Zo veel handmalertjes

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14930
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Zo veel handmalertjes

Berichtdoor fransg » di 23 apr 2019, 22:00

LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

bvds
Berichten: 2569
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Zo veel handmalertjes

Berichtdoor bvds » wo 24 apr 2019, 07:38

Ja en dan missen er nog een aantal...

De Kini Traveler als goedkopere en kleinere (en lichtere) broertje van de M47...

De Feld2 als grotere en duurdere broertje van de Aergrind...

De Apollo van BPlus die qua prijs vergelijkbaar is met de M47...

De Rosco van Portapresso die al heel lange bestaat...

De Hiku...

Wel mooi dat er zo veel te kiezen is. Van de goedkope maar prima Aergrind t/m een luxe product als de Kinu M47. De keuze is reuze dus voor ieder wat wils ;)
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Gebruikersavatar
Fisherman
Berichten: 521
Lid geworden op: di 18 aug 2015, 19:57
Locatie: Groningen

Re: Zo veel handmalertjes

Berichtdoor Fisherman » wo 24 apr 2019, 08:13

Met grote interesse bekeken gisteravond. Mooie test met toch wel verrassende inzichten. Bijvoorbeeld dat James vindt dat (in zijn test) de Comandante lekkerder espresso maakt dan de Kinu? "Wij" vinden toch van niet?

Die andere molens; leuk om te zien in deze test omdat ik er persoonlijk niet vaak iets over hoor. En er zitten interessante opties tussen voor mensen met een kleinere portefeuille =)! Altijd goed om zo'n relatieve vergelijking te hebben.

Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk

All things filter - Fortefied Mahlkönig Vario Steel Burrs & Comandante C40 - Doet u mij maar een met de hand gebrouwen bakkie.

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Zo veel handmalertjes

Berichtdoor bobbee » wo 24 apr 2019, 08:51

Ik heb de comandante nog nooit gebruikt voor espresso. Hij maalt langzamer en ligt minder fijn in de hand voor gebruik tijdens een fijne maalgraad maalsel. De kinu doet het voor filter minder op smaak maar voor espresso geweldig, vind ik.
Dus daarom raad ik de comandante aan voor filter only en de kinu aan voor espresso only. Wil je filter en espresso dan raad ik de kinu m47 aan als best of both worlds. De traveler zou ik voor espresso only aanraden. Voor filter toch iets minder door hoeveelheid fines want v60 loopt minder goed door. Misschien met aeropress wel goed, zal ik eens testen van de week.
Als je veel filter drinkt proef je dat de comandante over algemeen zoetere koffie produceert en meer smaak nuances weergeeft. Ook is de smaak beter te sturen door aanpassen van de maalgraad.

Maar let wel, we bevinden ons nu in het "koffie-zeikerds" gebied. Want, deze malers zijn stuk voor stuk top producten!
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
namor
Berichten: 337
Lid geworden op: wo 15 nov 2017, 21:27

Re: Zo veel handmalertjes

Berichtdoor namor » wo 24 apr 2019, 09:16

Bedankt, Frans. Mooi filmpje, met mooie eind conclusie dat alle toys eigenlijk goed of bijna goed zij. Heel fijn dat de keuzes er zijn en dankzij dat soort tests kan je meer bewust kiezen en het bespaart eventueel teleurstellingen achteraf.
you get what you pay for :)
If you pay peanuts, you get monkeys (niks mis met monkey als het de bedoeling was)
if you pay money (329e ) - you get the Kinu47 :)
Om te drinken: LM GS3 MP, Cremina 67, LP Pre ... /
Om te malen: MH EK43, Compak F8, TM Sculptor 064S, Kinu M47 /
Om te branden: Besca BSC 2kg /
Om te meten: VST LAB Coffee, Tonino, Wile/

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14930
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Zo veel handmalertjes

Berichtdoor fransg » wo 24 apr 2019, 09:32

Ik heb geen handmaler (wel laatst voor 'n geliefde een Comandante gekocht, een rooie met fraai strak rood vestje aan) maar de M68 vind ik een mooi ding, mocht ik zoiets eens voor mijn eigen nodig hebben.
ProductM68.jpg
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6374
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Zo veel handmalertjes

Berichtdoor cremalover » wo 24 apr 2019, 20:17

Ik heb geen handmaler (wel laatst voor 'n geliefde een Comandante gekocht, een rooie met fraai strak rood vestje aan) maar de M68 vind ik een mooi ding, mocht ik zoiets eens voor mijn eigen nodig hebben.

ProductM68.jpg
Dat ding is idd super.Maar ook super geprijsd. :(

bvds
Berichten: 2569
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Zo veel handmalertjes

Berichtdoor bvds » wo 24 apr 2019, 22:03

Dat ding is idd super.Maar ook super geprijsd.
Tsja een HGOne is onder de streep duurder. Heb persoonlijk liever deze. Uitlijning en toleranties nog mooier en maalt veel lichter.

Maar eerlijk is eerlijk. Voor veel minder koop je een Niche. Stukje minder mooit gebouwd maar wel zo comfortabel.
Laatst gewijzigd door bvds op do 25 apr 2019, 07:34, 2 keer totaal gewijzigd.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL

Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14930
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Zo veel handmalertjes

Berichtdoor fransg » wo 24 apr 2019, 23:01

Zoals Bobbee al sprak,
let wel, we bevinden ons nu in het "koffie-zeikerds" gebied.
en in dat gebied speelt geld minder een rol en ook nut hoeft niet per se te worden aangetoond.

Indien ik een oprecht verlangen zou gevoelen naar een handmaler dan zou die dikbuik 'm wel worden denk ik maar gelukkig speelt de kooplustige bestedingskoorts momenteel niet op.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

bvds
Berichten: 2569
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Zo veel handmalertjes

Berichtdoor bvds » do 25 apr 2019, 07:38

Indien ik een oprecht verlangen zou gevoelen naar een handmaler dan zou die dikbuik 'm wel worden
Precies. Eens. Ik ben er alleen wel achter gekomen dat ik elk shot met de hand malen vermoeiend vind. Op comfort wint de Niche. Dus die gebruik ik het meeste. En voor een shotje met de hand gemalen kom je met de M47 ook een heel eind.

Los daarvan is de M68 wat mij betreft zonder twijfel te verkiezen boven de HG One. En dat vacuum pompje vind ik geniaal.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL

Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs


Terug naar “Koffiemolens & malers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten

cron