Eureka Specialita maalt niet meer

jobbie
Berichten: 26
Lid geworden op: za 13 apr 2019, 11:47

Eureka Specialita maalt niet meer

Berichtdoor jobbie » do 26 dec 2019, 11:14

Ik heb sinds enkele maanden een Eureka Specialita. Echter, bij het indrukken van de maalknop begint te timer te lopen, maar draaien de maalschijven niet meer. Lijkt alsof hij vast zit, hij wil wel, maar draait niet. iemand een tip?

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13253
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Eureka Specialita maalt niet meer

Berichtdoor bobbee » do 26 dec 2019, 11:30

Bonen tusen de schijven doordat je hem fijner hebt afgesteld zonder dat hij aanstond.

Probeer hem nu grover te zetten, dan aanzetten. Als hij het dan doet kun je hem fijner afstellen, draaiend!
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Pti
Berichten: 3257
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Eureka Specialita maalt niet meer

Berichtdoor Pti » do 26 dec 2019, 11:34

Te fijn gemalen, in combinatie met waterdamp van een natte filterdrager waardoor de exit chute verstopt. Ik heb het vaker zien gebeuren vooral wanneer men doseert "op het oog" het maalsel van de mignon is echt heel erg luchtig. Je bent daardoor geneigd te weinig koffie te doseren en dat vervolgens te compenseren met overdreven fijn maalsel.

Stofzuiger op de exit chute, desnoods even doorprikken met een sateprikker. Als dat niet genoeg is moet de molen open, de schroef zit verstopt achter het eureka logo op de achterzijde, deze kun je er eenvoudig vanaf wippen. Molen openmaken, uitzuigen en dan gaat 'ie weer.

jobbie
Berichten: 26
Lid geworden op: za 13 apr 2019, 11:47

Re: Eureka Specialita maalt niet meer

Berichtdoor jobbie » do 26 dec 2019, 13:58

Top, dank je voor de reacties. ik heb alles schoongemaakt. Met name de uitgang zat helemaal verstopt, deze is nu leeg en alles doet het weer!

Pti
Berichten: 3257
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Eureka Specialita maalt niet meer

Berichtdoor Pti » do 26 dec 2019, 14:28

Iets grover malen en wat meer koffie gebruiken en je problemen behoren tot het verleden!

Gebruikersavatar
goosman
Berichten: 115
Lid geworden op: za 19 okt 2013, 20:43

Re: Eureka Specialita maalt niet meer

Berichtdoor goosman » do 26 dec 2019, 15:03

Ik heb daar ook last van, vooral met de Yellow Bourbon van Brandzaak en Hoofdkwartier. Als er andere bonen van dezelfde leveranciers in de maler zitten gebeurt 't vrijwel niet. Vette bonen?
Quickmill 2820 / Carimali M1

Pti
Berichten: 3257
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Eureka Specialita maalt niet meer

Berichtdoor Pti » do 26 dec 2019, 16:33

Mogelijk dat de koffie lager groeit en zachter is en daardoor wat meer gevoelig is voor dergelijke verstopping? Over BZ kan ik niet oordelen maar onze YB is niet bepaald vettig/donker gebrand... Alhoewel ik het eerder aan statisch/droog zou toeschrijven dan vettig trouwens!

Bid
Berichten: 46
Lid geworden op: za 21 dec 2019, 21:08

Re: Eureka Specialita maalt niet meer

Berichtdoor Bid » do 26 dec 2019, 18:09

Pas ook op dat je de draaiknop niet te ver richting fine draait. Dan hoor je schuur geluiden en kan ie ook cast lopen.

Sent from my Pixel 3a using Tapatalk

Ponte Vecchio Export 2019 black - Eureka Specialità black - Standard & Naked PF

Gebruikersavatar
Joste
Berichten: 894
Lid geworden op: ma 01 apr 2013, 14:26

Re: Eureka Specialita maalt niet meer

Berichtdoor Joste » vr 27 dec 2019, 14:13

Met de "oudere" Eureka Mignon heb ik dit nog nooit gehad, hoewel ik ook nog wel eens vettige bonen heb gehad. Komt dit specifiek bij de Specialta voor?

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk

Rocket Cellini Evoluzione V2, Eureka Mignon

bvds
Berichten: 2570
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Eureka Specialita maalt niet meer

Berichtdoor bvds » vr 27 dec 2019, 15:21

Verstoppen kan bij alle GOD malers voorkomen. Heb het een keer gehad met een Atom en een keer met een ProM. Heb ook verhalen van vele andere malers gehoord. Eigenlijk altijd i.c.m. te fijn maalsel.

Heeft te maken met de flap of rooster in de snuit die het sproeien tegen gaat. Die flap geeft weerstand. Als het maalsel vanuit de kamer te weinig druk geeft tegen de flap dan gaat er te weinig door en krijg je stuwing. En als het maalsel ongekeerd zo snel uit de maalkamer stroomt dat de flap het niet kan bijbenen zelfde verhaal.

De oude Mignon had geen flapje. Maalsel was dan ook minder mooi. Meer klonten en meer gesproei. De prijs dus die je betaalt voor een mooi maalsel dat niet alle kanten op vliegt...

Soms past de fabrikant na verloop van tijd wat aan als het probleem te vaak gemeld wordt. Zo heeft de Atom bij de v2 een ander roostertje gekregen en ook bij de ProM is de chute aangepast.

Heb momenteel hier ook een Specialita draaien en geen problemen tot nu toe. Lees er verder eigenlijk ook niks over op andere fora terwijl de maler toch heel populair is.

Als het vaker gebeurt met andere boontjes zou ik een nieuw flapjes inbouwen. Wellicht is de huidige net te stug...
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs


Terug naar “Koffiemolens & malers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten