Ff voorstellen

LitersKoffie
Berichten: 8
Lid geworden op: za 09 nov 2019, 06:45

Ff voorstellen

Berichtdoor LitersKoffie » za 09 nov 2019, 22:02

Hallo mede koffie liefhebbers, ik ben literskoffie (nickname)

Ben 25 jaar en drink vanaf mijn 15e koffie, dit kwam mede door dat ik ging werken en koffie drinken dan "normaal" gezien word. Begon zoals vele mensen hier met koffie te drinken met veel suiker en melk vooral Ook omdat je jong bent en die bittere smaak dan niet lekker is. Door de jaren heen ben in verandert kwa levenstyle dit kwam mede omdat bodybuilding mij erg interesseerde en ik mij daarin meer begon te verdiepen en dan vooral in de voeding. Daardoor ben ik gezonder gaan eten/drinken en voeg ik momenteel nergens geen suiker meer aan toe, dus ook niet in meer in de koffie....waarna ik dacht, waarom de melk ook niet eruit? waarna ik dus enkel zwarte koffie dronk en ik kan er ook veel van drinken. omdat er geen calorieën inzitten en caffeine je energy geeft als je strict dieet, en het honger gevoel ook nog eens onderdrukt. Maar goed, ik dronk dus alleen maar zwarte koffie. thuis senseo pads, en op het werk verschilt het heel erg elke dag van DE filterkoffie tot die van de starbucks en ook veel goedkope automaten koffie. Maar laatst was ik bij een klant en die had een jura xs90 met dorlas en Smith koffie, dat was echt top koffie lekker goede volle smaak en ook sterk en intens. Dus daarna ben ik is gaan rondkijken naar jura automaten. Nu twijfel ik tussen een 2e handse jura z5 of s9 automaat heb ook al een z9 gezien maar die heb je ook bijna niet voor 5 a 600 euro, en dat is ook ongeveer mijn budget. Ik zie ook wel nieuwe juras voor dat geld maar dat lijkt me het verschil tussen en bmw en een Renault? Verder ben ik niet vies van techniek dus mocht er wat stuk gaan probeer ik het eerst zelf. Mochten jullie mij wat anders aanraden hoor ik het graag! Moet wel zeggen dat ik enkel zwart drink maar ben niet alleen in dit huis....Vandaar dat ik ook graag de cappuccino optie en de heet water erop wil!

Gebruikersavatar
Dirk Jan
Berichten: 1500
Lid geworden op: zo 01 dec 2013, 16:04
Locatie: Borger

Re: Ff voorstellen

Berichtdoor Dirk Jan » zo 10 nov 2019, 10:04

Welkom en veel plezier hier.
Als ik jouw verhaal lees zou mijn advies zijn: Ga eens ergens koffie drinken waar ze met een goede halfautomaat, een goede molen en goede bonen koffie zetten. Grote kans dat je dat proeft en dat je die kant op wil gaan. Maar aan de andere kant denk ik: koop een volautomaat die je bevalt want je moet ergens beginnen en je eigen pad ontdekken.
Succes!

Vr groet,
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5628
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Ff voorstellen

Berichtdoor gilleko B. » zo 10 nov 2019, 10:47

Als mijn zwager een door mij gefabriceerde latte drinkt(halfautomaat en losse maler), dan spreekt hij iedere keer uit hoe veel smaakvoller dat is dan de de cappuccino die hij uit zijn Jura haalt. Ga je voor het gemak, blijf bij Jura, ga je voor de smaak, en variatie in de smaak aan te brengen, en, zou het je het leuk lijken om koffie als een serieuze hobby te benaderen, ga dan naar een geld- en voor een halfautomaat met goede maler. Ik onderschrijf advies van Dirk. Niet echt een antwoord op je vraag, maar wel een welgemeend advies!
In Vlaardingen ziet De Coffeefactory, die een hoop verschillende Jura's heeft, waarvan ik weet dat een aantal Jurabezitters daar goede ervaringen hebben. Je kan altijd bellen of zij een occassion hebben. Aftersales met Jura hoor ik ook goede verhalen over en ze ruilen daar ook gunstig in. Succes met je zoektocht.

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk



Gebruikersavatar
Powerreserve
Berichten: 171
Lid geworden op: za 08 jun 2019, 12:55

Re: Ff voorstellen

Berichtdoor Powerreserve » zo 10 nov 2019, 11:00

Welkom en maak er een mooie proeftocht van!


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Life is too short for mediocre coffee

LitersKoffie
Berichten: 8
Lid geworden op: za 09 nov 2019, 06:45

Re: Ff voorstellen

Berichtdoor LitersKoffie » ma 11 nov 2019, 17:04

Bedankt voor de reacties mensen!
Wat betreft dat van een half automaat ben ik het helemaal met jullie eens. Ik zelf denk ook wel dat je daar de beste koffie uithaalt. Maar wat mij tegen zit is het werk wat je ermee hebt, de handelingen en het schoonmaken. Het lijkt me allemaal wel leuk en aardig maar dan voor in het weekend ofzo dan heb ik er wel tijd voor. Vandaar dat ik toch graag eerst een vol automaat wil hebben. Ook omdat dat de waterkoker, senseo,filter koffie, melkopschuimer vervangt in de keuken. Maar wie weet mocht deze hobby mij steeds meer interesseren, ik ooit wel zo'n half automaat ga halen. Maar wat ik mij wel afvraag is waar zou ik better aan doen? Een 2e handse s9 of z5 bijvoorbeeld of ff doorsparen en een nieuwe e6 kopen? Zoals ik al zei wil ik het zelf gaan onderhouden dus ooit zal er wat aan kapot gaan nieuw of 2e hands. Wel heb ik Zoiets van die s9 en z5 waren vroeger de toppers en de e6 lijkt me een jura budget model? Of zie ik dit totaal verkeerd?

Gebruikersavatar
Dirk Jan
Berichten: 1500
Lid geworden op: zo 01 dec 2013, 16:04
Locatie: Borger

Re: Ff voorstellen

Berichtdoor Dirk Jan » ma 11 nov 2019, 18:48

Met de modellen die jij noemt heb ik geen ervaring. Op mijn kantoor heb ik een Jura ENA Micro 1. De goedkoopste van Jura geloof ik. Draait vanaf augustus 2013. Maar iedereen die hier koffie komt drinken is enthousiast over de koffie die uit het apparaat komt. De bonen die ik op kantoor in de Jura gebruik zijn de Initio Pittig van Fascino. Hun budgetkoffie.
Misschien helpt dit iets.

Vr groet,
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

LitersKoffie
Berichten: 8
Lid geworden op: za 09 nov 2019, 06:45

Re: Ff voorstellen

Berichtdoor LitersKoffie » ma 11 nov 2019, 20:47

Dus eigenlijk zijn de (budget) modelen ook prima? Geloof zelf ook wel dat het soort koffie boon het belangrijkste is. En zie dat vaak goede koffie niet duur hoeft te wezen. Heb je het apparaat ook zelf afgesteld? Warmte? Doorlooptijd? maalgraad? Of staat dit standaart al aardig goed? En is het met onderhoud nog goed te doen?

Gebruikersavatar
Dirk Jan
Berichten: 1500
Lid geworden op: zo 01 dec 2013, 16:04
Locatie: Borger

Re: Ff voorstellen

Berichtdoor Dirk Jan » ma 11 nov 2019, 21:18

Nogmaals, ik kan het niet vergelijken met de duurdere modellen, maar ik denk dat het met die budgetmodellen ook wel goed zit. Mijn toestel heb ik in 2013 voor € 500,-- gekocht. Temperatuur kan ik zelf niet instellen (althans ik zou niet weten hoe), wel de maalgraad. En natuurlijk de doorlooptijd. Er zijn drie 'knopjes' voor verschillende hoeveelheid water die je kan instellen. 1 op heel weinig water, twee voor gemiddeld en de derde voor een grote bak koffie. Ieder knopje kan je verder finetunen. Daarnaast heeft hij twee toetsen voor de hoeveelheid maalsel die hij geeft per kopje. 1 voor de standaard hoeveelheid en 1 voor meer maalsel. De maalgraad is ook instelbaar, ik heb hem wat fijner ingesteld dan gemiddeld maar aangeraden wordt om hem op het midden te zetten. Het feit dat ik hem wat fijner heb afgesteld zorgt er wellicht voor dat ik zo 1 keer per week het zeefje van de koffie moet schoonvegen. (achter het klepje, lastig bij te komen). Qua onderhoud volg ik het schema dat het toestel aangeeft. Nu, na 6 jaar denk ik er over om hem eens helemaal van binnen te laten schoonmaken en nakijken. Ben er zelf niet zo handig in. Dat schijnt zo'n 200 euro te kosten werd mij verteld.

Vr groet,
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

JohnG
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 07 nov 2016, 21:55

Re: Ff voorstellen

Berichtdoor JohnG » za 23 nov 2019, 16:43

Let met een Jura goed op of deze nieuwe PEP technologie heeft. Dat is (wat ik zo lees) een mooie verbetering voor de volautomaat.

Zelf heb ik de E8 Touch besteld en ga ik eind van de week ophalen. Ik ben heel benieuwd want ik van de half automaat (BFC) maar de E8. Leuke voordelen zijn de smartphone bediening en 1 druk cappuccino functie. 😌

Ik lees overigens dat de Jura D4 als beste gestest is. Prijs kwaliteit verhouding. De D4 is iets boven je budget maar heeft o.a. de PEP technologie en JOE functie. (Smart phone)

https://www.google.nl/amp/s/www.nu.nl/w ... tomaat.amp
BFC Junior Plus

thesqualer
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 26 feb 2012, 17:27

Re: Ff voorstellen

Berichtdoor thesqualer » zo 22 dec 2019, 15:21

Ik ben op jonge leeftijd ook zo rond mijn 18e denk ik begonnen met een Jura S9. (Ben nu 28)
Waar gewoon redelijk goede koffie is uitgekomen maar toen hij steeds bleef lekken heb ik hem van de hand gedaan en een siemens EQ gekocht. Grootste fout in m'n leven want die was na week 2 buiten de garantie al kapot en je krijgt uiteraard 0 service van siemens.

Dus heb ik besloten na de siemens weer terug te gaan naar jura.
Het werd een Jura E8 ook omdat er cappuccino en latte machiatto gezet kan worden.
Nu ruim 2 jaar verder en nog altijd blij met de Jura E8 maar deze blijft bij pappie en mammie want ik ga op mijn eigen en moest natuurlijk een ander apparaat er bij. Dus heb ik voor mijn eigen een Jura Giga 5 uit 2015 gekozen en dat is toch wel hele andere koek.

Kies inderdaad het apparaat uit wat jouw wat lijkt. Denk dat je eerder meer tijd kwijt bent aan de juiste boon te vinden.
Die heb ik momenteel ook niet gevonden maar dat terzijde.
De genoemde XS90 heb ik onderlaatst ook mogen gebruiken bij een klant met D&E bonen en wat gewoon een lekkere bak koffie :)

Er zijn veel mooie machines te koop en ik wil je ook succes wensen met je zoektocht en ben benieuwd wat het is geworden ;)


Terug naar “Alles voor beginners”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten

cron