Keuze uit drie espresso machines, hulp heel graag gewenst!

Gebruikersavatar
DancingSun
Berichten: 29
Lid geworden op: zo 18 aug 2019, 22:09

Keuze uit drie espresso machines, hulp heel graag gewenst!

Berichtdoor DancingSun » vr 23 aug 2019, 09:50

Goedemorgen, ik zal mij even voorstellen. Ik ben Sylvia, absolute newbie mbt koffieperikelen, woon in het oosten des lands en droom inmiddels geruime tijd over een koffiemachine met net zulke (oké relatief :lol: ) lekkere koffie als ons voorgeschoteld wordt in de betere koffiecafé's.
Ervaring nul komma nul maar bereid om er tijd in te stoppen, te leren, accepteren en proberen.
Tot voor kort waren we op zoek naar een Jura, in mijn omgeving volgens velen de absolute aanrader qua smaak en beleving.

Inmiddels ben ik er, door dit forum achter, dat ik helemáál geen (Jura) volautomaat moet hebben :roll:

Na mij enige weken volop ingelezen te hebben, mij geworsteld heb door de vele afkortingen, technische verhalen en (voor mij) nogal ingewikkelde materie ben ik tot een keuze gekomen, althans.... de keuze uit 3 verschillende machines.

Ik drink zelf eigenlijk alleen latte en cappuchino evenals onze zonen, manlief het liefst gewoon koffie.
Nu moeten we wel zeggen dat we de espresso vaker willen gaan uitproberen, tot nu toe vonden we die veel te sterk in restaurants of cafés waardoor we dit weinig gedronken hebben en misschien niet goed kunnen oordelen.

Thuis hebben we nu een filterapparaat en een Nespresso, er kan dus heel wat verbeterd worden :lol:
Maar áls ik me ergens in vastbijt, wil ik het ook goed doen.... naar verhouding uiteraard. Ik ben er het type naar dat wanneer ik het onder de knie zou hebben, al snel spijt ga krijgen van (te goedkope en daardoor kwalitatief mindere) accessoires die ik heb aangeschaft.
Ik betaal dan liever wat meer.

Ons budget was in eerste instantie rond de € 600,00 (Solis Grind & Infuse Pro op het oog) al dan niet tweedehands. Let wel, ook tóen zat ik nog niet op dit forum te lezen :lol:
Inmiddels lach ik me dood om mijn eigen tekortkoming in inzicht op dat gebied en is het budget aardig opgeschroefd :oops:
Vandaag ontvangen wij de Niche Zero, toch een goede maler voor een beginner dacht ik zo...

Morgen rijden we naar de andere kant van Nederland voor het aanschaffen van een machine. Ik ben totaal niet technisch, mijn man een beetje maar die is ontzettend precies en nauwkeurig. Onderhoud en enige uitleg van het apparaat zal ervoor zorgen dat deze bij ons een heel goed 'thuis' krijgt.

Van jullie zou ik heel graag het volgende willen weten, namelijk welke tweedehands machine wij voor de langere termijn, het beste kunnen aanschaffen. (Welke is vooral goed met melk, de levensduur, de onderdelen, onderhoud, niet onbelangrijk het gebruik).

1. BFC Junior Extra E61 hx espresso machine gereviseerd - € 790
(ik kan er weinig over vinden op internet tenzij Junior Extra hetzelfde is als Junior Plus?) :?:
2. Bezzera BZ07DE HX espressomachine gereviseerd BZ07 DE - € 685
3. Vibiemme Junior 2B rvs E61 dubbelboiler gereviseerd - € 875

Is er nog iets waar we op moeten letten, onervaren dat we zijn?
Ik weet, het is kort dag, maar misschien kan en wil iemand ons nog tijdig hiermee helpen.
Alvast bedankt en goed weekend gewenst!

Hartelijke groet, Sylvia
Laatst gewijzigd door DancingSun op vr 23 aug 2019, 11:15, 3 keer totaal gewijzigd.
I''m not responsible for anything I say or do before my morning Coffee

bvds
Berichten: 2569
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Keuze uit drie espresso machines, hulp heel graag gewenst!

Berichtdoor bvds » vr 23 aug 2019, 10:08

Ja de Niche is top!

Van die drie denk ik dat de BFC het degelijkste is. Verder een standaard E61 HX dus met 40 min relatief lange opwarmtijd en cooling flush nodig. Als het goed is heeft de BFC een flow restrictor die de lengte van de flush beperkt.

De Bezzera is prima maar heeft als DE wat extra elektronica. De Bezzera is met 15-20 min relatief snel warm. Het beste zou zijn om er een EX4 pomp op te zetten zodat de drukopbouw wat rustiger is. Geen noodzaak maar wel fijn. Kost paar tientjes. En andere baskets.

De VBM is een dual boiler maar zonder PID. De temperatuur van de zetboiler fluctueert dus nog steeds behoorlijk. Bovendien verandert de temperatuur afhankelijk of je de stoomboiler aan of uit hebt. Beste dus altijd aan. Je kunt er natuurlijk wel een PID op laten zetten. Reken op ca 250 euro incl afstellen. Dat maakt het dan ineens wel een hele potente machine maar ook meteen een stuk duurder.

Koop je bij een betrouwbaar adres met garantie?
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Gebruikersavatar
DancingSun
Berichten: 29
Lid geworden op: zo 18 aug 2019, 22:09

Re: Keuze uit drie espresso machines, hulp heel graag gewenst!

Berichtdoor DancingSun » vr 23 aug 2019, 10:26

relatief lange opwarmtijd en cooling flush nodig. Als het goed is heeft de BFC een flow restrictor die de lengte van de flush beperkt.

Koop je bij een betrouwbaar adres met garantie?
Dank voor je supersnelle reactie! :)
Ik kom nu waarschijnlijk heel onnozel over maar zou je me dat van 'die lengte van de flush' wat kunnen uitleggen in Jip en Janneke taal? :oops:

Ik hoop erop dat het een betrouwbaar adres is, zo voelt het aan, goede recensies op MP. Wordt factuur bijgeleverd, weet eigenlijk niet of er garantie op zit. Zal dit morgen vragen, het is Coffee & Kitchen in Den Haag (via MP)
I''m not responsible for anything I say or do before my morning Coffee

HanR
Berichten: 1957
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Keuze uit drie espresso machines, hulp heel graag gewenst!

Berichtdoor HanR » vr 23 aug 2019, 11:36

De BFC is een klasse beter dan de andere twee!
Behalve de argumenten van Bas nog een paar dingen in het voordeel van de BFC.
Dit is niet de meer bekende Levetta Plus, maar de grote broer daarvan.
Grotere liggende boiler, heel mooie stoomkranen, enorm formaat lekbak. En een ruime kast voor het geval je nog achteraf een rotatie pomp wilt inbouwen.
Pieter van Coffee en Kitchen is niet actief op dit forum of bij de buren. Ondanks dat hij meer als "verkoper" dan als "reparateur" overkomt, zijn zijn machines uitstekend. Gereviseerd is ook echt gereviseerd.
En nee, ik heb geen aandelen. Pieter is gewoon een gewaardeerde concurrent/collega die met reviseren en verkopen van espressomachines zijn boterham verdient. [einde reclameboodschap]


Verstuurd vanaf mijn TA-1024 met Tapatalk


Pti
Berichten: 3246
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Keuze uit drie espresso machines, hulp heel graag gewenst!

Berichtdoor Pti » vr 23 aug 2019, 11:43

relatief lange opwarmtijd en cooling flush nodig. Als het goed is heeft de BFC een flow restrictor die de lengte van de flush beperkt.
Dank voor je supersnelle reactie! :)
Ik kom nu waarschijnlijk heel onnozel over maar zou je me dat van 'die lengte van de flush' wat kunnen uitleggen in Jip en Janneke taal? :oops:
Machines met een warmtewisselaar hebben vaak de neiging om te oververhitten wanneer ze stationair draaien. Deze overtollige warmte moet je wegflushen oftewel spoelen om het geheel op een goede temperatuur voor het zetten van espresso te brengen.
Bij een machine met een enkele (of aparte) zet boiler zoals een Single- of Dual boiler machine met thermostaat noemen we dit fenomeen temperature surfing en daar doe je door de cyclus van het verwarmingselement te manipuleren.

Je kunt veel lezen over dit fenomeen als je Googled op HX (heatexchanger) flush

bvds
Berichten: 2569
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Keuze uit drie espresso machines, hulp heel graag gewenst!

Berichtdoor bvds » vr 23 aug 2019, 12:20

Ik had niet door dat het de Extra was. Die is inderdaad een stuk groter en weegt meer dan 30 kilo. Dus wel even formaat checken. En reken echt op zo'n drie kwartier opwarmentijd. Vraag ook even of er een flow restrictor in de thermosifon zit. Dat maakt de flush een stuk korter. Anderd in laten bouwen. Onderdeel kost paar een of twee euro. Inbouwen tijd en expertise. Dus iets om uit te onderhandelen.

De Bezzera is kleiner en lichter gebouwd en is sneller warm. Prima kwaliteit maar echt voor thuis bedoeld. De BFC Extra is ook geschikt voor de kleine horeca en het zwaardere werk.

De VBM zou ik zonder PID niet willen. Met PID wel maar dan zit je ver boven de 1000 euro. Met PID voor 1000 euro een goede koop, maar denk dat je dat niet voor elkaar krijgt. Je kunt het altijd proberen.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL

Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Gebruikersavatar
DancingSun
Berichten: 29
Lid geworden op: zo 18 aug 2019, 22:09

Re: Keuze uit drie espresso machines, hulp heel graag gewenst!

Berichtdoor DancingSun » vr 23 aug 2019, 12:41

Hartelijk dank voor jullie tijd en moeite om zo uitgebreid te reageren!
Ik zal jullie bevindingen vanavond met mijn man bespreken. Ik neig nu dus - vooral vanwege jullie tips en reacties - naar de BFC maar kan me ook voorstellen dat dit te groots is voor slechts thuisgebruik. Bedoel ook vanwege de opwarmtijd, in mijn geval met zo'n 4-6 lattes over de dag verdeeld, zou het apparaat dan de hele dag aan moeten staan. Geen idee wat dat met stroomverbruik e.d. doet en of dat wenselijk is.
Top dat je positief bent over een medeverkoper die kennelijk niet op dit forum zit en zonder aandelen te hebben HanR.
Ik vind het altijd mooi, zulke mensen als jij.... kan dat enorm waarderen, dank! Weet dan nu dus ook zeker dat het een betrouwbaar adres zal zijn.

Een PID erbij kopen, dat wordt ons echt te gortig, dank evenzo voor die tip. Maar dan overschrijdt ons budget echt wel de grens ;)
Ik ben benieuwd morgen, kan bijna niet wachten.

De Niche staat hier inmiddels lonely op ons aanrecht te shinen, dus laat maar komen! :mrgreen:
I''m not responsible for anything I say or do before my morning Coffee

bvds
Berichten: 2569
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Keuze uit drie espresso machines, hulp heel graag gewenst!

Berichtdoor bvds » vr 23 aug 2019, 13:17

Voor 6 lattes verspreid over de dag is de BFC een goede keuze. En inderdaad aan laten.

6 keer opwarmen en afkoelen per dag is net geen enkele machine handig.

Stroomverbruik zit hem voor groot deel in opwarmen. Boiler isoleren met Armaflex scheelt ook.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL

Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Gebruikersavatar
DancingSun
Berichten: 29
Lid geworden op: zo 18 aug 2019, 22:09

Re: Keuze uit drie espresso machines, hulp heel graag gewenst!

Berichtdoor DancingSun » vr 23 aug 2019, 14:47

Ik had niet door dat het de Extra was. Die is inderdaad een stuk groter en weegt meer dan 30 kilo. Dus wel even formaat checken. En reken echt op zo'n drie kwartier opwarmentijd.
Ik zie nu net dat hij de Plus ook wel aanbiedt... (€ 640). Is die in alle opzichten dan net zo goed als zijn grote broer met alleen enkel minder gewicht en grootte of boet ik ook in op andere vlakken?
I''m not responsible for anything I say or do before my morning Coffee

HanR
Berichten: 1957
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Keuze uit drie espresso machines, hulp heel graag gewenst!

Berichtdoor HanR » vr 23 aug 2019, 15:02


Het enige "nadeel" is gevoelsmatig.
Zonder op details in te gaan: de machine heeft een verticale boiler, waardoor de afstand tussen veiligheids en vulelektrode erg klein is.
Daardoor heeft de machine een beetje een zenuwachtig vulgedrag. De machine stoomt wel goed.

Verstuurd vanaf mijn TA-1024 met Tapatalk



Terug naar “Hefboom- / lever apparaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten

cron