Pressure kit La Pavoni

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6374
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Pressure kit La Pavoni

Berichtdoor cremalover » di 19 nov 2019, 13:08

Ik heb een poosje geleden de Pavoni met de originele echte pressuur kit aan een vriendin gegeven. Afgelopen week zocht ik haar op en ze vertelde dat die meter bijna nooit druk aangeeft. Ik legde uit dat je die druk tijdens het hangen aan de hefboom kunt zien oplopen maar tijdens het maken van espresso kijkt ze daar nooit naar ;-) het nut van zoiets moois is dus ook betrekkelijk. Ze is wel blij met de machine, en met de gestage aanvoer van vers gebrande bonen, daar niet van.
Helemaal mee eens.
Als je dan ook nog eens bedenkt dat pressureprofiling niet of nauwelijks smaakverschil oplevert is het een leuke gadget zonder echt nut. Misschien met kerstversiering eraan ( vrolijke lampjes met verschillende kleurtjes) dat je vriendin het iets aantrekkelijker vindt ?
Cremalover, waarom heb je dan een lever met veer? Dat doe je toch deels voor de verfijnde smaak door het afnemend drukprofiel. M.a.w. je hebt toch pressure profiling?

Los daarvan klopt het dat de drukmeter geen must have is. Het is gewoon een leuke accesoire die helpt bij het controleren van de preinfusie, piekdruk en het drukverloop. Bij jou regelt de veerspanning dat. En door de veerconstante is de consistentie gewaarborgd. Bij een manual lever moet je het doen op basis van "look and feel" en spiergeheugen. Natuurlijk kun je dus zonder zo'n kit ook goed uit de voeten, maar de consistentie van een veer haal je niet. Is dat erg? Alleen als consistentie je doel is. Kortom, de drukmeter geeft feedback en draagt zo bij aan het leereffect.

En o ja, in al mijn bescheidenheid proef ik dus wel het verschil tussen een 5 bar of 9 bar extractie!
Ha Bas,
Ik vind nog steeds dat een lever een wat zachtere smaak oplevert hetgeen ik waardeer.Tevens de stilte natuurlijk.
Ik bedoel meer het actieve pressureprofiling waarbij men met de lever of pompmachine bepaalde drukprofielen uitvoert.
Ik heb natuurlijk met mijn levers zonder veer geexperimenteerd daarmee en het leverde voor mij niks op qua smaak.

Het simpele afnemend drukprofiel van een veer ( waarvan ik uit ga dat dit die zachtere leversmaak veroorzaakt) waardeer ik dus wel.

Maar ben al weer 57. Het schijnt dat je smaakzintuigen met voortschrijdende leeftijd er niet op vooruit gaan.,
Misschien is dat het.

bvds
Berichten: 2569
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Pressure kit La Pavoni

Berichtdoor bvds » di 19 nov 2019, 13:24

Onderschat je zelf niet Alwin ;)

Wat betreft het handwerk: het is nog niet zo eenvoudig om op gevoel een veer na te bootsen; en ook niet om goed tussen 5 of 7 bar te differentiëren. Ik blijf er bij dat het zo'n kitje geen must is maar wel wat nuttig is. Het heeft mij destijds op de Strietman en nu op de Pavoni vooral geholpen om de machines beter te leren kennen en mijn spiergeheugen te trainen.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Gebruikersavatar
GuidovW
Berichten: 1329
Lid geworden op: za 06 jan 2018, 13:55

Re: Pressure kit La Pavoni

Berichtdoor GuidovW » zo 24 nov 2019, 12:34

Tnx Bas, :D

Nu ook lekker aan het rommelen met pressure profiling op de LPP.

LPP presure profiling.jpg
Gr, Guido

La Pavoni Professional, Moccamaster, Bialetti Moka Express, Chemex, AeroPress, Kinu M47, Eureka Atom 60

Bert 619
Berichten: 133
Lid geworden op: do 01 aug 2013, 16:50

Re: Pressure kit La Pavoni

Berichtdoor Bert 619 » zo 24 nov 2019, 15:19

Ze zijn ook vanaf La Pavoni voorzien van pressure profiling kit maar nogal geprijsd en gepimpt.
67684838-B992-46D1-90CA-9A951C7E7A4F.jpeg

bvds
Berichten: 2569
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Pressure kit La Pavoni

Berichtdoor bvds » zo 24 nov 2019, 15:21

Ze zijn ook vanaf La Pavoni voorzien van pressure profiling kit maar nogal geprijsd en gepimpte.

67684838-B992-46D1-90CA-9A951C7E7A4F.jpeg
En ook wel enorm kitsch die Esperto!
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL

Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14926
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Pressure kit La Pavoni

Berichtdoor fransg » zo 24 nov 2019, 15:52

En ook wel enorm kitsch die Esperto!
Ja, vermoedelijk voor de USA bedoeld
Schermafbeelding 2019-11-24 om 15.51.14.png
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Pressure kit La Pavoni

Berichtdoor bobbee » zo 24 nov 2019, 16:12

Alsof ze nog wat verkeerd bestelde /geproduceerde onderdelen in een container hadden verzameld.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14926
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Pressure kit La Pavoni

Berichtdoor fransg » zo 24 nov 2019, 17:05

Niet waar men aan denkt als men hoort van "Italian design"
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Bert 619
Berichten: 133
Lid geworden op: do 01 aug 2013, 16:50

Re: Pressure kit La Pavoni

Berichtdoor Bert 619 » vr 29 nov 2019, 00:57

Ik zie net dat de toch al niet dure set met €50,- is verlaagd

Gebruikersavatar
GuidovW
Berichten: 1329
Lid geworden op: za 06 jan 2018, 13:55

Re: Pressure kit La Pavoni

Berichtdoor GuidovW » vr 29 nov 2019, 18:05

:shock: :o
50 hele eurie's......? :mrgreen:
Gr, Guido



La Pavoni Professional, Moccamaster, Bialetti Moka Express, Chemex, AeroPress, Kinu M47, Eureka Atom 60


Terug naar “Hefboom- / lever apparaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten

cron