Handleiding voor de beginner in espresso

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: Handleiding voor de beginner in espresso

Berichtdoor Spironski » wo 19 sep 2018, 21:22

We zijn, net als jij, gewoon liefhebbers hè? En we zijn allemaal ook ooit eens onderaan begonnen. Hou vol, je komt er zeker!
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Detje
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 04 nov 2018, 17:44

Re: Handleiding voor de beginner in espresso

Berichtdoor Detje » zo 04 nov 2018, 17:48

Super geschreven ben er heel blij mee. Ben voor mijn werk een workshop aan het maken dus alle waarheden tussen alle onzin die verteld worden zijn super welkom.

paultje_bos
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 17 nov 2013, 22:42

Re: Handleiding voor de beginner in espresso

Berichtdoor paultje_bos » ma 10 jun 2019, 08:48

Hoi allemaal, ik probeer mijn zet-skills wat te verbeteren. Nu loop ik tegen het volgende “probleem” aan. Als ik 7 gram koffie in mn bakje doe, dan kan ik hem bijna naar tampen, vanwege de rand in het bakje. Moet ik er dan gewoon meer koffie in doen? Of gaat dan de “vuistregel” er aan?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Wijmaar
Berichten: 365
Lid geworden op: di 18 apr 2017, 08:06

Re: Handleiding voor de beginner in espresso

Berichtdoor Wijmaar » ma 10 jun 2019, 08:58

Helaas, geen ervaring met 7g bakje, maar daar ligt misschien ook direct je antwoord aangezien bijna niemand hier een enkel (7g) bakje gebruikt. Ik zou lekker beginnen met het dubbele bakje, stuk eenvoudiger en als de de ratio 1:2 aanhoudt heb je ook een fatsoenlijke espresso.

Pti
Berichten: 3246
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Handleiding voor de beginner in espresso

Berichtdoor Pti » ma 10 jun 2019, 09:32

Jup enkele bakjes zijn bijzonder lastig. Als je het goed wil doen heb je er speciale enkele bakjes en speciale kleine tampers voor. Maar een (dubbele) espresso van tenminste 14gram droge koffie is de standaard.

Gebruikersavatar
ronald22
Berichten: 583
Lid geworden op: vr 25 dec 2009, 00:47

Re: Handleiding voor de beginner in espresso

Berichtdoor ronald22 » ma 10 jun 2019, 10:12

Ik zou een 14 grams aanschaffen. De koffie gaat dan beter smaken.
Bezzera Strega (PSM) / Eureka Olympus 75 Mythos schijven

paultje_bos
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 17 nov 2013, 22:42

Re: Handleiding voor de beginner in espresso

Berichtdoor paultje_bos » ma 10 jun 2019, 21:39

Haha, grappig, ben juist van mn 14 gram bakje naar 7 gram gegaan omdat ik dacht zo het kom verbeteren. Maar thanks voor de tip, ga me daar op richten!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

RealRedHair
Berichten: 4
Lid geworden op: za 13 jul 2019, 21:16

Re: Handleiding voor de beginner in espresso

Berichtdoor RealRedHair » za 07 sep 2019, 21:12

De vuistregel zoals die door l'Istituto Nazionale Espresso Italiano wordt gehanteerd is: maximaal 30 ml water van 88-93C wordt onder een druk van minstens 9 bar in ongeveer 25 seconden door 7 gram koffie geperst. Voor een dubbele espresso hanteer je 60ml water en 14 gram koffie, maar nog altijd die 25 seconden.
Snap ik toch niet helemaal. Ik dacht dat de brewratio 1:2 is voor espresso. Dan kom ik met 17 gram op max rond 40-45 gram koffie uit en niet 60 ml voor een dubbel shot. Mijn doorlooptijd is dan rond 20 seconden.

Ik zet dose en yield vast (https://www.youtube.com/watch?v=-BT7-yO ... e=youtu.be) en dan tijd/maling variëren.

Klopt dit??

Gebruikersavatar
Powerreserve
Berichten: 171
Lid geworden op: za 08 jun 2019, 12:55

Re: Handleiding voor de beginner in espresso

Berichtdoor Powerreserve » za 07 sep 2019, 23:04

Afbeelding

Die 1:2 brewratio is een richtlijn. Als je met 17gr maalsel werkt dan krijg je met deze ratio 34gr espresso in je kopje. Je laat hiermee de andere richtlijn - 60ml espresso- los. Obv de smaak die je ervaart kun je de extractie verkorten of verlengen. De doorlooptijd zou rond de 30sec moeten zijn. Ook dit is een richtlijn en verander je door je maalsel fijner/groffer te maken.


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Life is too short for mediocre coffee

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5585
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Handleiding voor de beginner in espresso

Berichtdoor gilleko B. » di 10 sep 2019, 19:30

Bijgaande foto's van twee single baskets 7-9 gr. De ene voorzien van een ridge zat standaard bij de Rocket. Kreeg geen fijn resultaat hiermee. IMS ridgeless singlebasket gekocht. Verbetering tov Rocket mandje, maar ondanks veel experimenteren was dit het ook niet, althans nog niet. Moeilijk mandje vind ik.
Maak mijn espresso met een 12-14 gr mandje van IMS. Dat gaat echt goed. Vergeet nu uitgangspunt 7-9 gr voor een espresso.AfbeeldingAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk



Terug naar “Alles voor beginners”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten

cron