Upgrade Mazzer Mini

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6374
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Upgrade Mazzer Mini

Berichtdoor cremalover » vr 12 jul 2019, 18:52

Qua smaak vind ik er nauwelijks verschil in zitten.
Ik heb een jaar of 6 een Major naar volle tevredenheid gebruikt.Ze zijn oerdegelijk.Dat zie je niet gauw bij andere ,malers terug.
Ik heb nu een K30.Behalve de hopper is deze niet te vergelijken wat uitstraling aangaat.

Mazzer all the way wat mij betreft.

Gebruikersavatar
ronald22
Berichten: 583
Lid geworden op: vr 25 dec 2009, 00:47

Re: Upgrade Mazzer Mini

Berichtdoor ronald22 » vr 12 jul 2019, 19:27

Kan ik de Eureka Olympus HS 75 vergelijken met de Mazzer wat onderhoud betreft van schijven?

Ik lees op andere forums dat deze bijzonder goed eruit komt.
Bezzera Strega (PSM) / Eureka Olympus 75 Mythos schijven

Pti
Berichten: 3245
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Upgrade Mazzer Mini

Berichtdoor Pti » vr 12 jul 2019, 20:22

Onderhoud van de schijven is zo ongeveer het laatste waar ik me in een thuissituatie druk om zo maken. De schijven in dit segment zijn "bestemd" voor zo'n 650kg en gaan zeker 450kg mee. In mijn persoonlijke situatie met 500gram per week is dat ca 75 jaar...

Kijk liever naar gebruiksgemak, betrouwbaarheid en uiterlijk.

Gebruikersavatar
ronald22
Berichten: 583
Lid geworden op: vr 25 dec 2009, 00:47

Re: Upgrade Mazzer Mini

Berichtdoor ronald22 » vr 12 jul 2019, 20:40

Onderhoud van de schijven is zo ongeveer het laatste waar ik me in een thuissituatie druk om zo maken. De schijven in dit segment zijn "bestemd" voor zo'n 650kg en gaan zeker 450kg mee. In mijn persoonlijke situatie met 500gram per week is dat ca 75 jaar...

Kijk liever naar gebruiksgemak, betrouwbaarheid en uiterlijk.
Dat is goed maar ik bedoel eigenlijk het schoonmaken van de schrijven.
Bezzera Strega (PSM) / Eureka Olympus 75 Mythos schijven

HanR
Berichten: 1957
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Upgrade Mazzer Mini

Berichtdoor HanR » vr 12 jul 2019, 21:05

Tja...is een kwestie van gevoel.
mazzer is onverwoestbaar. Twee jaar geleden twee Mazzers van een klant voor onderhoud gehad .
1984:en 1985. Nieuwe schijven, dosermechaniek uit elkaar, smeren en weer in elkaar en hoppa als nieuw.

Aan de andere kant: Mazzer is niet erg innovatief.
Een maler voor filter met dezelfde schijven als hun Mini E. Of ze snappen het niet, of ze zijn een beetje arrogant. Bouwkwaliteit alleen maakt nog geen goede maler.

Verstuurd vanaf mijn TA-1024 met Tapatalk


Nelus
Berichten: 673
Lid geworden op: za 09 dec 2017, 22:10
Locatie: NH

Re: Upgrade Mazzer Mini

Berichtdoor Nelus » vr 12 jul 2019, 23:17

Voor mij ook alleen maar Mazzer.
Verschillende malers mogen proberen van collega koffiefreaks, en gehad zelf in bezit gehad o.a bezzera bb005, quamar m80, fiorenzato t80, mazzer superjolly, eureka met 75mm TiN, faema mc99, en een paar macaps en compak molens waar ik het model niet meer van weet.

De mazzer superjolly staat hier nog steeds. Die solide bouw, uitstraling en de eenvoud vind ik gewoon top.

De eureka was overigens onwijs stil, en snel. Onovertroffen wat dat betreft.
Faema Lambro - Mazzer Major E

Gebruikersavatar
ronald22
Berichten: 583
Lid geworden op: vr 25 dec 2009, 00:47

Re: Upgrade Mazzer Mini

Berichtdoor ronald22 » za 13 jul 2019, 06:36

Voor mij ook alleen maar Mazzer.
Verschillende malers mogen proberen van collega koffiefreaks, en gehad zelf in bezit gehad o.a bezzera bb005, quamar m80, fiorenzato t80, mazzer superjolly, eureka met 75mm TiN, faema mc99, en een paar macaps en compak molens waar ik het model niet meer van weet.

De mazzer superjolly staat hier nog steeds. Die solide bouw, uitstraling en de eenvoud vind ik gewoon top.

De eureka was overigens onwijs stil, en snel. Onovertroffen wat dat betreft.
En hoe was de smaak van de espresso uit de maling van de Eureka ten opzichte van de andere machines?

Waar kan ik de Eureka Olympus HS 75 het beste kopen. Hij is niet op voorraad bij van Pommeren.
Ik woon vlakbij Den Haag
Bezzera Strega (PSM) / Eureka Olympus 75 Mythos schijven

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5584
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Upgrade Mazzer Mini

Berichtdoor gilleko B. » za 13 jul 2019, 07:38

Onderhoud van de schijven is zo ongeveer het laatste waar ik me in een thuissituatie druk om zo maken. De schijven in dit segment zijn "bestemd" voor zo'n 650kg en gaan zeker 450kg mee. In mijn persoonlijke situatie met 500gram per week is dat ca 75 jaar...

Kijk liever naar gebruiksgemak, betrouwbaarheid en uiterlijk.
Dat is goed maar ik bedoel eigenlijk het schoonmaken van de schrijven.
Ik kan niet voor een ander spreken, maar bij een Mazzer (voelt aan als een onverwoestbare tank) maar je moet bij het schoonmaken het bovenste deel eraf schroeven, voorzichtig er af halen, 3 veren eruit halen, schroefdraad schoonmaken, maalhuis schoonmaken, en dan het proces andersom. Dus prudent erop schroeven ivm de zeer fijne schroefdraad. Maalschijven moeten dan op enig moment elkaar net aanraken als je de molen aanzet (snerpend geluid). Dan geloof ik een halve slag terug en fijn afstellen (kalibreren). Daar ben je met een Eureka of Ceado vanaf.

Smaakverschil, tja, voor zover mijn kennis toereikend is. Dat smaakverschil zou ik zien te vinden in verbeteren van je skills, keuze koffie, instellen temperatuur van je koffiemasjien, malingsgraad, aanstampen etc. Dat blijft een permanent leerproces. Er zijn wel forumgenoten waarvan ik echt denk dat zij de invloed van een molen kunnen proeven. Maar over dat niveau beschik ik (nogAfbeelding) niet.

Ik.heb mijn molen bij Van Pommeren gekocht. Bij Elektro in Italië zijn deze ook te koop maar daar heb ik geen ervaring mee.

Ben benieuwd waar je op gaat uitkomen.




Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk


Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6374
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Upgrade Mazzer Mini

Berichtdoor cremalover » za 13 jul 2019, 09:04

Onderhoud van de schijven is zo ongeveer het laatste waar ik me in een thuissituatie druk om zo maken. De schijven in dit segment zijn "bestemd" voor zo'n 650kg en gaan zeker 450kg mee. In mijn persoonlijke situatie met 500gram per week is dat ca 75 jaar...

Kijk liever naar gebruiksgemak, betrouwbaarheid en uiterlijk.
Dat is goed maar ik bedoel eigenlijk het schoonmaken van de schrijven.
Ik kan niet voor een ander spreken, maar bij een Mazzer (voelt aan als een onverwoestbare tank) maar je moet bij het schoonmaken het bovenste deel eraf schroeven, voorzichtig er af halen, 3 veren eruit halen, schroefdraad schoonmaken, maalhuis schoonmaken, en dan het proces andersom. Dus prudent erop schroeven ivm de zeer fijne schroefdraad. Maalschijven moeten dan op enig moment elkaar net aanraken als je de molen aanzet (snerpend geluid). Dan geloof ik een halve slag terug en fijn afstellen (kalibreren). Daar ben je met een Eureka of Ceado vanaf.

Smaakverschil, tja, voor zover mijn kennis toereikend is. Dat smaakverschil zou ik zien te vinden in verbeteren van je skills, keuze koffie, instellen temperatuur van je koffiemasjien, malingsgraad, aanstampen etc. Dat blijft een permanent leerproces. Er zijn wel forumgenoten waarvan ik echt denk dat zij de invloed van een molen kunnen proeven. Maar over dat niveau beschik ik (nogAfbeelding) niet.

Ik.heb mijn molen bij Van Pommeren gekocht. Bij Elektro in Italië zijn deze ook te koop maar daar heb ik geen ervaring mee.

Ben benieuwd waar je op gaat uitkomen.




Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk
Je beschrijft het proces van het reinigen van een Mazzer goed.
Ik deed het altijd in een minuutje of drie.Stelt niets voor.Enige waar je echt op moet lertten is dat de gangen van de schroefdraad schoon zijn.Ik deed dat altijd met een vezeldoekje.Stelt niks voor.
Een verstelprincipe dat door zijn eenvoud nooit kapot zal gaan.Indien licht met dow 111 ingevet ook niet zal verslijten in de levensduur van de machine.
Geen gedoe met wartels en overbrengingen.Gewoon directe schroefdraadverstelling.Zeer makkelijk verstelbaar(indien schoon en goed onderhouden) en verloopt nooit.Tijdloze vormgeving.Superdegelijk.
Ding heeft maar een nadeel.Geluid.

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5584
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Upgrade Mazzer Mini

Berichtdoor gilleko B. » za 13 jul 2019, 10:57

Dat is goed maar ik bedoel eigenlijk het schoonmaken van de schrijven.
Ik kan niet voor een ander spreken, maar bij een Mazzer (voelt aan als een onverwoestbare tank) maar je moet bij het schoonmaken het bovenste deel eraf schroeven, voorzichtig er af halen, 3 veren eruit halen, schroefdraad schoonmaken, maalhuis schoonmaken, en dan het proces andersom. Dus prudent erop schroeven ivm de zeer fijne schroefdraad. Maalschijven moeten dan op enig moment elkaar net aanraken als je de molen aanzet (snerpend geluid). Dan geloof ik een halve slag terug en fijn afstellen (kalibreren). Daar ben je met een Eureka of Ceado vanaf.

Smaakverschil, tja, voor zover mijn kennis toereikend is. Dat smaakverschil zou ik zien te vinden in verbeteren van je skills, keuze koffie, instellen temperatuur van je koffiemasjien, malingsgraad, aanstampen etc. Dat blijft een permanent leerproces. Er zijn wel forumgenoten waarvan ik echt denk dat zij de invloed van een molen kunnen proeven. Maar over dat niveau beschik ik (nogAfbeelding) niet.

Ik.heb mijn molen bij Van Pommeren gekocht. Bij Elektro in Italië zijn deze ook te koop maar daar heb ik geen ervaring mee.

Ben benieuwd waar je op gaat uitkomen.




Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk
Je beschrijft het proces van het reinigen van een Mazzer goed.
Ik deed het altijd in een minuutje of drie.Stelt niets voor.Enige waar je echt op moet lertten is dat de gangen van de schroefdraad schoon zijn.Ik deed dat altijd met een vezeldoekje.Stelt niks voor.
Een verstelprincipe dat door zijn eenvoud nooit kapot zal gaan.Indien licht met dow 111 ingevet ook niet zal verslijten in de levensduur van de machine.
Geen gedoe met wartels en overbrengingen.Gewoon directe schroefdraadverstelling.Zeer makkelijk verstelbaar(indien schoon en goed onderhouden) en verloopt nooit.Tijdloze vormgeving.Superdegelijk.
Ding heeft maar een nadeel.Geluid.
Dank voor het compliment. Trotzdem, drie schroeven eruit, kop eraf, stofzuiger erop, met Pällo borsteltje schijven schoonborstelen, en weer terug en geen kalibratie meer nodig is wel gemakkelijker bij de Eureka en Ceado. Factor tijd voor mij niet zo van belang omdat het zo leuk is je met dat spul bezig te houden. Insmeren van de draad idd nodig anders wordt draaien van de instelring wel erg zwaar. Alles bij die Mazzer is wel van oerdegelijk materiaal en getuigt wel van, het werd even al eerder gezegd, van een down to earth simpelheid, en daardoor een bepaalde schoonheid uitstraalt. Afbeeldingik hou hem er dan ook naast, doe um niet weg!Afbeelding
Type vet, dat kietelt mijn nieuwsgierigheid! Is dat een soort veilig silonenspul?

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk



Terug naar “Koffiemolens & malers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten

cron