Molen doserless maken

1
Als ik ideeën zie om molens doserless te maken, zie ik vaak oplossingen de het maalsel ook helemaal naar beneden transporteren, naar de plek waar de doseropening zat. IUs dat omdat daar het steunpunt voor de filterdrager zit, of zijn daar andere redenen voor?

Ik zat namelijk zelf ook te spelen met het idee, maar het handigst leek mij een heel klein bochtje en dan meteen de opening. Mij leek dit voldoende:
90 graden rvs bochtstuk, doorsnede 4 cm

Afbeelding

Als die die voor het gat zet ben je toch klaar? Eventueel nog met een iets taps toelopen uiteinde erop, omdat een opening van 4 cm wat groot is. Ik zou dan om de tunnel te kunnen schoon maken een scharnier maken of hem zo maken dat je hem eenvoudig naar boven eruit kan schuiven, maar zoiets lijkt me toch een heel eenvoudige en doeltreffende oplossing? Of mis ik iets? Er is bijna geen ruimte waar koffie kan blijven hangen, en de koffie gaat met volle vaart je filter in...
Kees van der Westen tamper - Izzo Alex Duetto - Mazzer Major - Bonavita Gooseneck - Aeropress - V60

Re: Molen doserless maken

2
Kleinere opening. Als de opening kleiner is dan is de stroomsnelheid van de koffiemassa groter, dit werkt tegen klontjes.
Niet mijn idee, maar van Elektra en Mahlkoenig.
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit

3
Dat is helemaal waar, maar dan zou ik niet een 90 graden bochtje gebruiken, dat roept om ophoping. Dat is dan weer de reden voor die trechters.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

4
He he...nog een knutselaar. ;)

Ik wou nog simpeler gaan, dat lijkt het tenminste, maar in de praktijk is jouw oplossing waarschijnlijk gemakkelijker uit te voeren. Ik heb ooit zo'n plaatje gezien van een rechttoe rechtaan buis 30-40mm doorsnede ongeveer 70mm lang, waar dus aan elke zijde een hoek van 45graden aan gezaagd is. De achterplaat kan dan in de radius van de holle vorm die overblijft na het verwijderen van de doser geschroefd worden, eventueel met een portafilterstand. De rechthoekige uitgang van de molen (in mijn geval) moet dan kleiner zijn dan de gebruikte diameter. Ik wou er geen scharnier op hebben omdat dat de strakke vorm weer aan tast, maar al beredenerend zette jouw opmerking daarover me aan het denken.Ik kan natuurlijk ook twee kunststof proppen in de achterplaat monteren, binnen de buisdiameter uiteraard. Dan zijn twee in de buis gelaste rvs pennen op de juiste plek voldoende om de doseerbuis moeiteloos te verwijderen cq plaatsen.

Word zeker vervolgd...

5
Inderdaad is een 90 graden niet de handigste oplossing, er blijft dan maalsel in het horizontale stuk leiggen. Maar het ging me meer om een kleine bochtstukje ipv een hele trechter naar beneden.
Inderdaad een 45 graden helling zou ideaal zijn. Het was meer een begin om eens een discussie op gang te brengen, want in die Mazzer doser blijft toch best veel achter, en het 10 keer dat hendeltje overhalen is ook niet ideaal vind ik.
Kees van der Westen tamper - Izzo Alex Duetto - Mazzer Major - Bonavita Gooseneck - Aeropress - V60

6
Je weet trouwens dat als je de doser weghaalt je direct op de motor kijkt he?
Hier is een soortgelijke doserless mod.
http://www.home-barista.com/grinders/ma ... out#p40366

Hoe dan ook, het gaat behelpen blijven, malers die ontworpen zijn voor dosers om gaan bouwen naar doserless. Dat zie je bij de huidige Mazzers ook met hun malle trechtertjes en hekwerkjes. Vooral de Robur E is een grote grap
Afbeelding
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit

10
167 pond voor een rvs trechtertje? Willen ze die dingen wel verkopen?
maar wel een lastig trechtertje om te maken, want dit is wel een kunststukje qua dieptrekwerk, (malkosten plusminus €50.000,=) machine kosten om een dergelijke dieptrekmal te gebruiken al gauw €500,= p/uur voor kleine series, slijprobot om voor te slijpen en dan het polistwerk, vaak handwerk, voor de nabewerking. Oh ja, niet te vergeten een speciale 3 delige snijmal en bijbehorende excenterpers om het rechthoekige gat en de de twee kleine gaatjes er in te ponsen, maar die kunnen ook gelaserd worden (buizenmachine kost toch al gauw €1.500.000,=)

Misschien een beetje flauw, maar in onze fabriek gemaakt, kost een kleine serie van 10 stuks toch gauw €1200,= en dan is er nog niets verkocht :D

Ik ga denk ik toch maar het gebogen plaatje maken (€12) en een buisje met twee hoekjes zagen (€6) lassen en boren en dan polijsten (€18)

Update met foto's volgen.....