Compak K3 Touch defect

deverh
Berichten: 4
Lid geworden op: do 06 jun 2019, 12:04

Compak K3 Touch defect

Berichtdoor deverh » do 06 jun 2019, 12:27

Goedemiddag,

Gisteren toen ik koffie wilde gaan malen bleek dat mijn Compak K3 Touch molen vastliep. Uiteindelijk besloten de maalschijven eraf te draaien om te kijken wat het euvel was. Wat bleek was dat een van de rubberen "doseerklepjes" los was gekomen en bekneld was geraakt tussen de onderste maalschijf. Uiteindelijk heb ik deze eruit weten te krijgen en de molen weer in elkaar gezet, echter sproeit de molen nu koffie. Het vliegt echt alle kanten op, en er blijft heel veel maalsel achter in de molen zelf. Daarnaast is de fijnst mogelijke maalstand nu veel te grof voor espresso. Bij het weer in elkaar zetten van de molen heb ik de bovenste maalschijf zo ver mogelijk erop gedraaid, en daarna een kleine slag teruggedraaid om deze vervolgens weer te bevestigen met de schroefjes. in het kort vraag ik me dus een aantal dingen af:

Wordt het sproeien veroorzaakt door het ontbreken van het rubberen doseerklepje? Hangt dit sproeien samen met het feit dat ik de maalschijven onjuist heb bevestigd na het schoonmaken? Heb ik de maalschijven überhaupt weer correct bevestigd?

Alvast hartelijk dank!

Gebruikersavatar
Fisherman
Berichten: 521
Lid geworden op: di 18 aug 2015, 19:57
Locatie: Groningen

Re: Compak K3 Touch defect

Berichtdoor Fisherman » do 06 jun 2019, 13:03

Goedemiddag,

Gisteren toen ik koffie wilde gaan malen bleek dat mijn Compak K3 Touch molen vastliep. Uiteindelijk besloten de maalschijven eraf te draaien om te kijken wat het euvel was. Wat bleek was dat een van de rubberen "doseerklepjes" los was gekomen en bekneld was geraakt tussen de onderste maalschijf. Uiteindelijk heb ik deze eruit weten te krijgen en de molen weer in elkaar gezet, echter sproeit de molen nu koffie. Het vliegt echt alle kanten op, en er blijft heel veel maalsel achter in de molen zelf. Daarnaast is de fijnst mogelijke maalstand nu veel te grof voor espresso. Bij het weer in elkaar zetten van de molen heb ik de bovenste maalschijf zo ver mogelijk erop gedraaid, en daarna een kleine slag teruggedraaid om deze vervolgens weer te bevestigen met de schroefjes. in het kort vraag ik me dus een aantal dingen af:

Wordt het sproeien veroorzaakt door het ontbreken van het rubberen doseerklepje? Hangt dit sproeien samen met het feit dat ik de maalschijven onjuist heb bevestigd na het schoonmaken? Heb ik de maalschijven überhaupt weer correct bevestigd?

Alvast hartelijk dank!
Dat weten wij nog niet want daar heb je foto's voor nodig. Heb je die?

Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk

All things filter - Fortefied Mahlkönig Vario Steel Burrs & Comandante C40 - Doet u mij maar een met de hand gebrouwen bakkie.

deverh
Berichten: 4
Lid geworden op: do 06 jun 2019, 12:04

Re: Compak K3 Touch defect

Berichtdoor deverh » vr 07 jun 2019, 10:35

Dat weten wij nog niet want daar heb je foto's voor nodig. Heb je die?
Zeker, heb even wat foto's gemaakt. Ter verduidelijking ook even een foto van dat afgebroken rubbertje toegevoegd. Ik vraag met dus af of dit de oorzaak van het sproeien. Ik heb de maalschijven nu weer even van elkaar afgedraaid en van beide een afzonderlijke foto toegevoegd, Hopelijk kun je wat met deze foto's!
IMG_20190607_102646.jpg
IMG_20190607_102331.jpg
IMG_20190607_102318.jpg
IMG_20190607_101737.jpg

Gebruikersavatar
Fisherman
Berichten: 521
Lid geworden op: di 18 aug 2015, 19:57
Locatie: Groningen

Re: Compak K3 Touch defect

Berichtdoor Fisherman » vr 07 jun 2019, 13:17

https://youtu.be/h9vgDjO0ojM

Deze video al gechecked voor inzichten?

Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk

All things filter - Fortefied Mahlkönig Vario Steel Burrs & Comandante C40 - Doet u mij maar een met de hand gebrouwen bakkie.

deverh
Berichten: 4
Lid geworden op: do 06 jun 2019, 12:04

Re: Compak K3 Touch defect

Berichtdoor deverh » vr 07 jun 2019, 13:53

https://youtu.be/h9vgDjO0ojM

Deze video al gechecked voor inzichten?

Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk
Die was ik inderdaad ook al tegengekomen ;) Heeft me wel geholpen met het weer in elkaar zetten van de molen, maar verklaart m.i. nog niet waarom ik zo grof gemalen koffie krijg en de molen zo enorm sproeit.

Gebruikersavatar
Fisherman
Berichten: 521
Lid geworden op: di 18 aug 2015, 19:57
Locatie: Groningen

Re: Compak K3 Touch defect

Berichtdoor Fisherman » vr 07 jun 2019, 14:13

Het zouden meerdere dingen kunnen zijn (giswerk, niet voor waarheid aannemen);

1. Bovenste schijf niet ver genoeg doorgedraaid.
2. Maalschijven zijn beschadigd door het "kauwen" op het gebroken deeltje.
3. Binnenwerk is statisch geladen door het missen van het rubbertje en/of wrijving met het rubbertje.

Misschien dat iemand met meer kennis hier wat meer over kan zeggen en mee wil denken.

Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk

All things filter - Fortefied Mahlkönig Vario Steel Burrs & Comandante C40 - Doet u mij maar een met de hand gebrouwen bakkie.

Gebruikersavatar
martinierius
Berichten: 306
Lid geworden op: do 16 okt 2014, 09:41

Re: Compak K3 Touch defect

Berichtdoor martinierius » vr 07 jun 2019, 22:38

Sowieso dubbel checken dat er echt geen korreltje tss maalschijf en drager zit. Anders zitten je maalschijven niet meer parallel tov mekaar wat grof maalsel in fijnste stand kan verklaren.
DE1+ 1.1 || KINU M47,M68 || Niche || Behmor 1600 PLUS

deverh
Berichten: 4
Lid geworden op: do 06 jun 2019, 12:04

Re: Compak K3 Touch defect

Berichtdoor deverh » di 11 jun 2019, 21:44

Oké, dank voor de reacties en het meedenken allemaal! Ik ga eens op verder onderzoek uit.


Terug naar “Koffiemolens & malers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten