Waterfilters

Gebruikersavatar
Fisherman
Berichten: 521
Lid geworden op: di 18 aug 2015, 19:57
Locatie: Groningen

Waterfilters

Berichtdoor Fisherman » za 08 jun 2019, 10:35

Dag allen,

Ik hoopte wat advies in te winnen over de eventuele aanschaf van een vast waterfilter. Zelf gebruik ik al een tijd een Brita filterkan, maar heb het idee dat het gemakkelijker/goedkoper kan (lange termijn uiteraard).

Nu lees ik her en der wel eens dat mensen een filter op hun waterleiding hebben. Uit interesse eens gaan zoeken maar ik vind er weinig over dat mij tot inzichten brengt. Wrl valt het mij op dat er een breed scala aan subcategorieën is (€50-€1000+).

Wat gebruiken jullie hiervoor en wat is de zin en/of onzin van een dergelijke investering? Ik heb geen espressomachine dus het gaat alleen om koken/filterkoffie. Wat zou voor mij passend zijn?

Kosten van initiële investering en variabele kosten kom ik zelf wel uit, zal per model wel verschillend zijn =). Maar ik ben wel op zoek naar een financieel verantwoorde oplossing!

Fisherman

Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk

All things filter - Fortefied Mahlkönig Vario Steel Burrs & Comandante C40 - Doet u mij maar een met de hand gebrouwen bakkie.

HanR
Berichten: 1957
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Waterfilters

Berichtdoor HanR » za 08 jun 2019, 12:08

DVA type automaat
Dat wil zeggen het tank type dat ook voor espressomachines wordt gebruikt (ionenwisselaar), maar dan met automatische regeneratie.

https://devecchigiuseppesrl.com/e-comme ... te&c4=&c5=

Verstuurd vanaf mijn TA-1024 met Tapatalk


Gebruikersavatar
Fisherman
Berichten: 521
Lid geworden op: di 18 aug 2015, 19:57
Locatie: Groningen

Re: Waterfilters

Berichtdoor Fisherman » za 08 jun 2019, 12:38

Ja, daar heb ik over gehoord van een collega die het thuis heeft. Heb ik het juist dat zoiets een ontharder is met een andere output dan zegge een Britafilter?

Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk

All things filter - Fortefied Mahlkönig Vario Steel Burrs & Comandante C40 - Doet u mij maar een met de hand gebrouwen bakkie.

Pti
Berichten: 3246
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Waterfilters

Berichtdoor Pti » za 08 jun 2019, 12:54

https://www.hydrotense.eu/Waterontharder-StandAlone-Fam
Ik heb zelf thuis zo'n systeem voor het hele huis. Hetzelfde principe als het DVA systeem van Han.
Ja, daar heb ik over gehoord van een collega die het thuis heeft. Heb ik het juist dat zoiets een ontharder is met een andere output dan zegge een Britafilter?

Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapaaids
Verschillende ontharders werken met verschillende ionen. De zoutontharderd wisselen calcium met natrium. Sommige vaste systemen werken met waterstof en die veranderen naast de hardheid ook de PH waarde en alkaliniteit van het water.
Met Natrium ontharders kun je de resthardheid sturen door middel van een Bypass. Je levert een klein beetje in op kwaliteit, of eigenlijk potentie van het water, maar het grote voordeel is dat je er geen wetenschapper voor hoeft te zijn. Niet voor de installatie, niet voor het gebruik en ook niet om de aanschaf te bekostigen.

Ik heb thuis een espressomachine en een Quooker en die vragen alle twee om een waterfilter. Als je daar losse Brita/BWT cardridges tussen plaatst kost dit al snel €45 per apparaat per jaar. Het vaste filtersysteem heeft zich in mijn huishouden dus na ca. 7 jaar "terugverdiend" en heeft een technische levensduur van zeker 15 jaar met minimaal onderhoud. En in de tussentijd krijgen niet alleen de keukenapparaten onthard water, maar ook de ketel, wasmachine etc. en ook daar levert het na verloop van tijd enige besparing op.

Gebruikersavatar
DeepnGroond
Berichten: 86
Lid geworden op: do 13 sep 2018, 18:14

Re: Waterfilters

Berichtdoor DeepnGroond » za 08 jun 2019, 13:22

Een onthardingsinstallatie is volgens mij primair voor bescherming van de (espreso) en andere apparatuur. Voorkomt veel ontkalken en ander onderhoud. Heeft uiteraard ook enig effect op de smaak, aangezien je de chemische samenstelling van het (leiding)water veranderd. Of je dat proeft of op een andere manier ervaart is de vraag.

Wat mij betreft is er een grens aan het zuiveren van water; alle mineralen uit het water verwijderen is gewoon gevaarlijk en ongezond (vgl gebruik demi water) en levert weer andere negatieve effecten op voor aparatuur.

Wanneer het alleen om filterkoffie gaat zou ik persoonlijk niet of nauwelijks filteren of ontkalken. Het water koken zorgt ook al voor een belangrijke reductie in kalk. Uiteindelijk zal het vooral een smaakkwestie zijn, denk ik.

Pti
Berichten: 3246
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Waterfilters

Berichtdoor Pti » za 08 jun 2019, 13:27

Als ik water aftap voor het filter en na het filter en die proef is er een gigantisch verschil in mondgevoel. Het smaakverschil is daarin tegen zeer lastig te benoemen.

Gedemineraliseerd water wil je inderdaad zeer niet! Dat vreet alles kapot omdat alles erin oplost. Je kunt wel 50/50 gedemineraliseerd water mengen met onbehandeld water.

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Waterfilters

Berichtdoor bobbee » za 08 jun 2019, 17:28

Als je lekker wilt hobbyen is dit linkje hieronder misschien leuk en rechtvaardigt het wellicht de kosten.
Voor filterkoffie is ontkalken met een eenvoudige brita kan of liever de BWT magnesium cartridges toch wel het eenvoudigst.

https://baristahustle.com/blog/diy-wate ... o-bottles/
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
Fisherman
Berichten: 521
Lid geworden op: di 18 aug 2015, 19:57
Locatie: Groningen

Re: Waterfilters

Berichtdoor Fisherman » za 08 jun 2019, 18:00

Mooie opties hoor. Ik zal er even naar kijken! Sowieso leuk om eens te gaan experimenteren met de BH recepten; voor ik het weet heb ik weer een osmosefilter hangen (zoetwater aquaria gehad met siergarnalen Hahaha).

Zoek iets gemakkelijks dat ik in het keukenkastje kan hangen. Die regenereerbare harsfilters zouden een mooie oplossing zijn maar €600,- initiële investering vind ik wat gortig voor mijn huur-appartement.



Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk

All things filter - Fortefied Mahlkönig Vario Steel Burrs & Comandante C40 - Doet u mij maar een met de hand gebrouwen bakkie.

Pti
Berichten: 3246
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Waterfilters

Berichtdoor Pti » za 08 jun 2019, 18:54

Dan zou ik lekker voor 9tientjes een cardridges systeem ophangen van Brita of BWT.

Nelus
Berichten: 673
Lid geworden op: za 09 dec 2017, 22:10
Locatie: NH

Re: Waterfilters

Berichtdoor Nelus » ma 10 jun 2019, 17:31

Dan zou ik lekker voor 9tientjes een cardridges systeem ophangen van Brita of BWT.

Bevalt hier ook nog steeds uitstekend !
Faema Lambro - Mazzer Major E


Terug naar “Accessoires”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten

cron