Niche of Eureka

Keyser
Berichten: 1377
Lid geworden op: do 01 aug 2019, 02:10

Niche of Eureka

Berichtdoor Keyser » za 16 nov 2019, 11:40

Beste mede koffie fanaten,

Ik sta op een splitsing in mijn koffie bestaan. En een wel overwogen keuze is van hobbylevensbelang. Daar heb ik jullie bij nodig.

Nu weet ik dat er hier ervaring is met deze beide molens. Mogelijk zijn ze ook niet 1 op 1 tegen elkaar weg te zetten. Maar ik twijfel tussen het kopen van:
- Niche Zero
- tweedehands Eureka Atom specialty 75E HS titanium VPC.

Wat heb ik nu: La San Marco SM97 on demand (84mm schijven). Is niet traploos.

Wat wil ik ermee;
- traploos afstellen: beiden check.

- gemakkelijk switchen tussen espresso en filtermaling: Ik denk dat Niche dan wint, ik begrijp dat hij filtermaling ook goed kan. Maar in de toekomst komt er een commandante of een Kinu. Ik wil op vakantie namelijk ook malen. Dus zou Eureka het met handmaler ook kunnen doen.

- Gemakkelijk tussen bonen kunnen switchen: Niche wint. Retentie verhaal.

- Goed maalsel. Met uitstek voor espresso. Filter is ondergeschikt, omdat er ook een handmaler komt in de toekomst.
Maar ik wil voor lange tijd niet meer upgraden na deze aanschaf. Dus is er veel verschil tussen het maalsel van de Atom en de Niche?

En als laatste vraag: hoe tevreden zijn de Niche gebruikers? Is de hype terecht?


Laatst gewijzigd door Keyser op za 16 nov 2019, 11:40, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13252
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Niche of Eureka

Berichtdoor bobbee » za 16 nov 2019, 12:06

Ik neem aan dat je op het forum hebt gezocht naar de beide malers?
De Niche is geen hype meer en de atom 75 ook niet.

Beide zijn geweldig! Je staat er op dit punt alleen voor, het komt aan op jouw voorkeuren.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

bvds
Berichten: 2570
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Niche of Eureka

Berichtdoor bvds » za 16 nov 2019, 12:24

De Niche wint het als het aankomt op zaken als single dosing, makkelijk wisselen van maalgraad, meerder bonen naast elkaar kunnen gebruiken, geen retentie etc.

De Atom 75 is vooral handig als je gewoon met een druk op de knop een topmaalsel wilt. Het is een hele snelle en stille maler, maar minder flexibel dan de Niche.

Ik heb gekozen voor de Niche omdat ik doorgaans twee of drie soorten koffie open heb en dus de flexibiliteit enorm waardeer.

Puur voor espresso zijn ze beiden bovengemiddeld goed. Voor hele lichte branding is de Atom wellicht een fractie beter. Voor medium en dark roast is er geen verschil en kent de Niche wat minder verloop.

Qua looks zijn ze beiden apart. Ik vind ze beiden niet mooi. De Niche is wat minder opvallend door het bescheiden formaat en de ronde vormen. De Atom is wat nadrukkelijker aanwezig maar oogt ook wat serieuzer. Lager Senseo gehalte.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Gebruikersavatar
Marcje
Berichten: 1254
Lid geworden op: wo 17 aug 2016, 20:42
Locatie: Waalre

Re: Niche of Eureka

Berichtdoor Marcje » za 16 nov 2019, 17:55

Ik heb alleen ervaring met de Atom 75. Ben er zeer tevreden mee, maar zou hem niet nemen als je hem ook voor filter wil gebruiken; het is echt een espresso malert.
dus...

Keyser
Berichten: 1377
Lid geworden op: do 01 aug 2019, 02:10

Re: Niche of Eureka

Berichtdoor Keyser » zo 17 nov 2019, 04:46

Dank jullie wel heren. Alle drie!
Ik kan mij helemaal vinden in bvds zijn redenen waarom hij de Niche koos. Fijn om dat bevestigd te zien door iemand die het apparaat gebruikt.

Beiden en met name de niche zijn echt lelijk inderdaad. Maar goed, het gaat uiteindelijk om de functionaliteit.
Ik ga dan ook voor de Senseo machine

Nu nog kiezen tussen wit en zwart. Kom daar nog niet uit. Even goede foto's vinden van beide kleuren. Geen reclame foto's.


bvds
Berichten: 2570
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Niche of Eureka

Berichtdoor bvds » zo 17 nov 2019, 09:50

Wit is echt wit. Wel modern en fris.

Zwart is redelijk somber.

Eigenlijk beiden ook geen fijne kleur. Zou liever een matte grijstint zien. En dat uitlopen van RVS. En houten voetjes wegdenken en hout niet zo truttig eiken.

Opvallend dat er nog niet of nauwelijks gepimpt wordt. De maler is mateloos populair. Dus waar wacht men op?
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL

Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Keyser
Berichten: 1377
Lid geworden op: do 01 aug 2019, 02:10

Re: Niche of Eureka

Berichtdoor Keyser » zo 17 nov 2019, 10:09


Opvallend dat er nog niet of nauwelijks gepimpt wordt. De maler is mateloos populair. Dus waar wacht men op?
Nou, dat vroeg ik mij dus ook af. Ik had ze gemaild met onder andere de vraag of de grindcup er extra bij te bestellen is. Dit was hun antwoord:
"We don’t currently offer spare parts but if needed they can be sent out from us at request by email.
Currently we don’t sell additional grind cups.".


En net als jouw pimp onderdelen vraag, begrijp ik niet waarom dit niet kan. Iemand een wilde gok?
Want het maakt mij wel een beetje huiverig, dat zij bij dit succes niet verder ontwikkelen. Waarom onderdelen, net als de grindcup, niet aanbieden op de website? Of is het achter de schermen financieel geen succes...







Laatst gewijzigd door Keyser op zo 17 nov 2019, 10:09, 1 keer totaal gewijzigd.

bvds
Berichten: 2570
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Niche of Eureka

Berichtdoor bvds » zo 17 nov 2019, 10:40

Volgens mij is het financieel zeker een succes. Zo veel malers, geen uitval, iedereen tevreden...

Vlgs mij is er geen noodzaak nog. Alles wat ze extra doen kost meer geld.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL

Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Keyser
Berichten: 1377
Lid geworden op: do 01 aug 2019, 02:10

Re: Niche of Eureka

Berichtdoor Keyser » zo 17 nov 2019, 10:41

Ze gemaild en er extra naar gevraagd. Gesteld dat ik begrijp dat de grindercup dus niet geleverd kan worden als reserve onderdeel en of dat juist is.
Maar ook dat ik dat dan niet zou begrijpen gezien het een essentieel onderdeel is gezien zij geen drager bieden in hun ontwerp voor een filterdrager.
Natuurlijk zijn er alternatieve oplossingen. Heb ze gezien, maar ik wil de mogelijkheid dat ik het origineel kan krijgen.
En extra bakjes vind ik handig en mooi voor mijn workflow bij visite.

Wanneer ik hoor dat ze gewoon te krijgen zijn dan bestel ik ze als reserve onderdeel . Maar dan begrijp ik hun eerste antwoord niet. Hoe dan ook, ergens gaat het niet kloppen.

bvds
Berichten: 2570
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Niche of Eureka

Berichtdoor bvds » zo 17 nov 2019, 10:50

Volgens mij is het financieel zeker een succes. Zo veel malers, geen uitval, iedereen tevreden...

Vlgs mij is er geen noodzaak nog. Alles wat ze extra doen kost meer geld.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL

Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs


Terug naar “Koffiemolens & malers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten

cron