Strietman met PID

Erik82
Berichten: 2858
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Strietman met PID

Berichtdoor Erik82 » za 27 apr 2019, 20:46

Dan zou je moeten zoeken op HB want ik moet dat dan ook doen (was een post van CwD). Wouter is altijd heel duidelijk geweest dat je een PID nooit mag gebruiken met opwarmen omdat de boel dan te heet wordt en je de levensduur van je thermostaat en element aanzienlijk gaat verkorten. Wat je nu aan het doen bent is niet verstandig. Die cycles om in verschillende fases op te warmen is uit uitgebreid onderzoek tot stand gekomen om de boel niet te overbelasten. Het kan nu nog best goed gaan maar dat zal op de wat langere duur niet het geval zijn.

Als je twijfelt moet je Wouter maar mailen dan krijg je precies dit antwoord. Zou zonde zijn als Wouter voor de kosten op zou moeten draaien als de boel stuk gaat omdat jij een verkeerd besluit hebt gemaakt waarvan Wouter niet op de hoogte is. Tenzij je er dan natuurlijk eerlijk bij vermeld dat je een PID hebt ingebouwd en de standaard heating cycles hebt uitgeschakeld.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

haja
Berichten: 17
Lid geworden op: vr 12 apr 2019, 22:24

Re: Strietman met PID

Berichtdoor haja » za 27 apr 2019, 21:27

Dan zou je moeten zoeken op HB want ik moet dat dan ook doen (was een post van CwD). Wouter is altijd heel duidelijk geweest dat je een PID nooit mag gebruiken met opwarmen omdat de boel dan te heet wordt en je de levensduur van je thermostaat en element aanzienlijk gaat verkorten. Wat je nu aan het doen bent is niet verstandig. Die cycles om in verschillende fases op te warmen is uit uitgebreid onderzoek tot stand gekomen om de boel niet te overbelasten. Het kan nu nog best goed gaan maar dat zal op de wat langere duur niet het geval zijn.

Als je twijfelt moet je Wouter maar mailen dan krijg je precies dit antwoord. Zou zonde zijn als Wouter voor de kosten op zou moeten draaien als de boel stuk gaat omdat jij een verkeerd besluit hebt gemaakt waarvan Wouter niet op de hoogte is. Tenzij je er dan natuurlijk eerlijk bij vermeld dat je een PID hebt ingebouwd en de standaard heating cycles hebt uitgeschakeld.
Dank voor je uitgebreide informatie. Ik zal eens contact opnemen met Wouter.

Verstuurd vanaf mijn Moto G (5) met Tapatalk


Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14929
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Strietman met PID

Berichtdoor fransg » za 27 apr 2019, 22:02

Dan zou je moeten zoeken op HB want ik moet dat dan ook doen
Ik heb even gezocht en kwam deze tegen, toevallig van een naamgenoot van je:

https://www.home-barista.com/levers/own ... 9-260.html
I'm normally just leaving it on for a few minutes in the morning, and I did have it on longer for a few days, so I may need to dial down the temp if I'm going to leave it on longer than usual.
This assumption is wrong. I had the same thing happen to me a while ago when I set the temperature too high while adjusting the thermostat. I talked it over a couple of times with Wouter.

The problem isn't in leaving it on for a long time but in the first cycle of heating up from a cold state. It kind of overshoots in the first cycle of heating because it needs to warm everything up and then the thermal protection kicks in. If you leave it too high it will kick in every time in the first heating cycle and when you reset it and turn it on again while still warm it can stay on whole day without a problem.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Pti
Berichten: 3246
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Strietman met PID

Berichtdoor Pti » za 27 apr 2019, 22:41

Frans doe jij niet hetzelfde met je PID pavoni? Opwarmen op thermostaat en vervolgens pas na een minuut of 10 de PID inschakelen?

Het lijkt mij zeer afhankelijk van wáár exact men het thermokoppel plaatst. Het doel is simpelweg zo snel mogelijk een stabiele temperatuur te bereiken en wanneer je meetpunt ( het thermokoppel) extreem dicht bij het correctie orgaan ( het verwarmingselement) zit dan kan je regelaar ( de PID) vrij snel de procesvalue en setvalue gelijk trekken. De CT1 werkt zoals bvds al zegt met een verzadigde groep, dus de regelkring is erg kort.
Als het element dat "niet aan zou kunnen" zou ik dat erg zwak vinden want er zijn tal van espressomachines die vanaf een koude start tot bedrijfstemperatuur een of zelfs enkele tientallen minuten vol vermogen trekken.
En zelfs als het wel zo is, dat opstarten op een PID de Strietman zwaar valt, dan kan men met een goede PID instelling er volgens mij juist voor zorgen dat het element het minder zwaar heeft dan met een "domme" thermostaat


TL;DR Ik ben erg benieuwd naar data hierover of terugkoppeling van Wouter.

haja
Berichten: 17
Lid geworden op: vr 12 apr 2019, 22:24

Re: Strietman met PID

Berichtdoor haja » zo 28 apr 2019, 00:21

Goede discussie hier en dank voor jullie bijdragen. Op basis van wat ik lees lijkt mij dat mijn Strietman geen gevaar loopt. Ik zal dit wel binnenkort eens bij Wouter checken.

Verstuurd vanaf mijn Moto G (5) met Tapatalk


Gebruikersavatar
Marcje
Berichten: 1254
Lid geworden op: wo 17 aug 2016, 20:42
Locatie: Waalre

Re: Strietman met PID

Berichtdoor Marcje » zo 28 apr 2019, 01:39

Ben ook erg benieuwd naar de reactie van Wouter, omdat ik altijd heb geleerd dat een systeem met goed ingestelde PID waarden juist niet te heet wordt, omdat overshoot wordt voorkomen. Als je een beetje temperatuur nauwkeurigheid wilt hebben, is een PID regeling altijd superieur aan een aan/uit thermostaat lijkt me. Interessant vraagstuk!
dus...

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6374
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Strietman met PID

Berichtdoor cremalover » zo 28 apr 2019, 09:42

Ben ook erg benieuwd naar de reactie van Wouter, omdat ik altijd heb geleerd dat een systeem met goed ingestelde PID waarden juist niet te heet wordt, omdat overshoot wordt voorkomen. Als je een beetje temperatuur nauwkeurigheid wilt hebben, is een PID regeling altijd superieur aan een aan/uit thermostaat lijkt me. Interessant vraagstuk!
Dat ligt aan de machine.
Denk niet dat met de massa van mijn groep de temperatuur in de boiler ook maar iets uitmaakt .Niet meetbaar aan de groep iig.En dus al helermaal niet te proeven.
Enige voordeel van een PID is wat mij betreft de afwezigheid van klakkerdeklak.
Bij een pro presso maakt dat nogal geluid.Bij een machientje als een Ponte Vecchio is de presso ook nog eens nauwelijks hoorbaar.

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6374
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Strietman met PID

Berichtdoor cremalover » zo 28 apr 2019, 09:44

Goede discussie hier en dank voor jullie bijdragen. Op basis van wat ik lees lijkt mij dat mijn Strietman geen gevaar loopt. Ik zal dit wel binnenkort eens bij Wouter checken.

Verstuurd vanaf mijn Moto G (5) met Tapatalk
Ik denk dat als het systeem al maanden probleemloos werkt het met het gevaar wel meevalt.

Gebruikersavatar
Marcje
Berichten: 1254
Lid geworden op: wo 17 aug 2016, 20:42
Locatie: Waalre

Re: Strietman met PID

Berichtdoor Marcje » zo 28 apr 2019, 10:52


Dat ligt aan de machine.
Denk niet dat met de massa van mijn groep de temperatuur in de boiler ook maar iets uitmaakt .Niet meetbaar aan de groep iig.En dus al helermaal niet te proeven.
Enige voordeel van een PID is wat mij betreft de afwezigheid van klakkerdeklak.
Bij een pro presso maakt dat nogal geluid.Bij een machientje als een Ponte Vecchio is de presso ook nog eens nauwelijks hoorbaar.

Met een juist ingestelde PID heb je per definitie een minder grote dode band dan met een aan/uit thermostaat, ongeacht de massa van de groep. De afwezigheid van het geklik is voor sommigen idd een extra voordeel.
Ben het wel met je eens dat niet iedereen het verschil zal proeven (mezelf incluis), maar het is natuurlijk ook gewoon leuk om met je apparatuur te prutsen. Wat dat betreft snap ik Hans wel.
dus...

HanR
Berichten: 1957
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Strietman met PID

Berichtdoor HanR » zo 28 apr 2019, 10:59

Wat een geneuzel allemaal. De bimetaalthermostaat die Wouter heeft gevonden of heeft laten maken is bijzonder. Bijzonder door de lage schakeldifferentie. Verder ken ik alleen de originele thermostaten van de Aplimont / Mini Gaggia die daar in de buurt komen.
Nu de pid: als je een beetje een wilde opwarmcyclus hebt gekozen, heb je kans dat je even een bak met kokend water hebt.
Het element blijft aan terwijl de ingestelde temperatuur al is bereikt.
Schade is grote onzin!

Het enige dat ik zie, is een verschil in benadering.
Ik ben onder de indruk van het ontwerp van de machine. Daar hoort het aspect bij dat het gaat om het perfectioneren van een oud concept waarvan het leek alsof het plafond qua ontwikkeling al was bereikt.

Tot slot is mijn enige bezwaar om een pid in een Strietman te hangen is gevoelsmatig.





Verstuurd vanaf mijn TA-1024 met Tapatalk



Terug naar “Hefboom- / lever apparaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten

cron