ponte vecchio export

Gebruikersavatar
Marcje
Berichten: 1254
Lid geworden op: wo 17 aug 2016, 20:42
Locatie: Waalre

Re: ponte vecchio export

Berichtdoor Marcje » do 26 dec 2019, 23:46

Oh ja, waar kun je die temperatuur sticker krijgen voor op de groep? In china zie ik alleen tot 50C. Moet tot 100 gaan neem ik aan.

Sent from my Pixel 3a using Tapatalk


Kuch
dus...

Bid
Berichten: 46
Lid geworden op: za 21 dec 2019, 21:08

Re: ponte vecchio export

Berichtdoor Bid » ma 30 dec 2019, 19:18

Net een zakje light roast meegebracht van lévelt (Milano light roast). Geen idee hoe lang die al in die grote bussen zit maar hij smaakt prima. Zowel single basket (10g -> 25g) als double basket (14g -> 30g). Niet bitter. Beetje fruitig zelfs. Espresso's, geen cappu's.

Ik krijg sterk het vermoeden dat het veel te maken heeft met de maal graad. Waarmee ik wil zeggen dat koffie soort minder relevant lijkt dan de maal graad. Opeens had ik een maal graad waarbij de verschillende koffie soorten niet meer bitter smaakten.

Bij semi automatische machines kun je timen hoe lang de koffie doorloopt om b.v. 25g espresso te hebben. Hoe doe je dat bij levers?

Druk meter met siliconen slang besteld. Eens kijken of de druk wat omlaag kan.

En ja... Dan vallen de koffies in de horeca wel wat tegen. Das het bekende nadeel

Weet iemand welke maat afdichtringen voor de piston nodig zijn? Ik zie doorgaans 2 verschillende maten met 1mm verschil. (5mm set en er is een 6mm set, beide geschikt voor export en lusso)
Ponte Vecchio Export 2019 black - Eureka Specialità black - Standard & Naked PF

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6401
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: ponte vecchio export

Berichtdoor cremalover » wo 01 jan 2020, 08:47

Net een zakje light roast meegebracht van lévelt (Milano light roast). Geen idee hoe lang die al in die grote bussen zit maar hij smaakt prima. Zowel single basket (10g -> 25g) als double basket (14g -> 30g). Niet bitter. Beetje fruitig zelfs. Espresso's, geen cappu's.

Ik krijg sterk het vermoeden dat het veel te maken heeft met de maal graad. Waarmee ik wil zeggen dat koffie soort minder relevant lijkt dan de maal graad. Opeens had ik een maal graad waarbij de verschillende koffie soorten niet meer bitter smaakten.

Bij semi automatische machines kun je timen hoe lang de koffie doorloopt om b.v. 25g espresso te hebben. Hoe doe je dat bij levers?

Druk meter met siliconen slang besteld. Eens kijken of de druk wat omlaag kan.

En ja... Dan vallen de koffies in de horeca wel wat tegen. Das het bekende nadeel Afbeelding

Weet iemand welke maat afdichtringen voor de piston nodig zijn? Ik zie doorgaans 2 verschillende maten met 1mm verschil. (5mm set en er is een 6mm set, beide geschikt voor export en lusso)
Ook bij een lever kun je timen.
Let ook op de uitloop.Combinatie van timing en blonding
Verschilt niet van een pompmachine.
Vergeet de 25 seconden regel.
Zorg met je maalgraad voor een mooie doorloop die niet te snel blondeert .
Fellini werkt mooi op een Export.

mmjb
Berichten: 39
Lid geworden op: wo 24 okt 2018, 20:20

Re: ponte vecchio export

Berichtdoor mmjb » di 07 jan 2020, 12:43

Hallo allemaal, ik overweeg op dit moment om over te stappen op een kleine manual, specifiek de export. Ik ben erg gecharmeerd van de kleine footprint, het zetproces en de enthousiaste verhalen hier over de kwaliteit van de koffie. Ik heb daar een paar vragen over waar de experts wellicht iets over kunnen zeggen.

Wat is ongeveer de opwarmtijd van aanzetten tot eerste koffie kunnen zetten?

Ik drink vaak een cappuccino met mijn vriendin. Is in de workflow het haalbaar dat je gezamenlijk een cappuccino drinkt? Of is de ene lang en breed op voordat de tweede klaar is?

In hoeverre is de afwijkende portafilter maat(45mm) beperkend in de keuzes voor accessoires?

Ik hoor graag van jullie
M.vr.gr.
Marcel


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13247
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: ponte vecchio export

Berichtdoor bobbee » di 07 jan 2020, 12:51

Hallo Marcel,

Ik heb een ponte vecchio export.

Opwarmtijd is 10 min. Voor 2 cappuccinos is hij prima geschikt. De flinke stoomkracht geeft de mogelijkheid een kan melk te stomen voor de cappuccinos. Tenzij je het formaat emmer voor de kopjes gebruikt.

Qua accesoires ben je iets beperkt maar het is allemaal wel te krijgen. Ik heb de trechter om de portafilter te vullen bij diRossi gekocht. Dus dat onwerp is er en zou je daar kunnen bestellen.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Bid
Berichten: 46
Lid geworden op: za 21 dec 2019, 21:08

Re: ponte vecchio export

Berichtdoor Bid » di 07 jan 2020, 18:25

Ja, onderstreep ik. 2 cappu's prima te doen.
Ben een beginnende PVE'r en dit is mijn eerste espresso machine.
Daarvoor Nespresso. Om even wat context te schetsen.

De cappuccino's lukte het snelst. Vrijwel gelijk bij de eerste. Espresso's nog niet consistent genoeg. Meer oefening nodig en pen en papier gebruiken en experimenteren met koffie soorten.

Ik heb 2 kannen. 250g en 500g denk ik. Schuimen met de 500 lukte niet en dus naar de kleinere. Die lukt altijd. Maar ik denk dat het vooral lag aan de stoomkraan niet ver genoeg open draaien. 500 durf ik nu ook wel aan.
Hij stoomt wel stevig en dus heel snel (heb de originele druk en 3 gats). En ik denk dat ik de melk regelmatig te heet laat worden. Maar ze smaken uitstekend dus niet zo erg.

Weet iemand trouwens hoe je deze machine moet ontkalken? Altijd handig om te weten.

Let op dat deze machine niet zo eenvoudig zelf te servicen is. Hebt dan grote verf klem nodig met voetjes die blijven staan op het chroom om de veer in te drukken en hendel los te maken. Of diep in de buidel tasten en de special tool van 100,- bestellen (pf met grote schroef in het midden). Of iemand vinden die dit voor je kan maken.

Accessoires als rubbertjes, schroefjes etc etc is allemaal te bestellen in Italië.
45mm naked filter heb ik daar ook gekocht met een setje extra filters.
Met 2 PF's kun je sneller 2 cappu's maken. Let wel op de PF sneeze! Verwijder PF pas na een minuut nadat hendel helemaal omhoog is zodat de druk weg kan lopen aangezien er geen sollunoid ventiel op zit.
Ponte Vecchio Export 2019 black - Eureka Specialità black - Standard & Naked PF

mmjb
Berichten: 39
Lid geworden op: wo 24 okt 2018, 20:20

Re: ponte vecchio export

Berichtdoor mmjb » di 07 jan 2020, 18:56

Dank voor de antwoorden. Denk dat het voldoende was om de knoop door te hakken ;-). Ik ga voor een witte naast mijn nieuwe witte niche.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
we tigers
Berichten: 636
Lid geworden op: za 01 sep 2018, 18:07
Locatie: Breda

Re: ponte vecchio export

Berichtdoor we tigers » di 07 jan 2020, 19:27

Dan heb je straks een stijlvolle supercombi! Veel plezier ermee!
Bezzera Strega (PSM) | Cafelat Robot | Niche Zero | Kinu M47 Phoenix | Cormorant CR 600

bvds
Berichten: 2570
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: ponte vecchio export

Berichtdoor bvds » di 07 jan 2020, 22:27

Leuk dat de Export weer wat meer aandacht krijgt. Verdient deze toffe machine.

Bij het nieuwste model wordt reeds een goede tamper geleverd. Een trechter laten maken is wel een aanrader.

Er van uitgaande dat je er een naked portafilter bij koopt, kun je van de originele filterdrager vrij eenvoudig een tool maken om de groep te servicen. Is niet meer dan een tap draaien en een passende schroef met moer plaatsen. Staan genoeg beschrijvingen op de fora. En volgens mij heb ik hier een foto geplaatst van de tool die Peter van Kafko voor me gemaakt heeft.

Bestel er meteen even een service setje bij. Denk aan een reserve groepring en piston seals. Ook een reserve pijlglas is nooit verkeerd. Net als een tweede basket.

Have fun!
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

mmjb
Berichten: 39
Lid geworden op: wo 24 okt 2018, 20:20

Re: ponte vecchio export

Berichtdoor mmjb » di 07 jan 2020, 23:13

Ik was eigenlijk van plan om bij ponte vecchio direct te bestellen. Maar ik kan op de website alleen de machines vinden, niet de accessoires en onderhoud producten.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk


Terug naar “Hefboom- / lever apparaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten

cron