Geen goede cremalaag

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13253
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Geen goede cremalaag

Berichtdoor bobbee » wo 17 jul 2019, 10:04

Ik warm filterhouder niet vaak voor, toch mooie crema.
Inderdaad lijkt dat water veel te zacht. Overigens, crema is niet lekker. Proef maar eens een beetje crema.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15058
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Geen goede cremalaag

Berichtdoor fransg » wo 17 jul 2019, 14:10

Ik warm filterhouder niet vaak voor, toch mooie crema.
Inderdaad lijkt dat water veel te zacht. Overigens, crema is niet lekker. Proef maar eens een beetje crema. Afbeelding
100% pure cacao is evenmin een genot, maar dat is juist het leuke van chocolade, dat het met wat grediënten erin meer dan verrukkelijk kan wezen.

Evenzo met espresso. Daarop / erdoor proevend vind ik crema best lekker.

En crema is op zich eigen ook verrukkelijk te maken, als je het uitlepelt over wat vanillia poeiersuiker bevobbeld.

LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13253
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Geen goede cremalaag

Berichtdoor bobbee » wo 17 jul 2019, 16:23

...
Afbeelding
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Flaterik007
Berichten: 6
Lid geworden op: di 09 jan 2018, 21:49

Re: Geen goede cremalaag

Berichtdoor Flaterik007 » zo 21 jul 2019, 13:20

yep, machine staat minimaal 1 uur aan voordat ik koffie zet. En ja natuurlijk portafilter. Van dat water, is dat zo? Ik heb laatst een reparatie gehad van 350 Euries omdat de boel HELEMAAL potdicht zat. Toen ben ik overgestapt naar dit water. Voorheen water met veel meer residu. Dus als ik dit water blijf gebruiken, zakjes eruit voor betere smaak?

Pti
Berichten: 3257
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Geen goede cremalaag

Berichtdoor Pti » zo 21 jul 2019, 13:38

Het nadeel is dat water dat voor lange termijn op kalkaanslag/ketelsteen zorgt ook het water is dat de beste smaak heeft voor espresso.
Als je dat weet, kun je gewoon periodiek ontkalken en zorg je er preventief voor dat er geen rekeningen komen van €350, daarvoor moet je echter wel weten wat je doet.

Als je dat niet wil of weet, dan accepteer je de kleine klap op t gebied van koffiekwaliteit, in ruil voor gemak en speel je het dus op safe. Bijvoorbeeld met een Natrium ontharder.

Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: Geen goede cremalaag

Berichtdoor @3aan » zo 21 jul 2019, 15:16


Bijvoorbeeld met een Natrium ontharder.
"Ionenwisselaar" Afbeelding

Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

Nelus
Berichten: 674
Lid geworden op: za 09 dec 2017, 22:10
Locatie: NH

Re: Geen goede cremalaag

Berichtdoor Nelus » zo 21 jul 2019, 19:19

In de bierwereld, met name “speciaalbieren” is een hoog mineralen, vooral Ca en Mg van belang voor de smaak van het uiteindelijke bier.
In het zuiden van Nederland en in België heeft me zeer hard water vanwege de mergelgrond die vol Ca en Mg zit. Daarom komen bier types zoals tripel en blond uit het zuiden.
Pilsener daarentegen vereist juist weer zeer zacht water, met weinig mineralen. Vandaar dat dit van oorsprong een “westers” biertje is.

Tegenwoordig gooien brouwerijen in hun ketels gewoon mineralen in poedervorm, die het water uit de zuidelijke regionen imiteren.

Ik vind dat wel interessant, ook bij wijndruiven is de grond bepalend voor de smaak. Bijvoorbeeld de kalkgrond waarop de Chardonnay goed gedijt.

In Indonesische koffies proeven we duidelijk vulkanische grond, en zo ook in het koffie zetwater blijkbaar zijn mineralen erg van belang voor de smaak. Althans, dat schijnt men te kunnen proeven.
Faema Lambro - Mazzer Major E

Nelus
Berichten: 674
Lid geworden op: za 09 dec 2017, 22:10
Locatie: NH

Re: Geen goede cremalaag

Berichtdoor Nelus » zo 21 jul 2019, 19:21

Ik warm filterhouder niet vaak voor, toch mooie crema.
Inderdaad lijkt dat water veel te zacht. Overigens, crema is niet lekker. Proef maar eens een beetje crema. Afbeelding
100% pure cacao is evenmin een genot, maar dat is juist het leuke van chocolade, dat het met wat grediënten erin meer dan verrukkelijk kan wezen.

Evenzo met espresso. Daarop / erdoor proevend vind ik crema best lekker.

En crema is op zich eigen ook verrukkelijk te maken, als je het uitlepelt over wat vanillia poeiersuiker bevobbeld.


Leuk om daar crumbs van te maken, en die over ijs te kunnen krummelen
Faema Lambro - Mazzer Major E


Terug naar “Alles voor beginners”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten

cron