Het nut van een goede handmolen

Gebruikersavatar
Peterc
Berichten: 15
Lid geworden op: vr 03 mei 2019, 17:32
Locatie: Groningen

Het nut van een goede handmolen

Berichtdoor Peterc » vr 03 mei 2019, 18:28

Beste mensen,

Ik ben (totale koffie noob) nu een weekje bezig met de Hario handmolen en deze maalt de bonen grof en fijn tegelijk wat natuurlijk niet optimaal is.
Nu ben ik sinds kort pas met verse bonen koffie gaan zetten met de Chemex (heb het idee dat de Chemex hier geen favoriet is omdat hier veel over de V60 gesproken word en weinig over de Chemex) en was echt verbaast over de smaak van de koffie, voorheen vond ik koffie eigenlijk helemaal niet zo lekker en dronk het eigenlijk alleen op het werk.

Nu drink ik teveel koffie omdat het echt heerlijk is, lees hier veel over het belang van een goede molen en zonder goede molen geen lekkere koffie wordt er geroepen!
Dus ik de adviezen hier eens doorgelezen en dacht ik neem eens een kijkje op google om te zien wat een goed handmolentje nu kost.
Schrok me kapot hoe bizar duur ze zijn.

Voor mij is het verschil van de kwaliteit van koffie nu al zo groot dat ik mij afvraag is het het dan wel waard om 230eu aan een Comandore uit te geven?
Of gaat de de smaak dan weer 10 stappen omhoog? (snap dat het een uitprobeer kwestie is maar het zou toch wek sonde van de euros zijn als dit niet het geval is)
Of kan ik niet beter de Hario molen speling vrij maken zodat je maling beter is af te stellen?
Kan op mijn werk wel een busje draaien die de as centreert en dus geen spelling meer hebt.

Ik hoor het advies en commentaar graag!
Mvg Peter de koffie noob :D
Laatst gewijzigd door Peterc op vr 03 mei 2019, 19:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Chemex 6kops / Hario V60 02 / Hario Buono / Comandante C40

Capulus
Berichten: 356
Lid geworden op: za 02 dec 2017, 00:00
Locatie: Haren (Groningen)

Re: Het nut van een goede handmolen

Berichtdoor Capulus » vr 03 mei 2019, 18:34

Beste mensen,

Ik ben (totale koffie noob) nu een weekje bezig met de Hario handmolen en deze maalt de bonen grof en fijn tegelijk wat natuurlijk niet optimaal is.
Nu ben ik sinds kort pas met verse bonen koffie gaan zetten met de Chemex (heb het idee dat de Chemex hier geen favoriet is omdat hier veel over de V60 gesproken word en weinig over de Chemex) en was echt verbaast over de smaak van de koffie, voorheen vond ik koffie eigenlijk helemaal niet zo lekker en dronk het eigenlijk alleen op het werk.

Nu drink ik teveel koffie omdat het echt heerlijk is, lees hier veel over het belang van een goede molen en zonder goede molen geen lekkere koffie wordt er geroepen!
Dus ik de adviezen hier eens doorgelezen en dacht ik neem eens een kijkje op google om te zien wat een goed handmolentje nu kost.
Schrok me kapot hoe bizar duur ze zijn.

Voor mij is het verschil van de kwaliteit van koffie nu al zo groot dat ik mij afvraag is het het dan wel waard om 230eu aan een Comandore uit te geven?
Of gaat de de smaak dan weer 10 stappen omhoog? (snap dat het een uitprobeer kwestie is maar het zou toch wek sonde van de euros zijn als dit niet het geval is)
Of kan ik niet beter de Hario molen speling maken zodat je maling beter is af te stellen?
Kan op mijn werk wel een busje draaien die de as centreert en dus geen spelling meer hebt.

Ik hoor het advies en commentaar graag!
Mvg Peter de koffie noob :D
Die 230 euro zijn het absoluut waard. Smaak zal vele malen beter zijn en je kunt dan ook keer op keer dezelfde koffie zetten. Afhankelijk natuurlijk van hoe belangrijk je het vindt, maar ik zou zeker even sparen. Er zijn overigens ook goedkopere opties die ook al stappen vooruit zijn. Zelf zou ik echter doorsparen voor de commandante
Espresso; Bezzera Strega; Niche zero.
Filter: Kinu m47; V60, Aeropress ...

Roaster: Huky500

Capulus
Berichten: 356
Lid geworden op: za 02 dec 2017, 00:00
Locatie: Haren (Groningen)

Re: Het nut van een goede handmolen

Berichtdoor Capulus » vr 03 mei 2019, 18:43

Beste mensen,

Ik ben (totale koffie noob) nu een weekje bezig met de Hario handmolen en deze maalt de bonen grof en fijn tegelijk wat natuurlijk niet optimaal is.
Nu ben ik sinds kort pas met verse bonen koffie gaan zetten met de Chemex (heb het idee dat de Chemex hier geen favoriet is omdat hier veel over de V60 gesproken word en weinig over de Chemex) en was echt verbaast over de smaak van de koffie, voorheen vond ik koffie eigenlijk helemaal niet zo lekker en dronk het eigenlijk alleen op het werk.

Nu drink ik teveel koffie omdat het echt heerlijk is, lees hier veel over het belang van een goede molen en zonder goede molen geen lekkere koffie wordt er geroepen!
Dus ik de adviezen hier eens doorgelezen en dacht ik neem eens een kijkje op google om te zien wat een goed handmolentje nu kost.
Schrok me kapot hoe bizar duur ze zijn.

Voor mij is het verschil van de kwaliteit van koffie nu al zo groot dat ik mij afvraag is het het dan wel waard om 230eu aan een Comandore uit te geven?
Of gaat de de smaak dan weer 10 stappen omhoog? (snap dat het een uitprobeer kwestie is maar het zou toch wek sonde van de euros zijn als dit niet het geval is)
Of kan ik niet beter de Hario molen speling maken zodat je maling beter is af te stellen?
Kan op mijn werk wel een busje draaien die de as centreert en dus geen spelling meer hebt.

Ik hoor het advies en commentaar graag!
Mvg Peter de koffie noob :D
Ik zie dat je in Groningen woont. Ik ga daar over een maand naartoe verhuizen en ben in het bezit van een Kinu m47 handmalen. Die mag je best uitproberen...
Espresso; Bezzera Strega; Niche zero.

Filter: Kinu m47; V60, Aeropress ...


Roaster: Huky500

Gebruikersavatar
namor
Berichten: 337
Lid geworden op: wo 15 nov 2017, 21:27

Re: Het nut van een goede handmolen

Berichtdoor namor » vr 03 mei 2019, 19:46

Laatst gewijzigd door namor op vr 03 mei 2019, 19:46, 2 keer totaal gewijzigd.
Om te drinken: LM GS3 MP, Cremina 67, LP Pre ... /
Om te malen: MH EK43, Compak F8, TM Sculptor 064S, Kinu M47 /
Om te branden: Besca BSC 2kg /
Om te meten: VST LAB Coffee, Tonino, Wile/

Gebruikersavatar
Peterc
Berichten: 15
Lid geworden op: vr 03 mei 2019, 17:32
Locatie: Groningen

Re: Het nut van een goede handmolen

Berichtdoor Peterc » vr 03 mei 2019, 19:50

Die 230 euro zijn het absoluut waard. Smaak zal vele malen beter zijn
Hoe meer ik lees over de goede molens hoe nieuwsgieriger ik wordt en misschien toch wel door de nieuwsgierigheid de Comandante C40 in het winkelmandje ga leggen 8-) ik heb zonet ook de Hario V60 set gekocht om te testen of ik die nu meer consistent en lekkerder vind dan de Chemex 6kops met die rare filters, haha.
Maargoed daar zal een goede molen ook wel mee helpen denk ik zo.
Ik zie dat je in Groningen woont. Ik ga daar over een maand naartoe verhuizen en ben in het bezit van een Kinu m47 handmalen. Die mag je best uitproberen...
Leuk dat je naar het mooie noorden komt, er gaat tenslotte niets boven Groningen :D bedankt voor je aanbod om de Kinu M47 te mogen testen, ben er wel benieuwd naar hoe zo'n top of the line handmolen ervaart tegen die tijd hebben we dan wel even contact!
Chemex 6kops / Hario V60 02 / Hario Buono / Comandante C40

Gebruikersavatar
Fisherman
Berichten: 521
Lid geworden op: di 18 aug 2015, 19:57
Locatie: Groningen

Re: Het nut van een goede handmolen

Berichtdoor Fisherman » vr 03 mei 2019, 23:39

Ha Peter uit het mooie Groningen!

Ja, het is het allemaal waard, elke cent! Maar nog waardevoller is wat mij betreft de reis van experimenteren en tegen je limieten aanlopen en dán iets nieuws kopen als upgrade. Zo leer je het meest en geef je jezelf de ruimte om te experimenteren en zodoende te bepalen wat jij lekker vindt.

Er staan op het forum 2 handmolens te koop voor mooie prijsjes. Bijvoorbeeld de timemore van Cremalover. Ook is er een Groninger die een mooie handmolen verkoopt, zag ik.

De upgrades van de Skerton heb ik zelf over geschreven. TLDR: is het niet waard.

Chemex kan wat inconsistent en duur zijn (vanwege de filters). V60 geeft de mooiste balans en diepgang vind ik, denk dat hij daarom zo populair is. Daar kan je geen miskoop aan doen. Koop er dan wel een Gabi of mooie fluitketel bij =)

Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk

All things filter - Fortefied Mahlkönig Vario Steel Burrs & Comandante C40 - Doet u mij maar een met de hand gebrouwen bakkie.

Gebruikersavatar
Peterc
Berichten: 15
Lid geworden op: vr 03 mei 2019, 17:32
Locatie: Groningen

Re: Het nut van een goede handmolen

Berichtdoor Peterc » za 04 mei 2019, 14:11

Bedankt voor de tip naar de Timemore G1!
Ik heb al wel besloten een goede handmolen te gaan kopen maar twijfel nu tussen de Timemore G1 en de comandante C40.

Als het goed is komt de V60 set vandaag binnen en heb de Hario waterketel al thuis, schenkt inderdaad heel mooi tegenover direct uit een pannetje, hahaha

Je hebt het over een Gabi, is dat een beter optie dan de V60 filter houder?
Ik vind die porseleinen V60 namelijk erg mooi en wil die gaan aanschaffen.
Chemex 6kops / Hario V60 02 / Hario Buono / Comandante C40

Gebruikersavatar
Fisherman
Berichten: 521
Lid geworden op: di 18 aug 2015, 19:57
Locatie: Groningen

Re: Het nut van een goede handmolen

Berichtdoor Fisherman » za 04 mei 2019, 14:29

Bedankt voor de tip naar de Timemore G1!
Ik heb al wel besloten een goede handmolen te gaan kopen maar twijfel nu tussen de Timemore G1 en de comandante C40.

Als het goed is komt de V60 set vandaag binnen en heb de Hario waterketel al thuis, schenkt inderdaad heel mooi tegenover direct uit een pannetje, hahaha

Je hebt het over een Gabi, is dat een beter optie dan de V60 filter houder?
Ik vind die porseleinen V60 namelijk erg mooi en wil die gaan aanschaffen.
Een Gabi is eerder een (goed) alternatief voor een Gooseneck ketel. Die druppelt het water over het koffiebed en levert daardoor een mooie rustige extractie. Je bent alleen wel weer minder flexibel in de technieken die je kan toepassen, wat bij een ketel wel mogelijk is. Zou lekker voor de v60 gaan als je de Hario Buono al hebt =)

Timemore is ook meegenomen in de test van James Hofman. Zou best goed voor filter moeten zijn. Crema kan er meer over zeggen denk ik

Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk


All things filter - Fortefied Mahlkönig Vario Steel Burrs & Comandante C40 - Doet u mij maar een met de hand gebrouwen bakkie.

Gebruikersavatar
Peterc
Berichten: 15
Lid geworden op: vr 03 mei 2019, 17:32
Locatie: Groningen

Re: Het nut van een goede handmolen

Berichtdoor Peterc » za 04 mei 2019, 15:36

Ik heb de test bekeken van James Hoffmann en kon niet heel goed opmaken welke hij beter vond voor filter koffie.
Wel was duidelijk dat de stappen van de Comandante minder groot zijn dan die van de Timemore G1, maar de prijs van de Timemore is dan ook 80euro goedkoper.

Zelf denk ik dat het voor mij niet veel uit zal maken aangezien ik alleen maar filter koffie drink.
Maargoed zal wel jammer zijn als achteraf toch blijkt dat ik liever de Comandante C40 had willen hebben en dan alsnog de C40 ga kopen.
Chemex 6kops / Hario V60 02 / Hario Buono / Comandante C40

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13247
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Het nut van een goede handmolen

Berichtdoor bobbee » zo 05 mei 2019, 11:11

Voor filterkoffie de comandante. Op smaak uiteindelijk de winnaar, daar hebben we geen Hoffmann voor nodig.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’


Terug naar “Koffiemolens & malers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten

cron