ponte vecchio export

meg
Berichten: 66
Lid geworden op: vr 11 okt 2019, 16:14

ponte vecchio export

Berichtdoor meg » ma 04 nov 2019, 09:19

Beste leden.

Ik heb onlangs bij Bas zijn Ponte opgehaald, Hij had uitgebreid de tijd genomen om hem te demonstreren en hem verder uit de doeken te doen.
Ik heb heb nog wel een weg te gaan maar de eerste stappen zijn niet onverdienstelijk,en meestal wel te drinken :D
Belangrijkste belemmeringen..... ik kan nu eenmaal maar een paar shots achter elkaar proeven en moet vooral oppassen dat ik in mijn enthousiasme de ponte vecchio niet droog kook!

Op dit moment hanteer ik de maalgraad welke ik ook in mijn bezerra halfautomaat gebruik als standaard, en ben ik met name opzoek om de juiste hoeveelheid espresso te produceren bij welke hoeveelheid gram koffie.

IK hou jullie op de hoogte!
gr. M.

bvds
Berichten: 2569
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: ponte vecchio export

Berichtdoor bvds » ma 04 nov 2019, 11:04

Je kan inderdaad niet onbeperkt koffie drinken ;)

Ik zou bij de PV uitgaan van 15/25 gram d.w.z. 60% brew ratio. Dat is de sweet spot. Je hebt daarvoor anderhalve slag nodig. Lever omlaag, 10-15 seconden wachten, lever laten opkomen tot je ca. 5 gram in je kopje hebt (in de praktijk ongeveer en halve slag), vloeiende overgang rustig terug omlaag, even wachten op vollopen cilinder en dan volle slag.

Bij donker branding kan je het wachten beperken tot 6-8 seconden. Bij lichte branding is 15 seconden aan te raden of anders actieve preinfusie d.w.z. lever gecontroleerd stukje op laten komen tot je aan de onderkant van de basket een rand koffie ziet verschijnen.

Er zijn overigens ook PV gebruikers die hoger doseren en dan twee volle pulls of meerdere korte pulls doen. Down dosing tot 12 gram gaat ook goed. Hoe lager je doseert hoe vloeiende en rustiger je omslag naar de volgende pull moet gaan, omdat je anders de puck breekt. Als je maximaal doseert zit er na opzwellen geen ruimte tussen de bovenkant van de puck en de zeef; hierdoor worden fouten in techniek niet of nauwelijks afgestraft. De PV is van de kleine levers het meest vergevingsgezind voor wat betreft temperatuur en techniek.

De mogelijkheden legio. Lekker beginnen met een vaste routine en daarna experimenteren naar hartenlust.

Have fun!
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6374
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: ponte vecchio export

Berichtdoor cremalover » ma 04 nov 2019, 14:00

Ik ben een liefhebber maar heb nog nooit een Export in een sessie leegetrokken.
Gewoon voorje begint afvullen.
Je kunt ook navullen.Wel oppassen dan dat er geen druk op staat en zorgen dat het element geen temperatuurshock krijgt.
Ik heb wel eens druk afgelaten en leeggeschud.Daarnma gelijk vullen met water van ongeveer 80 graden.Zelfde nog eens met lauwwater en daarna weer koud water.
Maar het is een machinentje voor een paar cuappucinos in de morgen en een lekkere espresso voor 4 uur en na het eten.
Het is een beetje gedoe tov een HX maar de koffie maakt veel goed.

Bid
Berichten: 46
Lid geworden op: za 21 dec 2019, 21:08

Re: ponte vecchio export

Berichtdoor Bid » zo 22 dec 2019, 15:00

Sinds een paar weken in het bezit van een nieuwe PVE.
Wat een leuk machientje is dat zeg!
Gebruik hem in combinatie met een Eureka Specialita.
~15g in double basket. Naar ~25g koffie.
Aangezien ik een beginnende thuis barista ben, heb ik de nodige vragen.

vraag 1
Is het nodig altijd na warm worden de valse druk af te laten via stoom pijpje, of alleen bij navullen?

vraag 2
Stomen gaat inderdaad erg hard. Zou graag de druk willen verlagen maar weet niet hoe dit te doen
zonder gebruik druk meter. Is het mogelijk om bij de PVE een druk meter in de stoom pijp aan te brengen?

vraag 3
Waar kan ik een 45mm dosing funnel vinden? Zover alleen een op ebay maar die kost net zoveel verzending als het ding zelf.

Het ging niet echt soepel het verkrijgen van deze machine. Tijdens transport was de tamper door de doos gaan vliegen en
had daarmee een flinke hap uit de verf laag van de base gehaald. De Nederlandse tussen partij vroeg om foto's om
bij transport te gaan claimen en gaven niet thuis bij omruil vraag.
Gelukkig was PV zelf wel behulpzaam. Ze haalden de machine op, vervingen de base en stuurden terug.
Hierbij vervingen ze de base naar het 2019 model. Het was mij in eerste instantie niet opgevallen dat ik een oudere base
had omdat er de stalen tamper wel al bij zat. De nieuwe base had de stalen wartel bij stroom kabel en had ook een
stalen base ipv aluminium. De lak laag ziet er veel beter uit bij deze.

Ik had de Nederlandse winkel expliciet vooraf gevraagd om het 2019 model. Zij bevestigden dit en wordt ook op hun website
geclaimed. Kennelijk niet dus. Nog steeds niks gehoord van de Nederlandse webshop (waar je in Duitsland moet betalen
en de telefonische support nooit antwoord geeft alleen zegt je moet emailen). Mag duidelijk zijn dat ik
deze webshop die claimt italaanse koffie spul te leveren, niet kan aanbevelen.

Nog maar niet te spreken over het feit dat de shop aangeeft de machine op voorraad te hebben en vervolgens duurt het
nog een maand voor je de machine binnen hebt omdat hij nog geproduceerd moet worden.

Door dit avontuur is mijn vers gebrande bonen aankoop, niet meer zo vers gebrand. Ik heb de echte volledige
smaak sensatie dus nog niet kunnen beleven. Melk drinks zijn minder kritisch en erg lekker.
Ponte Vecchio Export 2019 black - Eureka Specialità black - Standard & Naked PF

bvds
Berichten: 2569
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: ponte vecchio export

Berichtdoor bvds » zo 22 dec 2019, 18:48

Fijn dat het goed gekomen is.

Triest verhaal van die webwinkel. Welke is het?

Dan kan je beter rechtstreek kopen bij PV of via La Gondola in Italië. Uitstekende service daar.

En inderdaad is het 2019 model duidelijk verbeterd. In meerdere opzichten.

Wat betreft je vragen:

1. Beste om voor de zekerheid altijd even stoom af te blazen na opwarmen.
2. Je kunt de druk verlagen via de pressostaat. De vier zuignappen onder de voet zitten vast met schroefjes. Als je die losdraait komt de bodemplaat los. Er zit een Mater pressostaat in en die kun je met een schroevendraaier bijstellen. Ik zou dat alleen doen als je een drukmeter hebt die je kan aansluiten op de stoomkraan. Anders heb je geen referentie.
3. Op eBay kun je er eentje vinden. Mooier is eentje op maat via DiRossi. Bobbee heeft dat laatst laten doen voor zijn Ponte en is erg tevreden met het resultaat.

En ja de Ponte is een topmachientje!
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL

Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: ponte vecchio export

Berichtdoor bobbee » zo 22 dec 2019, 21:06

Hier de aanvulling bij bovenstaand bericht.

Foto's ;AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

meg
Berichten: 66
Lid geworden op: vr 11 okt 2019, 16:14

Re: ponte vecchio export

Berichtdoor meg » ma 23 dec 2019, 14:51

Daar ga je geen spijt van krijgen!

Heel vervelende van de slechte service! Maar fantastisch dat er toch nog bedrijven zijn met het (koffie) hart op de juiste plek!
Laat ik eens uit de doeken doen hoe mijn pve avontuur na een aantal weken verloopt!
Mijn maatstaf is Mijn Bezerra Magica deze hoor ik te overtreffen met de pve..... maar zo eenvoudig is het voor mij niet.
Mijn voornaamste struggle is dat ik met 15 gr / 28 koffie niet uit de voeten kom met de bonen welke ik in gebruik heb( Ben nu met de derde aan het experimenteren). Voor mij, en zeker voor mijn echtgenote was dit te sterk. Fantastisch om de extractie in de kop te zien lopen maar ik liep stuiterend door de woonkamer.
Op dit moment ben ik op 13 / 27 geland en dan waan ik me af en toe op een andere planeet. Een hele mooie volle smaak welke lang blijft hangen.
Voornaamste probleem met minder koffie in de basket is dat je moet oppassen dat je de puck onder vacuüm niet kapot maakt bij een tweede pull en aldus de extractie verstoort.
Ik moet er bij zeggen dat ik van donkere bonen hou. De licht gebrande met zuur tinten past mij niet zo goed.

Om dan maar helemaal in de kerk te vloeken zijn het altijd melkdranken (espresso macchiato / cappuchini) en dan moet er ook nog suiker bij :mrgreen:
Praktisch probleem waar ik tegen aan loop is dat het peilglas lastig af te lezen is. Ik zal het peilglas misschien eens wat draaien waardoor het licht onder een andere hoek op het rode lijntje valt.
Daarnaast lijkt het soms of ik een lichte ijzer smaak ruik/proef (ook bij het stomen) welke ik niet kan thuisbrengen.
Het is bijzonder aangenaam dat hij snel op temperatuur is.
Met de juiste stoom nippel is ook stomen goed te doen. Deze was bij mijn machine al aangepast naar een enkel gats nippel.
In zijn algemeenheid moet ik echter zeggen dat ik melk stomen nooit echt gemakkelijk heb gevonden! Het heeft mij toch heel wat melk gekost om dit onder de knie te krijgen. Ik heb lange volle melk gebruik maar tegenwoordig halfvolle.
Voor 2 capuchinni gebruik een 500 ml motta kan, voor één een 250 ml (al wordt dit snel een geknoei, 350 ml zou wellicht handiger zijn.

Enfin ik experimenteer lekker verder.

Succes!!!! en fijne feestdagen!

Bid
Berichten: 46
Lid geworden op: za 21 dec 2019, 21:08

Re: ponte vecchio export

Berichtdoor Bid » do 26 dec 2019, 18:07

Heel herkenbaar allemaal.

Trouwens, bedankt voor de foto's! Die slang met drukmeter had ik nooit van gehoord. Ondanks al die maanden forums afstruinen.
Ik zal eens op eBay kijken of ik dat daar kan vinden.

Ik stoom met de originele instelling en de drie gats. Het is te doen voor cappuccino. Latte art heb ik geen idee van hoe dat succesvol te doen. Het lijkt zo makkelijk op YouTube.
Zal ik anders moeten schuimen.

Tja, de melk drinks smaken uitstekend. Ik gebruik bonen van moyee double en single blend. Espressos (ristrettos?) zijn veelal te sterk. Bitter en droog. Zou anders de doorlooptijd kunnen timen maar hoe doe je dat bij een lever? Aangezien het geen constante pomp is. Single basket niet beter overigens.
Tussen 12g en 15g geprobeerd dubbel basket maar alles te sterk. 13/15 met 1.5 pull lekkerst bij melk drank. Fijn en grover gemaald. Vrijwel niet tampen. Alleen wat licht draaien en vlak zetten. Ik doe geen paperclip roer acties na malen.
Goed mijn bonen zijn wat gedateerd (september) ivm de recall actie van de machine. Wellicht beter met verse bonen.

Is het normaal dat er water bovenop de puck zit? Heb ik regelmatig. Er zit geen solenoid op die het weg zuigt. Maar is het normaal?

Heb een naked pf en zie dat het zeker niet altijd een mooie stroom in het midden is ondanks de mooi vlak getampte koffie.

Hoe het beste preinfusie doen? Ik pull meestal tot 3/4, laat even wat lopen 6 sec, dan helemaal naar beneden, wachten op drops, Dan langzaam omhoog, bij 6g weer terug naar beneden, 3 tellen vast, en naar boven.







Sent from my Pixel 3a using Tapatalk

Ponte Vecchio Export 2019 black - Eureka Specialità black - Standard & Naked PF

Bid
Berichten: 46
Lid geworden op: za 21 dec 2019, 21:08

Re: ponte vecchio export

Berichtdoor Bid » do 26 dec 2019, 18:12

Oh ja, waar kun je die temperatuur sticker krijgen voor op de groep? In china zie ik alleen tot 50C. Moet tot 100 gaan neem ik aan.

Sent from my Pixel 3a using Tapatalk

Ponte Vecchio Export 2019 black - Eureka Specialità black - Standard & Naked PF

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: ponte vecchio export

Berichtdoor bobbee » do 26 dec 2019, 20:21

Die op mijn foto is een banden spanning meter. Stuk siliconenslang had ik nog liggen.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’


Terug naar “Hefboom- / lever apparaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten

cron