Inmiddels een boel koffie verder sinds ik voor het eerst op koffiepraat belandde en zoals een ander lid onlangs meldde: de adviezen hier zijn goed
Nog nergens heb ik namelijk net zo lekkere espresso of cappucino gedronken als die ik zelf maak, alhoewel de kwaliteit van het schuim uit de automatische melk opschuim dinges wel te kort schiet. Goede maler, en afstemmen op doorlooptijd zijn zo belangrijk!
De saeco machine en faema horeca maler (upgrade door nieuwe schijven) hebben een mooi plekje in de garage en worden alleen gebruikt als het lekker weer is om buiten te zitten. De kalita wave ligt in de vakantie krat en heeft plaats gemaakt voor een mooie rode moccamaster die dagelijks gebruikt wordt met de porlex maler omdat mijn vrouw ook om is voor filterkoffie.
Favoriete boon is de goed betaalbare yellow bourbon van brandzaak, die lekker is voor filter en espresso:)
De porlex maler is na jarenlang dagelijks gebruik op. De hendel schier er regelmatig af bij het malen doordat er slijtage opgetreden is. Tijd voor vervanging. En waarom dan niet meteen een upgrade
Ik heb al een en ander gelezen en de Comandante C40 lijkt favoriet voor filterkoffie als ik dat hier lees. Alhoewel bv de Lido, Feldgrind en Helor allemaal toppertjes zijn.
Ergens lonkt een electrische maler ook wel, met name voor mijn vrouw. Maar gezien we malen gewend zijn krijg ik een nieuwe handmaler er ook wel doorheen.
Waar twijfel ik nu over? 230 euro is een boel geld. En het moet wel aansluiten op ons gebruik, en ook meerwaarde hebben met gebruik van de moccamaster.
1. 35g bonen per keer moet er in ieder geval in passen (ik weeg niet maar vul de porlex tot 1 cm onder de rand, net even gewogen ter refetentie)
2. We gebruiken alleen de moccamaster, geen andere speciale zetmethoden
3. We hebben kleine handen dus een grote zware maler als wat ik lees over de Lido lijkt me niet geschikt
4. Zonder veel kracht vrij vlot malen is gewenst (porlex zijn we gewend, als het sneller/lichter kan is dat mooi)
Is de commandante dan nog steeds de beste keuze, of overkill/te dik om lekker vast te houden etc..
Of levert een baratza virtuoso bijvoorbeeld een vrij vergelijkbaar resultaat met een moccamaster?
Willen jullie eens meedenken?
Maler upgrade gezocht (is geworden: wilfa svart cgws-130b)
1
Laatst gewijzigd door Grimoire op di 30 jul 2019, 15:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Moccamaster, Wilfa Svart. Quickmill 0930, faema maler.