Het grote broodbaktopic voor koffie drinkende broodbakkers.

Leuk natuurlijk, die koffie, maar er zijn meer dingen die je zoal bezighouden. Deel ze hier!
Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Het grote broodbaktopic voor koffie drinkende broodbakkers.

Berichtdoor bobbee » zo 08 dec 2019, 18:23

‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
DeepnGroond
Berichten: 86
Lid geworden op: do 13 sep 2018, 18:14

Re: Het grote broodbaktopic voor koffie drinkende broodbakkers.

Berichtdoor DeepnGroond » zo 08 dec 2019, 23:43

Met mijn vorige starter ontdekt dat je er ook blauwe kaas van kan maken als je hem lang genoeg verwaarloosd. Vanmiddag maar weer eens een nieuwe tot leven gewekt:

Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn MI 9 met Tapatalk
Kaasmaken is ook een leuke hobby.
Past prima in het rijtje van koffie en brood...
(Goede workshop is Kaas in de Keuken in Lunteren trouwens Afbeelding)

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14926
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Het grote broodbaktopic voor koffie drinkende broodbakkers.

Berichtdoor fransg » ma 09 dec 2019, 04:14

D4D2A717-3C76-4FA3-9F23-430BA1925856.jpeg
CEB1EA13-14A0-4A03-8F13-684D4EE01CFF.jpeg
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Wijmaar
Berichten: 365
Lid geworden op: di 18 apr 2017, 08:06

Re: Het grote broodbaktopic voor koffie drinkende broodbakkers.

Berichtdoor Wijmaar » ma 09 dec 2019, 08:51

D4D2A717-3C76-4FA3-9F23-430BA1925856.jpeg
CEB1EA13-14A0-4A03-8F13-684D4EE01CFF.jpeg
Mooi Frans!! Toch ook maar eens een stokbrood mand zoeken. Hoe vorm jij deze broden?

Hier was er vanochtend al het eerste leven, al is het waarschijnlijk nog niet van de gewenste soort.

Afbeelding

De starter staat lekker warm (26°c) in mijn bier vergistingskast (omgebouwde koelkast).

Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn MI 9 met Tapatalk


Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14926
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Het grote broodbaktopic voor koffie drinkende broodbakkers.

Berichtdoor fransg » ma 09 dec 2019, 09:51

Mooi Frans!! Toch ook maar eens een stokbrood mand zoeken. Hoe vorm jij deze broden?
https://www.bakgoed.nl/rijsmand-stokbrood-baguette.html

Dankje! Ik doe er heel weinig aan. Als alles gemixt is en een uurtje of twee uurtjes heeft kunnen rusten, smeer ik wat olie op het aanrecht, schep het deeg vanuit de kom op het aanrecht, rol het wat rond zodat het een bol is en dan heen en weer zodat het een langwerpige vorm krijgt, ik houd het mandje erbij zodat ik zie of het al lang genoeg is en rol het er dan zo in, dek het af met plastic folie en wacht tot het behoorlijk is gerezen. Gister ging ik het huis uit toen het eiglijk de oven in moest, heb het dus in de koelkast gelegd en later op de avond er weer uit gehaald, de oven aangestoken (dwz ingeschakeld), en na verloop van tijd toen ik de indruk kreeg dat het deeg weer wakker was, dit bestrooid met bloem, dan omgekieperd op een dun plankje dat Bobbee ooit voor me uitzaagde, wat knipjes erin en de oven ingeschoven op de metalen plaat (de pizza stenen had ik een poos geleden al weggegeven), na 35 min op 225ºC eruit.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Wijmaar
Berichten: 365
Lid geworden op: di 18 apr 2017, 08:06

Re: Het grote broodbaktopic voor koffie drinkende broodbakkers.

Berichtdoor Wijmaar » ma 09 dec 2019, 22:18

Mooi Frans!! Toch ook maar eens een stokbrood mand zoeken. Hoe vorm jij deze broden?
https://www.bakgoed.nl/rijsmand-stokbrood-baguette.html

Dankje! Ik doe er heel weinig aan. Als alles gemixt is en een uurtje of twee uurtjes heeft kunnen rusten, smeer ik wat olie op het aanrecht, schep het deeg vanuit de kom op het aanrecht, rol het wat rond zodat het een bol is en dan heen en weer zodat het een langwerpige vorm krijgt, ik houd het mandje erbij zodat ik zie of het al lang genoeg is en rol het er dan zo in, dek het af met plastic folie en wacht tot het behoorlijk is gerezen. Gister ging ik het huis uit toen het eiglijk de oven in moest, heb het dus in de koelkast gelegd en later op de avond er weer uit gehaald, de oven aangestoken (dwz ingeschakeld), en na verloop van tijd toen ik de indruk kreeg dat het deeg weer wakker was, dit bestrooid met bloem, dan omgekieperd op een dun plankje dat Bobbee ooit voor me uitzaagde, wat knipjes erin en de oven ingeschoven op de metalen plaat (de pizza stenen had ik een poos geleden al weggegeven), na 35 min op 225ºC eruit.
Leuk, dank voor de toelichting en de link!
Kaasmaken is ook een leuke hobby.
Past prima in het rijtje van koffie en brood...
(Goede workshop is Kaas in de Keuken in Lunteren trouwens Afbeelding)
Leuk! Ga ik zeker een keer doen, kan er naast koffie, brood, bier brouwen en BBQ prima bij!


De starter heeft nog steeds de gang erin, na de eerste 24u zag hij er zo uit:

Afbeelding

Zal ergens de komende dagen nog wel weer even stil komen te liggen, maar het begin is goed :)



Verstuurd vanaf mijn MI 9 met Tapatalk




Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Het grote broodbaktopic voor koffie drinkende broodbakkers.

Berichtdoor bobbee » di 10 dec 2019, 21:08

40% T65 bloem,
20% versgemalen tarwemeel met de mockmill 100
35% volkorenmeel
5% roggemeel

20% desem
75% water
2% zout
Sesamzaad

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Wijmaar
Berichten: 365
Lid geworden op: di 18 apr 2017, 08:06

Re: Het grote broodbaktopic voor koffie drinkende broodbakkers.

Berichtdoor Wijmaar » vr 13 dec 2019, 07:38

40% T65 bloem,
20% versgemalen tarwemeel met de mockmill 100
35% volkorenmeel
5% roggemeel

20% desem
75% water
2% zout
Sesamzaad

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Mooi! Ziet er gaaf uit :). Blijf vormen met die wat hogere hydratatie lastig vinden. Krijg er niet altijd genoeg spanning in.

Deze keer eens een ander plan (https://www.theperfectloaf.com/sourdoug ... e-routine/) gevolgd, en tot nu toe met succes! De nieuwe starter gaat als een trein! Nog nooit zon snelle start gehad. Hij is nu 5 dagen oud, en op dit moment zelfs iets te snel, hij was nu 12u na ver versen al weer wat ingezakt:

Afbeelding

Afbeelding

Vind https://www.theperfectloaf.com/ ook echt een hele fijne site. De wat nerd achtige / exacte benadering in z'n recepten en guides kan ik erg waarderen :). Misschien een leuke voor in de startpost.

Verstuurd vanaf mijn MI 9 met Tapatalk



mutsje
Berichten: 681
Lid geworden op: vr 07 okt 2016, 21:44
Locatie: Leiden

Re: Het grote broodbaktopic voor koffie drinkende broodbakkers.

Berichtdoor mutsje » vr 13 dec 2019, 17:42

En toegevoegd aan de starterspost onder weblinks. Dank je wel voor de toevoeging!
ECM Manufacture Mechanika IV, Quamar M80E, coffeelab tamper, fancy atag stoomoven

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Het grote broodbaktopic voor koffie drinkende broodbakkers.

Berichtdoor bobbee » za 14 dec 2019, 20:38

‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’


Terug naar “De Huiskamer”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten

cron