Geen goede cremalaag

Flaterik007
Berichten: 6
Lid geworden op: di 09 jan 2018, 21:49

Geen goede cremalaag

Berichtdoor Flaterik007 » za 06 jul 2019, 12:56

Goedendag,

wie kan mij helpen? Heb een Rocket R58 en een Super Jolly. Heb net nieuwe Colombia boontjes gekocht (productiedatum 01/07/2019). De boontjes zijn licht geroosterd. PID R58 geeft 110 gr boiler temp aan, uitlaat 96.2 graden (vind mijn koffie altijd wel aan de koude kant...). 18 gram met doorlooptijd tussen 24 - 28 seconde. Ik krijg maar geen mooie cremalaag en vind de koffie ook niet optimaal smaken. De cremalaag slaat eigenlijk direct dood. Ik heb mijn molen al fijner en minder fijn gezet, krijg niet het gewenste resultaat. Ook stampen licht of zwaar maakt niet uit. Nu heb ik het setje in Spanje staan met een zeer hoge luchtvochtigheid. Zou het daardoor kunnen komen?
Alle positieve hulp is welkom, dank alvast!

Groet F.

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13253
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Geen goede cremalaag

Berichtdoor bobbee » za 06 jul 2019, 13:00

Licht gebrand kan weinig crema creëren maar hoeveel doseer je? Dat wil zeggen aantal grammen gemalen koffie en wat daaruit komt in grammen espresso.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Pti
Berichten: 3257
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Geen goede cremalaag

Berichtdoor Pti » za 06 jul 2019, 13:01

Het zou kunnen dat je water een vééél te hoge hardheid heeft of dat er stoffen in zitten die je niet wil hebben.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15058
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Geen goede cremalaag

Berichtdoor fransg » za 06 jul 2019, 14:46

nieuwe Colombia boontjes gekocht (productiedatum 01/07/2019). De boontjes zijn licht geroosterd.
Waar gekocht, welke brander? (Spanje?)

Is het werkelijk de branddatum die erop staat, of "tenminste houdbaar tot" -- dan is de boon misschien een jaar geleden gebrand.

De vraag is ook "wat heet licht geroosterd" aangezien de meesten dat niet kunnen meten.

Heb je ook andere bonen van andere branders geprobeerd?
PID R58 geeft 110 gr boiler temp aan, uitlaat 96.2 graden (vind mijn koffie altijd wel aan de koude kant...).
De temperatuur aan de uitlaat wordt niet gemeten en wat de PID daar aangeeft is een vaste 'offset' -- als je de koffie niet warm genoeg vindt, kun je de uitlaat eens meten, en ook kun je de temperatuur wat hoger afstellen.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Flaterik007
Berichten: 6
Lid geworden op: di 09 jan 2018, 21:49

Re: Geen goede cremalaag

Berichtdoor Flaterik007 » ma 08 jul 2019, 15:08

Hoi allemaal, dank voor de reacties. ik denk dat het lek boven is. Mijn cuphouder was dermate "lauw" en daardoor denk ik niet optimaal. Ik heb deze nu weer getest terwijl ie heet was en de crema laag is al stukken beter, de smaak ook! De luchtvochtigheid is ook wat minder als de dagen ervoor (> 85% en nu ongeveer 50%). Dat zal vast ook wel een beetje helpen. Ik haal ongeveer 27 ml en kan dus nog iets langer laten doorlopen. Maar dan begint ie al wel een behoorlijke straal te hebben, geen stroperige meer. Het is de werkelijke branddatum wat op het pak staat. Ik heb zowel Comombia als Ethiopie geproeft in de zaak en ze smaakten goed. Volgende keer neem ik de Ethiopie. Ze zitten in een voorstad van Barcelona; https://www.cafedefinca.eu
Ik heb 2 filterzakjes in mijn water reservoir liggen en gebruik het beste water wat er te koop is (Bezoya) met maar 27 mg/l residu. Echt "zacht" water dus. En ja...licht gebrand. Kan ik idd niet zomaar zeggen, ik heb naar de kleur gekeken. Heb ze ook veel donkerder gehad maar of dat wat zegt...ik weet het niet.

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13253
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Geen goede cremalaag

Berichtdoor bobbee » ma 08 jul 2019, 19:27

Je cuphouder was lauw?
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Flaterik007
Berichten: 6
Lid geworden op: di 09 jan 2018, 21:49

Re: Geen goede cremalaag

Berichtdoor Flaterik007 » di 16 jul 2019, 22:14

Ja was lauw. Heb de koffieprut moeten spoelen uit de cuphouder en tien was ie teveel afgekoeld. Ook heb ok tussendoor met een open filter geprobeerd de juiste verhouding te krijgen.

Gebruikersavatar
GuidovW
Berichten: 1335
Lid geworden op: za 06 jan 2018, 13:55

Re: Geen goede cremalaag

Berichtdoor GuidovW » di 16 jul 2019, 22:53

Bedoel je niet toevallig je portafilter? :idea:
Gr, Guido

La Pavoni Professional, Moccamaster, Bialetti Moka Express, Chemex, AeroPress, Kinu M47, Eureka Atom 60

bvds
Berichten: 2570
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Geen goede cremalaag

Berichtdoor bvds » wo 17 jul 2019, 09:20

En laat je je machine wel goed opwarmen. Minimaal 30 minuten maar beter 45 minuten om de boel echt stabiel te krijgen...
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: Geen goede cremalaag

Berichtdoor @3aan » wo 17 jul 2019, 10:01

Als je "dat" water gebruikt zou ik maar die filterzakjes verwijderen, je hebt wel wat mineralen nodig voor de smaak!
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.


Terug naar “Alles voor beginners”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Dirk Jan, ErikvW en 12 gasten