Voorstellen

Leuk dat je komt kijken op Koffiepraat.nl! Gebruik dit forum om je voor te stellen. Wie ben je, wat doe je, wat zijn je interesses enzovoorts!
upatamby
Berichten: 34
Lid geworden op: vr 25 jan 2019, 21:19

Re: Voorstellen

Berichtdoor upatamby » ma 22 apr 2019, 21:34

14 gram koffie in het dubbele filterbakje
Heb je al eens een 18g IMS of VST bakje geprobeerd?

"het dubbele filterbakje" is erg generiek, kan van alles betekenen.
Ik gebruik het tweekops-filterbakje dat is meegeleverd bij mijn ECM Classica PID. ECM adviseert 7 tot 9 gram per kopje, dus dit bakje zou geschikt moeten zijn voor 14 tot 18 gram.
Wat is het voordeel van zo'n IMS of VST-bakje? En heb ik dan ook een nieuwe (precisie-)tamper nodig?
PID-temperatuur: 95ºC
Probeer die eens op 97ºC?

Aangezien die doel-temp naar jouw waarneming slechts heel even wordt aangetikt kan het geen kwaad.
Vrij lichte tampdruk (ik schat ca 10kg)
Is niet zo van belang.
Extractietijd (incl. pre-infusie): 36 sec
Hoe lang duurt die pre-infusie precies, vanaf moment pomp-aan tot 'eerste druppels hangen onderaan het filterbakje'?
Opbrengst: 39 gram
Uit 14g zou ik maximaal 28g halen en dan is 39g véél meer.
Ik lees nogal wat tegenstrijdige info over de juiste ratio voor een espresso. Die lijkt te variëren tussen 1:2 en 1:4. Jij kiest kennelijk voor 1:2. Is daar een bepaalde reden voor, is het gewoon iets arbitrairs, of laat je het ook nog afhangen van het soort koffie?

Ik heb zojuist een espresso gemaakt conform jouw aanwijzingen:
- 14 gram koffie
- PID op 97 ºC
- 28 gram opbrengst
De pre-infusie bedroeg 7 seconden en de totale extractietijd was 28 seconden.
Het zuur was merkbaar minder, maar naar mijn smaak nog steeds te sterk.
Fascino spreekt bij deze koffie over een lage zuurgraad, maar wat is laag? Er zijn reviewers die deze koffie absoluut niet zuur vinden, dus ik heb het idee dat ik ergens nog iets niet goed doe.
ECM Classika PID met FC | Niche Zero | AeroPress | Gene Cafe CBR-101

Gebruikersavatar
GuidovW
Berichten: 1331
Lid geworden op: za 06 jan 2018, 13:55

Re: Voorstellen

Berichtdoor GuidovW » di 23 apr 2019, 21:40

Nou Jos, da's een welkom, zeg! :)
Het halve forum duikt gelijk met je in de tips en trucs. :idea:

Misschien heb je ook nog wat aan deze link: https://www.home-barista.com/tips/espre ... 16968.html

Die gebruik ik regelmatig om aan te spiegelen en helpt me overzicht te houden.
Laat je verder niet van de wijs brengen, over een maandje ofzo krijg je vast ook de lekkerste koffie die je maar kunt wensen. :D
Gr, Guido

La Pavoni Professional, Moccamaster, Bialetti Moka Express, Chemex, AeroPress, Kinu M47, Eureka Atom 60

upatamby
Berichten: 34
Lid geworden op: vr 25 jan 2019, 21:19

Re: Voorstellen

Berichtdoor upatamby » di 23 apr 2019, 22:54

Nou Jos, da's een welkom, zeg! :)
Het halve forum duikt gelijk met je in de tips en trucs. :idea:

Misschien heb je ook nog wat aan deze link: https://www.home-barista.com/tips/espre ... 16968.html

Die gebruik ik regelmatig om aan te spiegelen en helpt me overzicht te houden.
Laat je verder niet van de wijs brengen, over een maandje ofzo krijg je vast ook de lekkerste koffie die je maar kunt wensen. :D
Wat je zegt. Erg fijn om reacties en gerichte adviezen te krijgen. Ik was denk ik behoorlijk verdwaald in de voor mij nieuwe koffiewereld. Ik wou veel te veel tegelijk.
Die link was ik ook al tegengekomen, maar die was alweer ondergesneeuwd met vanalles dat ik daarna weer tegenkwam.
Er leiden waarschijnlijk vele wegen naar lekkere koffie, maar ik begin nu in te zien dat je niet alle wegen tegelijk moet bewandelen. Ik ga me eerst maar eens beperken tot die link. Bedankt voor de tip.
ECM Classika PID met FC | Niche Zero | AeroPress | Gene Cafe CBR-101

Gebruikersavatar
GuidovW
Berichten: 1331
Lid geworden op: za 06 jan 2018, 13:55

Re: Voorstellen

Berichtdoor GuidovW » wo 24 apr 2019, 21:39

Succes!
En verander 1 setting per keer, dan kun je het ook herhalen. 8-)
Gr, Guido



La Pavoni Professional, Moccamaster, Bialetti Moka Express, Chemex, AeroPress, Kinu M47, Eureka Atom 60

fuel
Berichten: 488
Lid geworden op: za 01 dec 2018, 23:00

Re: Voorstellen

Berichtdoor fuel » za 03 aug 2019, 12:29

Had ik ook met alle soorten licht en medium gebrande bonen van Fascino, Friedhats, Koffielab etc.

Tip: gebruik donker gebrande bonen!

Ik zelf ben gek op de "Italiaanse" espresso en pas sinds ik echt donker gebrande bonen gebruik heb ik het gevoel van een "echte" espresso
Tja ieder zijn smaak ;) .

Nu in de molen: Inproc Italiaanse. Dit is een pittige, dark roast, heel donker gebrande koffie.
Faema faemina, Weber Key, Lagom P100 & Mini, MK EK43S LU

HanR
Berichten: 1957
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Voorstellen

Berichtdoor HanR » za 03 aug 2019, 13:12

Wat is je punt?
Dat je aan heel donker gebrande bonen niets kan verpesten. Als koffie niet je hobby is, kan ik mij wel iets voorstellen bij die redenering.

Mijn "huiskoffie" is de Emporio van Fascino.
Voldoet helemaal aan jouw definitie van "Italiaans".
De Dark roast van de Lidl ook.
Toch is er verschil.
Met de eerste valt er iets te optimaliseren.
Met de tweede (en met veel dure Italiaanse bonen) niet.

Een mooie lichter gebrande Yirgacheffe bijvoorbeeld, daar wat ik mij niet meer aan.
Jammer van de centen. Iets dergelijks drink ik wel bij iemand die het potentieel van de bonen beter kan benutten.

Terug naar jouw redenering.
Smaken verschillen inderdaad. Begin gewoon met makkelijke bonen. Een leuke espresso blend, Yellow Bourbon, iets donkerder gebrande Sidamo of een Sulawees.
Dan maak je het jezelf makkelijk, zonder direct de behoefte te voelen je kopje tot de rand bij te vullen met suiker. Dat is pas echt Italiaans.

Verstuurd vanaf mijn TA-1024 met Tapatalk


fuel
Berichten: 488
Lid geworden op: za 01 dec 2018, 23:00

Re: Voorstellen

Berichtdoor fuel » za 03 aug 2019, 14:00

Wat is je punt?
Dat je aan heel donker gebrande bonen niets kan verpesten. Als koffie niet je hobby is, kan ik mij wel iets voorstellen bij die redenering.
Meer dat je vaak als beginner een ander smaakbeeld hebt wat betreft een Espresso.
Mogelijk dat Jos dat ook ervaart met de "nieuwere" trend van gebrande koffiebonen.
Ik als nieuwkomer krijg een juiste beleving bij een donker gebrande boon.
Faema faemina, Weber Key, Lagom P100 & Mini, MK EK43S LU

HanR
Berichten: 1957
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Voorstellen

Berichtdoor HanR » za 03 aug 2019, 16:25

Wat is juist?
Het lijkt mij dat je mede zelf aan de slag gaat, om aan de eenheidsworst van verbrand rubber en uitgedrukte peuken te ontsnappen.
Hoever iemand vervolgens gaat in zijn ontdekkingstocht, moet diegene helemaal zelf weten.

Verstuurd vanaf mijn TA-1024 met Tapatalk


fuel
Berichten: 488
Lid geworden op: za 01 dec 2018, 23:00

Re: Voorstellen

Berichtdoor fuel » zo 04 aug 2019, 12:05

Wat is juist?
Het lijkt mij dat je mede zelf aan de slag gaat, om aan de eenheidsworst van verbrand rubber en uitgedrukte peuken te ontsnappen.
Hoever iemand vervolgens gaat in zijn ontdekkingstocht, moet diegene helemaal zelf weten.

Verstuurd vanaf mijn TA-1024 met Tapatalk
verbrand rubber :lol:
Ja daar ben ik me van bewust, ook in Italie waren de stukjes in de espresso soms net houtskool.

Misschien een apart topic waard want ik denk dat veel beginners wel hiermee worstelen.
Of ik waardeer de smaak (beleving) niet van lichte/medium branding of ik doe nog steeds wat fout in het maken van de espresso.
En ja ik wil mee in die ontdekkingstocht!
Faema faemina, Weber Key, Lagom P100 & Mini, MK EK43S LU

HanR
Berichten: 1957
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Voorstellen

Berichtdoor HanR » zo 04 aug 2019, 13:53



Verstuurd vanaf mijn TA-1024 met Tapatalk



Terug naar “Stel je voor / jouw set-up”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten

cron