1e espressomachine (waarsch HX rond 1000 euro)

Youssef
Berichten: 315
Lid geworden op: do 13 jun 2019, 22:21
Locatie: Amsterdam

Re: 1e espressomachine (waarsch HX rond 1000 euro)

Berichtdoor Youssef » di 13 aug 2019, 12:59

Ik ben het er niet mee eens dat de Bezzera onderhuids een slechte machine zou zijn. Integendeel.

Wel gebruikt Bezzera her en der andere maten en onderdelen dan bijv Rocket en ECM. Dus als je vooral Rocket of ECM verkoopt en repareert heb je wellicht geen voorraad. Ik denk dat ik wel weet op wie FransG doelt. Dat is absoluut een gerespecteerde en zeer kundige man. Maar ook iemand met eigen voorkeuren.

Los daarvan is de Bezzera groep ook niet beter of slechter alleen anders.

En nogmaals, een PID op een HX is overbodig. Eerder een nadeel omdat ze niet het eeuwige leven hebben en relatief duur zijn. Op een dual boiler juist een pre. Kunnen nog altijd stuk gaan maar dan heb je wel het voordeel van kunnen spelen met je temperatuur.

Die thermometer is ook geen must trouwens. Meer nice dan need to have. De Rocket is goed uitgebalanceerd en een korte flush tot het niet meer sist is afdoende. Op een HX gaat het ook niet om een precieze temperatuur, maar om "in the zone".

Ga gewoon beide machines eens bekijken. Een slechte koop doe je met geen van beiden. Maar nogmaals: de Rocket is waardevaster en meer geliefd!
Thx! Ja ga een zaak zoeken. En zal die bezerra bz10 ook in overwehing houden

Als ik die profitec pro 300 en die silvano er ook bijpak. Ook aanraders?

Weet niet of jullie sites kennen of winkels waar de profitec pro giedkoper is (in belgie of duitsland miss?) Zie hem hier rond de 1400
Londinium L R 24 + Niche zero - volg me op insta: barista_yous (als je tips heb voor mijn insta altijd welkom)

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13177
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: 1e espressomachine (waarsch HX rond 1000 euro)

Berichtdoor bobbee » di 13 aug 2019, 13:16

Ik heb een bz10, 2e hands gekocht voor 500 euro dacht ik en komen regelmatig voorbij. Niet nieuw kopen, zonde van het geld! Heb hem al een tijdje weer. Zet prima espresso en cappuccino. Voor mij is hij prima omdat hij wel degelijk gebouwd is, snel opgewarmd, compact formaat. Stel je niet teveel eisen dan is het een prima machine! Verder qua onderdelen komt het in grote lijnen overeen met alle andere machines. Ulka pompje etc. De pressostaat is wel een vervelende manier ingebouwd icm magneetventiel dacht ik. Maar mocht die kapot gaan dan komt dat ook wel weer goed met een verloopje oid. En dat kan Kafko dan goed repareren of helpen Elke machine heeft wel wat. Enige wat ik geleerd heb in alle jaren terug dat ik verschillende machines heb gehad is houdt het hoofd koel. Maak je espresso en proef, proef echt en laat je niet sturen door het gevoel dat het altijd beter kan. Koop de beste koffie die je kunt vinden en ga ermee aan de slag. Je zult versteld staan hoe goed geduld smaakt. Steek tijd in de learning curve niet in je apparatuur, je koffie wordt er top van.

Er staat ook een mooie strega op marktplaats uit 2016. Die mag voor 1100 euro of minder wel weg denk ik gezien de bied mogelijkheden. Dan heb je echt value for money!
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

bvds
Berichten: 2569
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: 1e espressomachine (waarsch HX rond 1000 euro)

Berichtdoor bvds » di 13 aug 2019, 13:19

Rocket altijd goed, top afgewerkt en waardevast.

Bezzera leuke en goede machine, maar minder courant. Beste is wel tunen met EX4 pomp voor betere preinfusie.

Silvano: ringboiler met PID en stoomthermoblock met eigen pomp. In Italië voor ca 1000 e te vinden. Binnenwerk wat rommelig. Beste is wel tunen met EX4 pomp.

Profitec 300: zelfde groep als Silvano maar stoomboiler ipv themoblock. Mooier gebouwd. Ook hier bij voorkeur een EX4 pomp monteren.

Van al die machine zou ik de Profitec 300 prefereren!
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Youssef
Berichten: 315
Lid geworden op: do 13 jun 2019, 22:21
Locatie: Amsterdam

Re: 1e espressomachine (waarsch HX rond 1000 euro)

Berichtdoor Youssef » di 13 aug 2019, 14:09

@bvds. Dus je bedoeld de profitec pro 300 kopen en dan nog eens een tweak maken zeg maar? weet jij miss waar ik die het voordeligste kan halen?

@bobbee waar zie jij die machine dan staan? gezocht maar ik kan hem niet vinden
Londinium L R 24 + Niche zero - volg me op insta: barista_yous (als je tips heb voor mijn insta altijd welkom)

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13177
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: 1e espressomachine (waarsch HX rond 1000 euro)

Berichtdoor bobbee » di 13 aug 2019, 17:25

Bezzera Strega Lever espressomachine als nieuw
€ 1.190,00
http://link.marktplaats.nl/m1444277117

Ps: de pompjes veranderen, tunen hoeft niet als je een machine koopt. Zou eerst eens een half jaartje koffie gaan zetten en dan eens kijken naar een ander pompje. Het is zeker wel een upgrade maar niet noodzakelijk.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6377
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: 1e espressomachine (waarsch HX rond 1000 euro)

Berichtdoor cremalover » di 13 aug 2019, 17:40

Bezzera Strega Lever espressomachine als nieuw
€ 1.190,00
http://link.marktplaats.nl/m1444277117

Ps: de pompjes veranderen, tunen hoeft niet als je een machine koopt. Zou eerst eens een half jaartje koffie gaan zetten en dan eens kijken naar een ander pompje. Het is zeker wel een upgrade maar niet noodzakelijk.
En misschien nog wat handelen.

Gebruikersavatar
Marcje
Berichten: 1254
Lid geworden op: wo 17 aug 2016, 20:42
Locatie: Waalre

Re: 1e espressomachine (waarsch HX rond 1000 euro)

Berichtdoor Marcje » di 13 aug 2019, 17:46

En misschien nog wat handelen.

Idd...
dus...

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13177
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: 1e espressomachine (waarsch HX rond 1000 euro)

Berichtdoor bobbee » di 13 aug 2019, 17:56

Bezzera Strega Lever espressomachine als nieuw
€ 1.190,00
http://link.marktplaats.nl/m1444277117

Ps: de pompjes veranderen, tunen hoeft niet als je een machine koopt. Zou eerst eens een half jaartje koffie gaan zetten en dan eens kijken naar een ander pompje. Het is zeker wel een upgrade maar niet noodzakelijk.
En misschien nog wat handelen.
Zeker. Dat had ik al geschreven min of meer.
Er staat ook een mooie strega op marktplaats uit 2016. Die mag voor 1100 euro of minder wel weg denk ik gezien de bied mogelijkheden. Dan heb je echt value for money!
1000 euro zou een mooie prijs zijn incl de genoemde naked portafilter en zonder factuur!
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

bvds
Berichten: 2569
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: 1e espressomachine (waarsch HX rond 1000 euro)

Berichtdoor bvds » di 13 aug 2019, 18:01

ik weet niet waar je de Profitec het voordeligste kan krijgen, geloof niet dat er veel verschillen zijn.

quickmill machines zijn doorgaans in Italië en Duitsland wel een stuk goedkoper.

als ik moet kiezen tussen de Rocket's, Bezzera BZ10, Quickmill Silvano of Profitec 300 dan zou die laatste mijn voorkeur hebben: goed gebouwd, snel warm, echte dual boiler, precieze temperatuur controle middels PID. een EX4 pompje is zeker niet perse nodig, maar wel zo fijn: de drukopbouw is rustiger en hij loop wat stiller.

wat Bob zegt klopt: er zijn veel goede tweedehands machines, maar dan wel bij voorkeur via forum (sociale controle) of een betrouwbaar adres kopen en opletten op MP!

en die Strega is een hele mooi machine. als je die voor 1000 euro kan scoren is dat de beste koop als je het mij vraagt; tzt laten tunen met de PSM mod (zie forum) en je hoeft nooit meer te upgraden!
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL

Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Youssef
Berichten: 315
Lid geworden op: do 13 jun 2019, 22:21
Locatie: Amsterdam

Re: 1e espressomachine (waarsch HX rond 1000 euro)

Berichtdoor Youssef » di 13 aug 2019, 21:46

THanks, wat raar ik vond hem niet. Maar heb een reactie gestuurd! ziet er mooi uit inderdaad. Even kijken of er te onderhandelen valt voor de prijs.
Ik heb alleen zelf 0.0 verstand nog van die machines, hoe ze werken enzo.
Waar moet je opletten als je hem 2e hands koopt? (heb wel gevraagd of de 1 en 2 kops dingen erbij zitten en wat er verder bij zit)

kennen jullie nog meer forums waar je voor 2e hands machines kan kijken? iK heb het hier in de gaten gehouden maar zie er hier nog niet heel veel voorbij komen.


--

over die silvano, gezien t rommelige binnenwerk geen aanrader? Dan die wegstrepen op mijn lijstje?
lees wel redelijk positieve reviews, behalve dat de steam wand niet heel sterk is.. Maar prima voor beginner.

De profitec 300 spreek mij ook erg aan.. alleen wel een aardige stap duurder...
maar als het 2e hands niks word zal ik denk naar die, de Bezerra magica en de rocket App/type V gaan kijken
Londinium L R 24 + Niche zero - volg me op insta: barista_yous (als je tips heb voor mijn insta altijd welkom)


Terug naar “Semi-automaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten

cron