Uitloop niet gelijk

Hoe maak ik een goede... nee, de beste espresso? Hoe schuim ik melk op? Hoe maak ik koffie met een ESE espresso serving? Stel hier je vragen of lees het antwoord!
kraaijcheck
Berichten: 77
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 15:53

Uitloop niet gelijk

Berichtdoor kraaijcheck » za 07 sep 2019, 09:47

Goedemorgen! Ik loop er al een tijd tegenaan dat de uitloop bij een dubbele espresso verschilt tussen de linker en de rechter uitloop. Uit het rechter deel loopt structureel minder koffie. Rechts druppelt de koffie veel langer door voordat er een straaltje komt.
Ik zorg ervoor dat ik het portafiler en filterbakje wekelijks reinig en heb ook met tampen al van alles geprobeerd.
Suggesties?


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Uitloop niet gelijk

Berichtdoor bobbee » za 07 sep 2019, 09:49

Waterpas.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
GuidovW
Berichten: 1331
Lid geworden op: za 06 jan 2018, 13:55

Re: Uitloop niet gelijk

Berichtdoor GuidovW » za 07 sep 2019, 10:38

Yup, staat je machine wel helemaal vlak? :o
Gr, Guido

La Pavoni Professional, Moccamaster, Bialetti Moka Express, Chemex, AeroPress, Kinu M47, Eureka Atom 60

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14930
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Uitloop niet gelijk

Berichtdoor fransg » za 07 sep 2019, 11:06

Kan ook wezen dat je het maalsel niet voldoende hebt geroerd / gelijkmatig verdeeld.

En vaak is ook het 'uitloopje' niet helemaal vlak van binnen zodat je met een vijltje moet werken om dat ene hobbeltje / richeltje eruit te halen.

En eigenlijk is een 'naked' portafilter veel beter, en zet je gewoon tweemaal een espresso.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6374
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Uitloop niet gelijk

Berichtdoor cremalover » za 07 sep 2019, 21:57

Wat ook kan is dat oude koffie opdroogt en een soort drempeltje vormt.Ff flushen door de lege portafilter voor het shot.

kraaijcheck
Berichten: 77
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 15:53

Re: Uitloop niet gelijk

Berichtdoor kraaijcheck » zo 08 sep 2019, 07:37

Dank allen tot dusver. Heb eerst gekeken naar het waterpas. Stond idd niet helemaal recht maar leek er juist op dat de kant die sneller door loopt lager stond. Ben nog wat aan het proberen met het verstellen maar tot dusver blijft links harder lopen.

Ik flash altijd door het filter voordat ik ga malen, daar kan het hem niet in zitten.

kraaijcheck
Berichten: 77
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 15:53

Re: Uitloop niet gelijk

Berichtdoor kraaijcheck » zo 08 sep 2019, 07:39

Kan ook wezen dat je het maalsel niet voldoende hebt geroerd / gelijkmatig verdeeld.

En vaak is ook het 'uitloopje' niet helemaal vlak van binnen zodat je met een vijltje moet werken om dat ene hobbeltje / richeltje eruit te halen.

En eigenlijk is een 'naked' portafilter veel beter, en zet je gewoon tweemaal een espresso.
Werk je met kleine bakjes bij de naken portfilter zodat er een enkele espresso uit komt? Of grotere bakjes en zet je eigenlijk altijd een dubbele espresso? Dit zou ik namelijk. Heb altijd gedacht dat de grotere bakjes zorgen voor mooiere koffie.

Gebruikersavatar
EspressoEelco
Berichten: 44
Lid geworden op: za 03 mar 2018, 22:07

Re: Uitloop niet gelijk

Berichtdoor EspressoEelco » ma 09 sep 2019, 11:13

Dat kleine mandje moet je alleen gebruiken om een 18/21gram mandje eruit te halen wat ik door de ban genomen doet is 18gram in 40gram uit in 20/28 sec. Bij een Naked kun je goed zien of het aan je portafilter ligt of aan je tampen

kraaijcheck
Berichten: 77
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 15:53

Re: Uitloop niet gelijk

Berichtdoor kraaijcheck » ma 09 sep 2019, 14:48

Dat kleine mandje moet je alleen gebruiken om een 18/21gram mandje eruit te halen AfbeeldingAfbeelding wat ik door de ban genomen doet is 18gram in 40gram uit in 20/28 sec. Bij een Naked kun je goed zien of het aan je portafilter ligt of aan je tampen Afbeelding
Dat dacht ik al....maar in feite zet je dan toch altijd een dubbele espresso? Niets mis mee overigens, maar vroeg me gewoon af of er ook mensen zijn die met een naked ook enkele espresso's zetten en hoe dan.

Gebruikersavatar
EspressoEelco
Berichten: 44
Lid geworden op: za 03 mar 2018, 22:07

Re: Uitloop niet gelijk

Berichtdoor EspressoEelco » ma 09 sep 2019, 16:38

Dat kleine mandje moet je alleen gebruiken om een 18/21gram mandje eruit te halen AfbeeldingAfbeelding wat ik door de ban genomen doet is 18gram in 40gram uit in 20/28 sec. Bij een Naked kun je goed zien of het aan je portafilter ligt of aan je tampen Afbeelding
Dat dacht ik al....maar in feite zet je dan toch altijd een dubbele espresso? Niets mis mee overigens, maar vroeg me gewoon af of er ook mensen zijn die met een naked ook enkele espresso's zetten en hoe dan.
Ligt aan het mandje dat je gebruikt als ti recht is kun je ook wel 16/17 gram in een 18gram mandje doen, anders kan Je ook een mandje van 16 of 14 gram kopen. 60cl is een Dubbele espresso dus zo rond de 60gram. 40 is een Dubbele restretto Afbeelding


Terug naar “Koffie technieken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten