Bezzera Strega

Gebruikersavatar
ronald22
Berichten: 583
Lid geworden op: vr 25 dec 2009, 00:47

Bezzera Strega

Berichtdoor ronald22 » di 30 jul 2019, 22:37

Zoals eerder vermeld ben ik geïnteresseerd geraakt in de Bezzera Strega. Ik heb daarom maar een nieuw topic aangemaakt ivm de structuur.

Ik heb met iemand gesproken die ook een Strega heeft maar helaas te ver weg woont om te vergelijken.
Zijn hier Strega bezitters die in de omgeving van Den Haag wonen zodat ik misschien langs mag komen om te vergelijken? Ik zou dan mijn maler mee moeten nemen met de zelfde soort boon. Mooier zou zijn als de machine ook door Peter de Goede is aangepast.

Hopelijk tot reacties
Bedankt
Bezzera Strega (PSM) / Eureka Olympus 75 Mythos schijven

Nelus
Berichten: 673
Lid geworden op: za 09 dec 2017, 22:10
Locatie: NH

Re: Bezzera Strega

Berichtdoor Nelus » do 01 aug 2019, 02:44

Bel eens met Casabarista Amersfoort, Vraag naar Gert. Hij is een strega lover, en heeft deze ook staan in zijn winkeltje.
Die modificatie om pomploos (is dat een woord?) te werken voeren zij ook uit.

Overigens, in Den Haag zit geloof ik Joep, van Casabarista.

Ik heb geen aandelen of belangen bij CB.
:mrgreen:
Faema Lambro - Mazzer Major E

Capulus
Berichten: 356
Lid geworden op: za 02 dec 2017, 00:00
Locatie: Haren (Groningen)

Re: Bezzera Strega

Berichtdoor Capulus » do 01 aug 2019, 10:55

Bel eens met Casabarista Amersfoort, Vraag naar Gert. Hij is een strega lover, en heeft deze ook staan in zijn winkeltje.
Die modificatie om pomploos (is dat een woord?) te werken voeren zij ook uit.

Overigens, in Den Haag zit geloof ik Joep, van Casabarista.

Ik heb geen aandelen of belangen bij CB.
:mrgreen:
Volgens mij is pomploos niet de modificatie die bedoelt wordt. Ik meen dat er een veer minder wordt gebruikt icm een andere pomp. Daarvoor moet je volgens mij wel bij Peter de Goede zijn.
Espresso; Bezzera Strega; Niche zero.
Filter: Kinu m47; V60, Aeropress ...

Roaster: Huky500

Gebruikersavatar
Marcje
Berichten: 1254
Lid geworden op: wo 17 aug 2016, 20:42
Locatie: Waalre

Re: Bezzera Strega

Berichtdoor Marcje » do 01 aug 2019, 11:10

Klopt, de 'PSM' is de hulpveer verwijderen en een ander pompje monteren.

Mocht je pomploos willen gaan (dus aan het vaste water), dan heb ik nog wel een ombouwkitje liggen. Ooit bij Casabarista gekocht, toen we nog een Mitica hadden.
dus...

Nelus
Berichten: 673
Lid geworden op: za 09 dec 2017, 22:10
Locatie: NH

Re: Bezzera Strega

Berichtdoor Nelus » do 08 aug 2019, 06:46

Heb je al het een en ander kunnen proberen?
Faema Lambro - Mazzer Major E

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6374
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Bezzera Strega

Berichtdoor cremalover » do 08 aug 2019, 08:00

Ik zou trouwens de Strega eerst met twee veren proberen.Kun je altijd nog verwijderen.
Ik heb de enkele veer geprobeerd en vond het niks.Ik snap de hype niet.
Wel is het zo dat door de korte hendel de Strega zwaar te bedienen is.Maar dat komt ook weer doordat levers thuis meestal veel te laag op het aanrecht staan.Het handvat van de steel moet boven hoofdhoogte staan zoals het bedoeld is.Dat maakt bedienen een stuk makkelijker.

bvds
Berichten: 2569
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Bezzera Strega

Berichtdoor bvds » do 08 aug 2019, 08:33

Ik snap die hype wel!

Enkele of dubbele veer maakt juist heel veel uit. Niet alleen lichter qua bediening maar ook rustigere flow en minder bitters. Die rustigere extractie ga je vooral merken bij mooie wat lichter gebrande koffie. Dark roast of Malabar zoals Cremalover graag lust extraheert altijd makkelijk!

En als je geen vast water hebt is het andere pompje met langzaam opbouwende, lagere en gemaxineerde druk van de PSM ook absoluut aan te bevelen om een goede gecontroleerde preinfusie te bereiken.

Kortom de PSM is geen hype maar een serieuze upgrade!

Ik snap echt niet waarom ongeveer alleen Londinium heeft begrepen dat een enkele veer veel fijner is. Ik kan geen enkele reden bedenken waarom een dubbele veer te prefereren zou zijn. De variabele preinfusie op de Londinium is helemaal fraai maar dichter in de buurt dan met de Strega PSM komt je niet. De standaard Strega gaat qua smaak en extractie meer richting een pompmachine als je het mij vraagt.

Door juist wel meteen de PSM mod te doen maak je het jezelf niet onnodig moeilijk en voorkom je dat je jaren later zegt had ik dit maar veel eerder geweten en gedaan....
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6374
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Bezzera Strega

Berichtdoor cremalover » do 08 aug 2019, 08:44

Smaken verschillen. :)
Ik bedoel alleen dat men eerst de machine standaard zou moeten proberen.Ombouwen kan altijd nog.

Capulus
Berichten: 356
Lid geworden op: za 02 dec 2017, 00:00
Locatie: Haren (Groningen)

Re: Bezzera Strega

Berichtdoor Capulus » do 08 aug 2019, 09:08

Kan iemand mij vertellen wat de PSM mod ongv kost? En is er iemand uit omgeving Groningen die zoiets al heeft en waar ik zou kunnen proberen?
Espresso; Bezzera Strega; Niche zero.

Filter: Kinu m47; V60, Aeropress ...


Roaster: Huky500

Gebruikersavatar
Marcje
Berichten: 1254
Lid geworden op: wo 17 aug 2016, 20:42
Locatie: Waalre

Re: Bezzera Strega

Berichtdoor Marcje » do 08 aug 2019, 13:39

Ik zou trouwens de Strega eerst met twee veren proberen.Kun je altijd nog verwijderen.
Ik heb de enkele veer geprobeerd en vond het niks.Ik snap de hype niet.
Wel is het zo dat door de korte hendel de Strega zwaar te bedienen is.Maar dat komt ook weer doordat levers thuis meestal veel te laag op het aanrecht staan.Het handvat van de steel moet boven hoofdhoogte staan zoals het bedoeld is.Dat maakt bedienen een stuk makkelijker.
Ik denk dat de enkele veer vooral in combinate met een lagere pre-infusie goed werkt.
De standaard pre infusie bij een Strega is echt hoog (12bar) en dan komt daarna de dubble veer die ook op 12 bar begint. Je kunt natuurlijk de veer eerder loslaten waardoor de pre-infusie lager is, maar dan weet je niet echt wat die is, en de reproduceerbaarheid is ook niet ideaal.
Ik heb nu pre infusie op 3 bar en de veer begint rond de 8.5 bar, en dan is echt een verschil met de standaard machine. Ik kan de pomp gewoon aanzetten trouwens, dus kan ook een shot maken met een hoge pre-infusie, of een compleet pompshot ('E61' achtig) maar dat doe ik in de praktijk nooit.

Maar op zich een goed idee natuurlijk om eerst met de standaard machine te beginnen, dan kun je uit eerste hand proeven of je het een verbetering vindt of niet.
dus...


Terug naar “Hefboom- / lever apparaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten

cron