonmaken en vervangen van onderdelen geld kost, zowel door de kosten van de onderdelen als de tijdsinvestering.

Bedenk wel dat een E61 machine zo'n driekwartier opwarmtijd heeft en een single boiler voor melk opschuimen verre van ideaal is.

De Sette zonder weegfunctie is een stukje betrouwbaarder dan die met weegcel. Maar het blijft Baratza d.w.z. geen uitblinker qua bouwkwaliteit en betrouwbaarheid. Check tenminste of de hopper goed sluit door hem los te draaien en weer vast te draaien. Als de hopper niet goed sluit, dan slaat de motor niet aan. Verder display en druktoetsen testen en goed luisteren hoe de motor klinkt. Maakt ook nog uit hoe oud hij is. De eerste versies werden geplaagd door storingen.
Dank voor je uitgebreide reactie! Het leek mij inderdaad een goede/goedkope deal, dus zal je punten in mijn achterhoofd nemen als ik hem ga bekijken.

Betreft de opwarmtijd had ik mij dat niet gerealiseerd. Dit is toch een enorm verschil met 5minuten die het nu kost met de solis. Is er iets op te verzinnen? Dwz een timer oid? En zijn er soortgelijke apparaten die een kortere opwarmtijd hebben?

De maler is inmiddels 1 jaar oud, dus ik ga er vanuit dat dit een nieuwere versie is. Zonder (hopelijk) storingen.
ECM Mechanika IV - Eureka Mignon Specialita

Wedj
Berichten: 209
Lid geworden op: vr 16 aug 2013, 15:40

Re: Advies nodig: Vibiemme Domobar en Baratza Sette 270

Berichtdoor Wedj » zo 07 apr 2019, 11:19

Ik heb voor mijn team op het werk 3 jaar geleden een vib. gekocht. Prijs toen 300.
Perfect onderhouden, kap losgehad etc.
Staat bij ons zijn mannetje, is bij gied onderhoud een tank van een machine. Opschuimen is inderdaad niet ideaal, wordt daarna vaak te heet. Opwarmen. Bij ons 35 minuten. Thuis een ECM tech4. Die staat op een wifi schakelaar. Kortom kijk er goed naar maar er bestaat soms nog een goede deal


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Home: faema e61 originale,Mythos1, Eureka Specialita en nog genoeg 😀

Huuuge_23
Berichten: 50
Lid geworden op: vr 11 jan 2019, 15:20

Re: Advies nodig: Vibiemme Domobar en Baratza Sette 270

Berichtdoor Huuuge_23 » ma 08 apr 2019, 19:33

Ik heb voor mijn team op het werk 3 jaar geleden een vib. gekocht. Prijs toen 300.
Perfect onderhouden, kap losgehad etc.
Staat bij ons zijn mannetje, is bij gied onderhoud een tank van een machine. Opschuimen is inderdaad niet ideaal, wordt daarna vaak te heet. Opwarmen. Bij ons 35 minuten. Thuis een ECM tech4. Die staat op een wifi schakelaar. Kortom kijk er goed naar maar er bestaat soms nog een goede dealAfbeelding

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Aah ja volgens mij wel echt een leuk apparaat om te hebben. En interessant om hem op een wifi schakelaar te zetten. Zat er zelf aan te denken hem in te stellen, zodat hij 30min voordat m'n wekker gaat al begint met opwarmen :D

Heb de deal trouwens toch niet gedaan. Machine zag er nogal verroest uit en had zo mijn twijfels over de onderhoud. Misschien komt er ooit nog iets anders leuks voorbij. Toch bedankt voor het advies!
ECM Mechanika IV - Eureka Mignon Specialita


Terug naar “Koffiemolens & malers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten

cron