Winkels malen hun koffie vaak net iets grover omdat ze het stikken van een espressomachine willen voorkomen. Hoe dan ook zal het nooit optimaal zijn.
Ik vind dat je maler, ongeacht welke koffie je gebruikt, gewoon goed moet kunnen malen zodat je in 25 seconden espresso krijgt zonder drab.
Eén ding wat ik me nog kan voorstellen is dat de molen moet "inlopen", en dat het probleem dus na een paar kilo bonen verdwenen is.
Je kan de bovenste schijf bij de Macap toch gewoon helemaal losdraaien? Doe dat eens (je bent dan wel je instelling kwijt) en haal dat hele ding er uit. Als het goed is kan je dan de onderste maalschijf zien. Als je die met je hand ronddraait (wel eerst de stroom er af! ) zou je kunnen zien of die schijf wel gecentreerd is. Wellicht zou je de bovenste schijf dan ook kunnen onderzoeken op centrering. Of ze parallel zijn is wat lastiger te ontdekken. Als je de hopper er af haalt kan je wellicht met je hand de motor met onderste schijf ronddraaien. Als je de maler bijna op het nulpunt hebt staan (waar de schijven elkaar raken (wees niet bang er zit een soort van vlakke rand op die schijven dus de tanden zullen elkaar niet raken)) zou je moeten kunnen voelen of de weerstand bij het draaien wel gelijkmatig is en de schijven wel parallel aan elkaar draaien. Bij dit alles doe je niets wat de garantie zou kunnen schaden.
Het is natuurlijk niet leuk, maar als je d'r niet uit komt zou ik de molen terugbrengen. Als het probleem inderdaad aan de molen ligt valt dat zonder meer onder de garantie.
Re: Gruis!
11La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder