Lungo of americano of ...

Hoe maak ik een goede... nee, de beste espresso? Hoe schuim ik melk op? Hoe maak ik koffie met een ESE espresso serving? Stel hier je vragen of lees het antwoord!
koffiedikkertje
Berichten: 148
Lid geworden op: vr 29 mei 2009, 08:55
Locatie: Groningen

Lungo of americano of ...

Berichtdoor koffiedikkertje » di 26 nov 2019, 19:41

Ik vraag mij af of je in plaats van een americano of een lungo het gewoon zo kan doen in een e61. Een gewone kop koffie heeft een brewing rate van 1:15. Dus als je een kopje hebt van 120 ml en een portafilter waar je 8 gram koffie in doet dan heb je toch een gewone bak?. Of zit ik ernaast?

Keyser
Berichten: 1376
Lid geworden op: do 01 aug 2019, 02:10

Re: Lungo of americano of ...

Berichtdoor Keyser » di 26 nov 2019, 20:07

De zetmethode heeft ook invloed op de extractie denk ik. Met hoge druk dezelfde hoeveelheid water door de koffie heen drukken of opschenken met bijvoorbeeld v60 geeft wel verschil neem ik aan.
Je krijgt denk ik ook te maken met over en onder extractie.

HanR
Berichten: 1957
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Lungo of americano of ...

Berichtdoor HanR » di 26 nov 2019, 20:35

Heren, dit is een beetje vragen naar de bekende weg. De opmerking dat over- of onderextractie waarschijnlijk een rol speelt is natuurlijk helemaal juist. Dit effect is merkbaar bij iedere zetmethode.
Juist om die reden is de Lungo strikt genomen een mislukte espresso.

Verstuurd vanaf mijn TA-1024 met Tapatalk


koffiedikkertje
Berichten: 148
Lid geworden op: vr 29 mei 2009, 08:55
Locatie: Groningen

Re: Lungo of americano of ...

Berichtdoor koffiedikkertje » di 26 nov 2019, 20:39

Mee eens. Maar daar heb ik het niet over.

Keyser
Berichten: 1376
Lid geworden op: do 01 aug 2019, 02:10

Re: Lungo of americano of ...

Berichtdoor Keyser » di 26 nov 2019, 20:52

Mee eens. Maar daar heb ik het niet over.
Wat bedoel je dan?

Hoe ik je vraag begrijp is dat je vraagt of je met 8 gram koffie in je filterdrager en 120ml water hetzelfde effect uit een e61 krijgt als een normale bak koffie.
Mijn antwoord daarop is nee, omdat de zetmethode anders is dan filterkoffie. Het proces heeft effect op de smaak.
Wanneer ik lees dat recepten op v60 zo'n 2-3 minuten kunnen duren met bloomen etc. Dan kan je je afvragen wat er gebeurd wanneer je uit de e61 in minder tijd die 120 ml water erdoor drukt. De uitkomst moet dan anders zijn.

Keyser
Berichten: 1376
Lid geworden op: do 01 aug 2019, 02:10

Re: Lungo of americano of ...

Berichtdoor Keyser » di 26 nov 2019, 21:05

Heren, dit is een beetje vragen naar de bekende weg. De opmerking dat over- of onderextractie waarschijnlijk een rol speelt is natuurlijk helemaal juist. Dit effect is merkbaar bij iedere zetmethode.
Juist om die reden is de Lungo strikt genomen een mislukte espresso.

Verstuurd vanaf mijn TA-1024 met Tapatalk
Ik begrijp dat het leest als een open deur, maar wat ik bedoel is dat iedere methode zijn eigen receptuur heeft, omdat de extractie anders is. Wanneer je die recepten gaat gebruiken in een andere methode dan krijg je over of onder extractie. Ik dacht daarmee zijn vraag te hebben beantwoord.
Maar goed ik ben ik nog relatief nieuw in deze hobby. Het kan zijn dat ik het zelf nog niet goed begrijp.

koffiedikkertje
Berichten: 148
Lid geworden op: vr 29 mei 2009, 08:55
Locatie: Groningen

Re: Lungo of americano of ...

Berichtdoor koffiedikkertje » di 26 nov 2019, 21:43

Je antwoord geeft in ieder geval een goed antwoord op mijn vraag, bedankt.

Christof.DHondt
Berichten: 31
Lid geworden op: di 28 feb 2017, 11:55
Locatie: Brugge

Re: Lungo of americano of ...

Berichtdoor Christof.DHondt » vr 07 aug 2020, 19:51

Heren, dit is een beetje vragen naar de bekende weg. De opmerking dat over- of onderextractie waarschijnlijk een rol speelt is natuurlijk helemaal juist. Dit effect is merkbaar bij iedere zetmethode.
Juist om die reden is de Lungo strikt genomen een mislukte espresso.

Verstuurd vanaf mijn TA-1024 met Tapatalk
Verdomme en ik drink dat hier al jaren een lungo. Nu niet meer!

Verstuurd vanaf mijn GM1903 met Tapatalk



Terug naar “Koffie technieken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten

cron