In ieder geval zou een dieper bakje mij een prettiger gevoel geven denk ik. Als ik met 14 gram al een afdruk zie in de ongebruikte puck, komt met 15 of 16 gram het douchescherm wel erg dichtbij. Kan me niet voorstellen dat dat wenselijk is.
Dan even de vraag welk bakje, de La Marzocco Strada VST 17 gram en de IMS Competition Ridgeless 16-19gr lijken dan het meest in aanmerking te komen (met aanname dat ze passen in Silvia portafilter met dubbele uitloop).
Zou het zo kunnen zijn dat ik met 14-15 gram in het 17 grams VST bakje dan net wel onder de schroef blijf, maar dat ik met 17 gram weer hetzelfde probleem houdt?
En klopt het dat je met de VST of IMS bakjes wel sneller wordt afgerekend op tamping fouten?
Re: Schroef in ongebruikte puck Rancilio Silvia
12Als je tampt zorg dan eerst voor een goede verdeling van he maalsel, strijk desnoods je maalsel vlak af, zet je tamper losjes op het maalsel, pak de tamper dan zo beet dat je deze met drie vingers vlak op de rand van je filter kan positioneren, zo kan je zorgen dat de tamper vlak op je te vormen puck staat, geef dan voorzichtig een lichte tamp, al dat op de tamper hangen geeft alleen maar fouten. Doe je best! Veel oefenen en jezelf wat verwensingen toespreken, je bent zelf de beste commentator (criticus) van je eigen werk.
Een volgende stap is een naked kopen of maken van je enkele uitloop PF
Verstuurd vanaf mijn SM-T813 met Tapatalk
Een volgende stap is een naked kopen of maken van je enkele uitloop PF
Verstuurd vanaf mijn SM-T813 met Tapatalk
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.
13Wat Adriaan zegt is echt heel belangrijk. Distributie van het maalsel is eigenlijk nog veel belangrijker dan het (recht) tampen.
Als de basis niet goed is corrigeer je dat niet met een mooie rechte tamp. Anderzijds als de distributie in het bakje gewoon heel goed is maakt het nauwelijks uit of je een beetje slecht/scheef tampt.
Als de basis niet goed is corrigeer je dat niet met een mooie rechte tamp. Anderzijds als de distributie in het bakje gewoon heel goed is maakt het nauwelijks uit of je een beetje slecht/scheef tampt.
14Ik vond zo'n distributie tool om je maalsel vlak te maken altijd onzin. Totdat ik er één van een collega kado kreeg. Ik ben helemaal "om".[IMG]//uploads.tapatalk-cdn.com/201902 ... 5f952d.jpg[/IMG][IMG]//uploads.tapatalk-cdn.com/201902 ... c374f9.jpg[/IMG]
Schroef in ongebruikte puck Rancilio Silvia
15Ik ook!
Heb dan weliswaar een goedkope Chinese variant, maar gebruik hem steenvast en is de constantheid zeker ten goede gekomen!
Heb dan weliswaar een goedkope Chinese variant, maar gebruik hem steenvast en is de constantheid zeker ten goede gekomen!
dus...
16Wat afwijkend van 't topic maar belangrijk voor het gebruik van de ocd lijkt dat er al een predistributie plaatsvindt bijv door te tappen op je werkbank.
Artikel over gebruik ocd:
http://socraticcoffee.com/2016/12/exami ... xtraction/
Edit:typo
Artikel over gebruik ocd:
http://socraticcoffee.com/2016/12/exami ... xtraction/
Edit:typo
Ek43s SSP
V60 / Gabi / Chemex / Bairro alto
BZ Duo - Lelit paddle mod
V60 / Gabi / Chemex / Bairro alto
BZ Duo - Lelit paddle mod
171. De diepte instelling van de ocd is willekeurig gekozen;
2. Er is gebruik gemaakt van een tamper met diepte instelling;
3.;De invloed van de ocd op de extractie tijd is per molen sterk verschillend. Volgens hen niet significant, maar dat is maar net hoe je de verdeling test.
Iets zegt mij dat de fluffyness van het maalsel en de grind size distributie wel eens van groot belang zouden kunnen zijn.
2. Er is gebruik gemaakt van een tamper met diepte instelling;
3.;De invloed van de ocd op de extractie tijd is per molen sterk verschillend. Volgens hen niet significant, maar dat is maar net hoe je de verdeling test.
Iets zegt mij dat de fluffyness van het maalsel en de grind size distributie wel eens van groot belang zouden kunnen zijn.
18Ervaar exact dezelfde klachten met zelfde apparaat
Blijkbaar kan er gewoon niet meer dan 14 gram in default dubbel filter
Blijkbaar kan er gewoon niet meer dan 14 gram in default dubbel filter
19Mede eens. Het heeft geen nut om een puck waar je net keurig de tamper op hebt geplaatst, te verstoren met een schroef.CafeSolo schreef: zo 03 feb 2019, 10:13 Hanr heeft wel degelijk gelijk. Het verstoort de puck en krijg je channeling at zeker de smaak beïnvloedt.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino