Man en mes

Leuk natuurlijk, die koffie, maar er zijn meer dingen die je zoal bezighouden. Deel ze hier!
mutsje
Berichten: 681
Lid geworden op: vr 07 okt 2016, 21:44
Locatie: Leiden

Re: Man en mes

Berichtdoor mutsje » wo 01 jan 2020, 13:21

Is fabrieksaf zo geslepen, dit mes gaan mooi terug naar kookpunt. Ga wel sparen voor een Kai
ECM Manufacture Mechanika IV, Quamar M80E, coffeelab tamper, fancy atag stoomoven

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13297
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Man en mes

Berichtdoor bobbee » wo 01 jan 2020, 14:02

Is fabrieksaf zo geslepen, dit mes gaan mooi terug naar kookpunt. Ga wel sparen voor een Kai
Is Kai goed? Ligt in Zoetermeer bij een winkel genaamd TKmax. Rare winkel met allerlei spullen (kleding, keukenwaar, speelgoed, schoenen) van merken 60% goedkoper.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6468
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Man en mes

Berichtdoor cremalover » wo 01 jan 2020, 14:48

Is fabrieksaf zo geslepen, dit mes gaan mooi terug naar kookpunt. Ga wel sparen voor een Kai
Verwacht je niet.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15190
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Man en mes

Berichtdoor fransg » wo 01 jan 2020, 14:54

Is fabrieksaf zo geslepen, dit mes gaan mooi terug naar kookpunt. Ga wel sparen voor een Kai
Verwacht je niet.
Chris Reeve messen zijn naar mijn ervaring ook niet echt fabelachtig geslepen door de fabriek, maar mij maakt dat niet uit. Hoe mooi een snede ook is, als je er mee aan het werk gaat wordt alles op den duur toch bot en een verzamelaars-mes met droom-snede die in een vitrine puntgaaf wordt gehouden, daar heeft niemand niks aan.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6468
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Man en mes

Berichtdoor cremalover » wo 01 jan 2020, 14:58

Is fabrieksaf zo geslepen, dit mes gaan mooi terug naar kookpunt. Ga wel sparen voor een Kai
Verwacht je niet.
Chris Reeve messen zijn naar mijn ervaring ook niet echt fabelachtig geslepen door de fabriek, maar mij maakt dat niet uit. Hoe mooi een snede ook is, als je er mee aan het werk gaat wordt alles op den duur toch bot en een verzamelaars-mes met droom-snede die in een vitrine puntgaaf wordt gehouden, daar heeft niemand niks aan.
Bij een koksmes van tegen de 200 euro mag je lijkt me verwachten dat de snede regelmatig is.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15190
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Man en mes

Berichtdoor fransg » wo 01 jan 2020, 15:04

Bij een koksmes van tegen de 200 euro mag je lijkt me verwachten dat de snede regelmatig is.
Zeker! Een verwachting mag men altijd koesteren, maar het is verstandig het zo te benaderen dat men niet snel teleurgesteld raakt, want men kan immers altijd zelf een snede naar wens (laten) aanbrengen.

M'n Chris Reeve dingen zijn evenmin koopjes:
https://www.knivesandtools.nl/nl/ct/chr ... messen.htm
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6468
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Man en mes

Berichtdoor cremalover » wo 01 jan 2020, 15:09

Bij een koksmes van tegen de 200 euro mag je lijkt me verwachten dat de snede regelmatig is.
Zeker! Een verwachting mag men altijd koesteren, maar het is verstandig het zo te benaderen dat men niet snel teleurgesteld raakt, want men kan immers altijd zelf een snede naar wens (laten) aanbrengen.

M'n Chris Reeve dingen zijn evenmin koopjes:
https://www.knivesandtools.nl/nl/ct/chr ... messen.htm
Om die snede egaal te krijgen moet je er wat vanaf halen.Over de hele lengte.Dat is jammer bij een nieuw mes.
Ik ga er maar eens van uit dat de snedes bij een reeve mes top zijn.Maar dit soort messen zijn voor mij niet weggelegd.Te prijzig voor mij.
Ik heb net een vuurtje achter in de tuin gestookt en er een aardappel op gepoft.Doe ik elk jaar op 1 januari.
Om het laastste beetje oergevoel dat ik nog in mijn donder heb te kietelen.Daarna ga ik weer 364 dagen stofzuigen.
Maar het mesje dat ik daar al jaren voor gebruik is vlijmscherp en kost 12 euro. :mrgreen:

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15190
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Man en mes

Berichtdoor fransg » wo 01 jan 2020, 15:21

Om die snede egaal te krijgen moet je er wat vanaf halen.Over de hele lengte.Dat is jammer bij een nieuw mes.
Het is gewoon een mooi stuk gereedschap. Als ik af en toe een stuk van mijn iPhone moest afschuren zou ik dat onacceptabel vinden, maar een mes moet er tegen kunnen.
Te prijzig voor mij.
Gelukkig zijn er vrijwel geen messen die ik mooi vind en nu ik al twee zakmessen heb is het ook wel best. En hoef ik geen bromfiets ook, geen Italiaanse naaf op mijn tweewieler en meer van die dingen, zo heeft eenieder z'n budget en voorkeuren.
Ik heb net een vuurtje achter in de tuin gestookt en er een aardappel op gepoft.Doe ik elk jaar op 1 januari.
Mooi! Ik warmde een appelenflap op in de magnetron, dat was het wel.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6468
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Man en mes

Berichtdoor cremalover » wo 01 jan 2020, 15:58

Om die snede egaal te krijgen moet je er wat vanaf halen.Over de hele lengte.Dat is jammer bij een nieuw mes.
Het is gewoon een mooi stuk gereedschap. Als ik af en toe een stuk van mijn iPhone moest afschuren zou ik dat onacceptabel vinden, maar een mes moet er tegen kunnen.
Te prijzig voor mij.
Gelukkig zijn er vrijwel geen messen die ik mooi vind en nu ik al twee zakmessen heb is het ook wel best. En hoef ik geen bromfiets ook, geen Italiaanse naaf op mijn tweewieler en meer van die dingen, zo heeft eenieder z'n budget en voorkeuren.
Ik heb net een vuurtje achter in de tuin gestookt en er een aardappel op gepoft.Doe ik elk jaar op 1 januari.
Mooi! Ik warmde een appelenflap op in de magnetron, dat was het wel.
Appelflappen zijn lekker.En verslavend. :(

mutsje
Berichten: 681
Lid geworden op: vr 07 okt 2016, 21:44
Locatie: Leiden

Re: Man en mes

Berichtdoor mutsje » do 02 jan 2020, 19:55

Niet alleen is het lemmet niet goeg geslepen , daar valt mee te leven. Maar het houten handvat zit ook een barst in. En dat was wel de druppel. Ik heb nog een japans koksmes en die is goed geslepen en heeft gaaf houten handvat. Het mes in kwestie was niet eens zo duur. 75 euro in aanbieding. Nu snap ik die aanbieding wel, krijg echt gevoel dat ik een terugstuur object gekregen heb.. Morgen gaat die met de post naar kookpunt terug. Een mes hoeft geen perfect geslepen lemmet te hebben, ding is vlijmscherp. Jammer is mooi mes, ook om te zien :)
ECM Manufacture Mechanika IV, Quamar M80E, coffeelab tamper, fancy atag stoomoven


Terug naar “De Huiskamer”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten