Welke molen doet het beter dan Baratza Sette 270 Wi voor <500€?

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13253
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Welke molen doet het beter dan Baratza Sette 270 Wi voor <500€?

Berichtdoor bobbee » di 13 aug 2019, 13:28

Als je een maler zoekt die geschikt is voor filter én espresso dan is er op dit moment nog maar 1 maler die dat in verschillende opzichten het beste kan.

De niche zero.

Geen retentie dus geen onnodig koffie verkwisten tijdens verwisselen van maalgraad.
Degelijk gemaakt.
Reproduceerbaar maalsel óók wanneer je wisselt tussen verschillende zetmethoden.
Ook fijn dat hij stil is tijdens malen!

Wil je alleen filterkoffie of espresso dan zijn er andere malers maar voor beide is de keus niet moeilijk icm prijs.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

koffiesnob
Berichten: 10
Lid geworden op: za 10 aug 2019, 11:15

Re: Welke molen doet het beter dan Baratza Sette 270 Wi voor <500€?

Berichtdoor koffiesnob » di 13 aug 2019, 21:20

Wederom dank. Duidelijk verhaal. Niche is dus het beste “compromis” voor espresso en filter. Echter door jullie Posts zinkt bij mij een realisme in op welke termijn er hier een espresso apparaat staat. Wellicht moet ik realistisch zijn en dat dat helaas nog ff duurt. Grotere keuken is groter huis en dat ziet niet in de planning 8-)
De Comandante wordt het, hoe goed de reviews ook, niet omdat ik juist weg wil van handwerk.

Ik lees dus wel enthousiasme over de Vario met Steel burrs zolang je niet te vaak wisselt van instellingen.. daar eens bedenken hoe vaak ik nu echt verwacht te wisselen...
Wil je alleen filterkoffie of espresso dan zijn er andere malers maar voor beide is de keus niet moeilijk icm prijs.
Ben dan toch stiekem wel benieuwd wat je dan voor filter in je hoofd heb :oops: of dat nog weer wat anders is.
elektriek: Gaggia Baby Twin | Niche Zero | Wilfa Svart | Skagg EKG
handwerk: Hario Skerton Pro | Aeropress | TimeMore "V60" | French presses | Moka pots

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13253
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Potentiële zoektocht naar nieuwe machine

Berichtdoor bobbee » di 13 aug 2019, 21:40

De comandante heb ik zelf voor filter in gebruik en niet voor niks.
De niche heb ik voor espresso en gebruik ik soms ook voor filter. Ik ben zelf niet zo weg van de vario. Komt op mij niet heel stevig over maar er zijn vario's die al heel lang in gebruik zijn dus mijn gevoel van de mindere kwaliteit gelukkig niet bevestigen.
Daarom zou ik de Niche kiezen.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

bvds
Berichten: 2570
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Welke molen doet het beter dan Baratza Sette 270 Wi voor <500€?

Berichtdoor bvds » di 13 aug 2019, 22:15

Vario met steel burrs is geen koopje. Een Vario nieuw is al 400+. En de steel burrs nog eens 100. Daar koop je ook een Niche voor.

Evt een goede 2e hands Vario v3 kopen voor zeg 250 en dan steel burrs erin: zit je op ca 350.

Als je hem alleen voor filter gebruikt is het verstellen geen probleem. En dat is het hele idee van de steel burrs: die zijn enkel en alleen voor filter bedoeld en (op de Vario) ongeschikt voor espresso. Het wisselen tussen espresso en en filter zou alleen voor de keramische schijfjes gelden; en dat werkt in de praktijk niet goed en geeft bovendien snel slijtage aan de verstelmechaniek.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

koffiesnob
Berichten: 10
Lid geworden op: za 10 aug 2019, 11:15

Re: Welke molen doet het beter dan Baratza Sette 270 Wi voor <500€?

Berichtdoor koffiesnob » ma 19 aug 2019, 15:04

Ik was/ben MP al enige tijd in de gaten aan t houden voor Vario’s. Als techneut snap ik wel de gevoeligheid die erin sluipt als je dergelijke schuivende bewegingen moet gaan omzetten in n fijn afstelling.
M’n oog viel gisteren op de Wilfa Svart Uniform. Heeft 58mm platte stalen schijven, hoewel wellicht minder filter specifiek dan die van Mahlkoning. Een verstel mechaniek waar ik logica in zie en voor mij meer gevoel van duurzaamheid. Single dosing en n nieuwprijs in de range 2e hands Vario + Steel (zelfs gezien voor €289 incl shipping). Echter nog weinig echte reviews. Ach, soms moet je maar gewoon een gok wagen en ergens starten i.p.v. Google uit blijven pluizen 8-)
elektriek: Gaggia Baby Twin | Niche Zero | Wilfa Svart | Skagg EKG

handwerk: Hario Skerton Pro | Aeropress | TimeMore "V60" | French presses | Moka pots

bvds
Berichten: 2570
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Welke molen doet het beter dan Baratza Sette 270 Wi voor <500€?

Berichtdoor bvds » ma 19 aug 2019, 19:20

Ik denk dat die Wilfa geen echt slecht product is.

Maar reken er op dat hij voor espresso een stuk minder goed presteert dan een Niche of een Vario met keramische schijven. En dat staat nog los van de getrapte afstelling! Voor filter zal hij ook slechter zijn dan de Vario met steel burrs of de Comandante. Kortom ik snap wel dat de maler niet populair is geworden ondanks de review van "goeroe" JH.

Ik lees dat je het hebt over de Vario met steel burrs. Nogmaals, die combi is zeer goed voor filter maar ongeschikt voor espresso.

Voor all purpose is de Niche de enige serieuze optie naast een goede handmaler zoals de Kinu M47 (voor espresso is de Comandante weer niet fijn).
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL

Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

koffiesnob
Berichten: 10
Lid geworden op: za 10 aug 2019, 11:15

Re: Welke molen doet het beter dan Baratza Sette 270 Wi voor <500€?

Berichtdoor koffiesnob » di 20 aug 2019, 16:49

Helder verhaal. Dat de Vario Steel filter only is was me z duidelijk.
In mn hoofd had ik t espresso verhaal al wat afgeschreven. De heilige graal combi die niet bestaat, of altijd met mitsen en maren / water bij wijn op een vlak. Ook bij de Niche.
Dan maar n nieuwe molen als er ook n espresso machine komt.

De Wilfa zie ik grof gesproken qua ontwerp insteek gelijk als de Niche. Waarbij de Wilfa de maal resultaten beter zijn voor filter dan espresso, en de Niche beter is in espresso dan in filter.

Vandaar mijn Wilfa Uniform vs Mahlkoning Vario keuze. Waarbij “ff geen MP gedoe” / afwachten / moeten onderhandelen / “nog maar zien wat je koopt wetend van de Vario slijtage mogelijkheden” ook meeweegt... MP nog ff in de gaten houden wellicht voor n pareltje. Al spreekt de Wilfa mij qua esthetiek een stuk meer aan.
elektriek: Gaggia Baby Twin | Niche Zero | Wilfa Svart | Skagg EKG

handwerk: Hario Skerton Pro | Aeropress | TimeMore "V60" | French presses | Moka pots

Pti
Berichten: 3257
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Welke molen doet het beter dan Baratza Sette 270 Wi voor <500€?

Berichtdoor Pti » di 20 aug 2019, 16:58

Ik heb zelf een wilfa svart, de "oude" 130B voor filter en op het gebied van bouwkwaliteit haalt die het bij lange na niet met de niche. De knoppen voelen goed en het plastic is best hoogwaardig, maar het blijft echt plastic. Bij de niche voelt het buitenmantel veel meer als een jasje om een steviger geheel.

Ook bijvoorbeeld het deksel van het opvangbakje van de wilfa voelt gewoon kwetsbaar in tegen stelling tot de niche waar ik na enkele shots al heel vertrouwd en bijna achteloos mee om durfte te gaan omdat het toch gewoon solide aanvoelde. (Bedankt voor het spelen Kilo)

De nieuwe wilfa heb ik niet in handen gehad maar ik beter geen gigantisch verschil in bouwkwaliteit. Deze is lang niet slecht en ik vind de wilfa in z'n prijsklasse zonder meer een aanrader (goedkoop bij bocca en bestel gelijk een (h)eerlijke koffie uit ETH of KEN). Maar als je ziet dat ze bij die unimodal nog wat toeters en bellen hebben toegevoegd tov andere malers in dat prijssegment kan de bouwkwaliteit niet als een verassing komen.

bvds
Berichten: 2570
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Welke molen doet het beter dan Baratza Sette 270 Wi voor <500€?

Berichtdoor bvds » di 20 aug 2019, 17:43

De Wilfa zie ik grof gesproken qua ontwerp insteek gelijk als de Niche. Waarbij de Wilfa de maal resultaten beter zijn voor filter dan espresso, en de Niche beter is in espresso dan in filter.
En waarbij de Niche beter is voor filter EN espresso dan de Wilfa! ;)
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL

Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13253
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Welke molen doet het beter dan Baratza Sette 270 Wi voor <500€?

Berichtdoor bobbee » di 20 aug 2019, 19:26

De Wilfa zie ik grof gesproken qua ontwerp insteek gelijk als de Niche. Waarbij de Wilfa de maal resultaten beter zijn voor filter dan espresso, en de Niche beter is in espresso dan in filter.
Dan heb je een verkeerd beeld en te min voor de niche. Laten we wel wezen, de niche is ook echt heel erg goed voor filter! Wordt op vele plaatsen gewoon voor filter gebruikt, niet alleen van maalkwaliteit maar ook de hele maler is gewoon echt heel erg goed.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’


Terug naar “Koffiemolens & malers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 gasten

cron