Rancilio HX aangesloten na 5 maanden

krizzziz
Berichten: 47
Lid geworden op: vr 25 nov 2011, 15:05

Rancilio HX aangesloten na 5 maanden

Berichtdoor krizzziz » za 24 aug 2019, 15:27

Ik heb mijn Rancilio L6 na een tijd van 5 maanden weer aangesloten. Maar hij is niet meer helemaal de oude. De rancilio nam na het aansluiten op het water heel veel water tot zich dat ik mij daarover verbaasde. Ook moest ik eerst flink wat water via de stoomkracht naar buiten laten komen voordat de machine goed op druk kwam en dat er ook daadwerkelijk stoom uit de stoomkracht komt.

Eenmaal op temp en druk doet de machine het als vanouds. Maar opstarten aan het begin van de dag (na de avond uitgestaan) en ik merk dan weer dat er veel water ingenomen wordt.
Ook als de machine wel op bedrijfstemp en druk is merk ik dat ik eerst nog best wat water via de stoomkraan eruit moet laten voordat de stoom eruit komt. Dit was altijd een beetje maar nu dus een stuk meer. Als de stoom komt is dit zoals altijd aardig krachtig.

Ook zie ik dat mijn peilglas flink boven Max staat terwijl deze altijd keurig tussen min en Max stond.

Iemand ideeën?

HanR
Berichten: 1970
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Rancilio HX aangesloten na 5 maanden

Berichtdoor HanR » za 24 aug 2019, 15:52

Je vulelektrode heeft last van kalk/ketelsteen, of je vulelektrode blijft plakken.
Gewoon groot onderhoud, dan kan de machine er weer een tijdje tegen.
Als het aan het relais ligt, moet dit natuurlijk wel worden vervangen.

Verstuurd vanaf mijn TA-1024 met Tapatalk


krizzziz
Berichten: 47
Lid geworden op: vr 25 nov 2011, 15:05

Rancilio HX aangesloten na 5 maanden

Berichtdoor krizzziz » za 24 aug 2019, 22:23

Dank Han! Zeer fijn om wat meer te weten.
Hieronder even een foto van de vuleketrode. Maar daar zie je waarschijnlijk niks aan.

Groot onderhoud gaat binnenkort ook wel gebeuren. Ben al paar keer bij Kafko geweest. Maar hoopte tot die tijd het nog even uit te kunnen houden. Ben nu toch niet zo gerust op mijn machine.

Indien die vulelektrode vervangen dient te worden, is dat iets dat mogelijk gemakkelijk is?

Wat is eigenlijk de Engels benaming?

[IMG]//uploads.tapatalk-cdn.com/201908 ... 7ea8e2.jpg[/IMG]


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

HanR
Berichten: 1970
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Rancilio HX aangesloten na 5 maanden

Berichtdoor HanR » za 24 aug 2019, 22:39

Beetje aanslag op de vulelektrode.
Hoeft niet vervangen. Schuurpapiertje is genoeg.
Het ding heet trouwens "level probe". Wordt in schema's ook vaak aangeduid als SL van "sonde livello"

Nee, als er relais versleten zijn, moeten deze worden vervangen. Vaak wordt de hele print met alle relais vervangen. Goedkoper is het vervangen van alleen het versleten relais.

Verstuurd vanaf mijn TA-1024 met Tapatalk



Terug naar “Semi-automaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten

cron