Ik gebruik het tweekops-filterbakje dat is meegeleverd bij mijn ECM Classica PID. ECM adviseert 7 tot 9 gram per kopje, dus dit bakje zou geschikt moeten zijn voor 14 tot 18 gram.
Wat is het voordeel van zo'n IMS of VST-bakje? En heb ik dan ook een nieuwe (precisie-)tamper nodig?
Ik lees nogal wat tegenstrijdige info over de juiste ratio voor een espresso. Die lijkt te variëren tussen 1:2 en 1:4. Jij kiest kennelijk voor 1:2. Is daar een bepaalde reden voor, is het gewoon iets arbitrairs, of laat je het ook nog afhangen van het soort koffie?fransg schreef: ma 22 apr 2019, 12:11Probeer die eens op 97ºC?
Aangezien die doel-temp naar jouw waarneming slechts heel even wordt aangetikt kan het geen kwaad.
Is niet zo van belang.
Hoe lang duurt die pre-infusie precies, vanaf moment pomp-aan tot 'eerste druppels hangen onderaan het filterbakje'?
Uit 14g zou ik maximaal 28g halen en dan is 39g véél meer.
Ik heb zojuist een espresso gemaakt conform jouw aanwijzingen:
- 14 gram koffie
- PID op 97 ºC
- 28 gram opbrengst
De pre-infusie bedroeg 7 seconden en de totale extractietijd was 28 seconden.
Het zuur was merkbaar minder, maar naar mijn smaak nog steeds te sterk.
Fascino spreekt bij deze koffie over een lage zuurgraad, maar wat is laag? Er zijn reviewers die deze koffie absoluut niet zuur vinden, dus ik heb het idee dat ik ergens nog iets niet goed doe.