Losing my sweet coffee taste?

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5585
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Losing my sweet coffee taste?

Berichtdoor gilleko B. » wo 04 dec 2019, 20:04

Die herfst koffie is inderdaad wat donkerder, de aciditeit is grotendeels ingeruild voor droge destillaten en gebrande suikers. Temperatuur een tikkie omlaag, fijn malen en laag doseren om elk beetje suiker het kopje in te extraheren. Mooie bitterzoete espresso net als pure chocolade.

Ook die yellow bourbon moet een van zichzelf redelijk zoetige koffie zijn, dus dan werkt exact dezelfde benadering.
Zal eens gaan spelen met de temperatuur en dosage. Proefde een bijzonder zacht kruidig zuurtje.

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk


Keyser
Berichten: 1376
Lid geworden op: do 01 aug 2019, 02:10

Re: Losing my sweet coffee taste?

Berichtdoor Keyser » za 14 dec 2019, 15:32

Die herfst koffie is inderdaad wat donkerder, de aciditeit is grotendeels ingeruild voor droge destillaten en gebrande suikers. Temperatuur een tikkie omlaag, fijn malen en laag doseren om elk beetje suiker het kopje in te extraheren. Mooie bitterzoete espresso net als pure chocolade.

Ook die yellow bourbon moet een van zichzelf redelijk zoetige koffie zijn, dus dan werkt exact dezelfde benadering.
Welke temperatuur hanteer jij bij beiden Pti? Ik denk eraan beiden te bestellen. Heeft iemand ervaring met de smaak met melk bij de herfst koffie?

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5585
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Losing my sweet coffee taste?

Berichtdoor gilleko B. » za 14 dec 2019, 15:41

Die herfst koffie is inderdaad wat donkerder, de aciditeit is grotendeels ingeruild voor droge destillaten en gebrande suikers. Temperatuur een tikkie omlaag, fijn malen en laag doseren om elk beetje suiker het kopje in te extraheren. Mooie bitterzoete espresso net als pure chocolade.

Ook die yellow bourbon moet een van zichzelf redelijk zoetige koffie zijn, dus dan werkt exact dezelfde benadering.
Welke temperatuur hanteer jij bij beiden Pti? Ik denk eraan beiden te bestellen. Heeft iemand ervaring met de smaak met melk bij de herfst koffie?
Ja, maak er ook latte's mee. Blijf een donkerkruidig zacht zuurtje proeven met tonen van chocola. Ook door de melk heen. Bijzondere blend.

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk


Gebruikersavatar
Timo1979
Berichten: 34
Lid geworden op: di 05 nov 2019, 10:36

Re: Losing my sweet coffee taste?

Berichtdoor Timo1979 » za 28 dec 2019, 11:03

Heb je je alweer hervonden in je smaak?

Verstuurd vanaf mijn WAS-LX1A met Tapatalk


Kaan
Berichten: 106
Lid geworden op: vr 07 jun 2019, 07:41

Re: Losing my sweet coffee taste?

Berichtdoor Kaan » do 02 jan 2020, 22:57

Heb je je alweer hervonden in je smaak?

Verstuurd vanaf mijn WAS-LX1A met Tapatalk
Van het weekend was ik bij Brandmeesters (Ams) , dat was weer even een genietmoment. Heerlijke flat white gedronken.
Ze hebben kennis van koffie en het is ook nog s een leuk winkeltje.

Thuis drink ik voornamelijk filter momenteel. Die smaken goed :P

Kaan
Berichten: 106
Lid geworden op: vr 07 jun 2019, 07:41

Re: Losing my sweet coffee taste?

Berichtdoor Kaan » ma 06 jan 2020, 13:23

extra aanvulling;


Voor de filter koffie denk ik toch aan een tweede maler.
Gezien ik nu continu heen en weer switch (espresso\filter maling) op de Eureka Atom.
Dat blijft een gedoe om het weer fijn te tunen. En dat bijna elke dag.
Filter koffie vooruit malen blijkt een NO-NO.

De Fellow Ode lijkt mij wel wat, maar dat duurt me nog te lang.
Uiteraard de Commandante een goed alternatief, maar vind ik eerlijk gezegd beetje veel geld voor een "hand molentje" . Dan wacht ik liever nog op de Fellow Ode.
Of zeggen jullie niet zeiken, koop dat ding(C4)) en je zult versteld staan van je koffie :roll:

Ik zag dat Hario goedkope alternatieven had, is dat dan helemaal niks?

IvoCino
Berichten: 51
Lid geworden op: wo 28 aug 2019, 06:57

Re: Losing my sweet coffee taste?

Berichtdoor IvoCino » zo 12 jan 2020, 12:31

Wat ik me afvraag: is je zetgroep vanbinnen proper?

Met mijn erg beperkte ondervinding ben ik er ondertussen wel achter dat wanneer mijn koffie niet meer ok smaakt ik wat slordig ben geweest met blind filteren en zetgroep reinigen.

Tweede reden is de maling die ik na twee weken verse bonen wat moet bijstellen.

En toevallig heb ik vanochtend mijn Compak K3 uit elkaar gehaald, maalschijven vervangen en het lijkt wel een totaal andere molen!

Ik zal wel een open deur intrappen, maar als mijn espresso ruk smaakt: op 1: maling en op 2: vieze zetgroep...


Terug naar “Koffie(bonen)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: donge900 en 14 gasten

cron