E61 zetgroep te heet

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15190
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: E61 zetgroep te heet

Berichtdoor fransg » wo 22 jan 2020, 19:58

Mede eens van de noodzaak nu eens een urgente pitstop te maken.

Mogelijk is ten gevolge van wat hierboven "ontkalken" werd genoemd (maar het niet is) een operatie in gang gezet die "kalkgruis los gooien en op vervelende plekken laten ophopen" zou moeten worden geheten.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13297
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: E61 zetgroep te heet

Berichtdoor bobbee » wo 22 jan 2020, 20:06

In ieder geval loopt hier lekker door, in dit topic. En nu hup naar een onderhoudsmonteur, dan blijft de (beiler)vaart (3) er lekker in!
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

b100
Berichten: 12
Lid geworden op: zo 19 jan 2020, 19:12

Re: E61 zetgroep te heet

Berichtdoor b100 » wo 22 jan 2020, 20:16

Sinds enkele weken is de e61 zetgroep van een ECM Giotto (hx boiler) constant te heet
[...]
volledige ontkalking vanuit het waterreservoir onlangs gedaan.

Iemand een idee waar dit aan kan liggen?
Is het probleem ontstaan na die 'volledige ontkalking vanuit het waterreservoir'?

Waar had je gelezen dat dat de goede manier van 'ontkalken' zou zijn?

Met welk preparaat deed je dat precies?

Hoe oud is de machine?

Hoe heb je het water behandeld voordat je het in het reservoir giet?
De machine is enkele jaren oud, maar heeft door de vorige eigenaar wel periodiek onderhoud gehad. Nu een klein jaar in mijn bezit en sinds enkele weken is de zetgroep beduidend heter dan voorheen.

Ontkalken is gedaan d.m.v. calcinet poeder, na het warme 'probleem'. Ik had de hoop dat ontkalken het probleem oplost. Water is altijd aangevuld d.m.v. een Brita filterkan.

Zetgroep is te heet? Baseer je dat op je eigen waarneming of heb je het gemeten?
Wat is bijvoorbeeld de boilerdruk? (dat metertje kan ook een afwijking hebben natuurlijk)
Verder sluit ik mij aan bij wat hierboven al is geschreven.

Nu weet ik dat de ECM giotto een aantal leveringen heeft gehad waarvan de thermostaat verkeerd is gelust en de control box kan laten overlijden.
Peter van KAFKO kan daarmee aan de slag om te bekijken of dat bij jouw machine zo is, ook kan hij je machine nazien en een echte goede onderhoudsbeurt incl ontkalking geven zodat je weer vrolijk verder kunt met je machine
Baseer ik op mijn eigen waarneming. Ik heb geen temperatuurmeter, maar weet heel zeker dat de zetgroep eerder niet zo heet was. Elke fractie van aanraking is ook niet mogelijk, terwijl dit voorheen wel even kort kon. Daarnaast merk ik ook het aan de hoeveelheid stoom en de smaak van de koffie. De boilerdruk staat op 1,2 bar (is naar mijn weten ook niet gewijzigd), manometer voor de zetgroep druk ontbreekt helaas.

Bedankt voor de tip, mocht ik er niet uitkomen dan zal ik contact opnemen met KAFKO.

Ik denk dat er een opstopping in de leiding naar de pressostaat zit, waardoor de pressostaat blijft hangen.
Dank, ik ga het uitzoeken.

Is dit niet gewoon normaal voor een espressomachine met warmtewisselaar? Dat je na melk opschuimen, of hem lang aan hebt staan, even een cooling flush moet doen? Doet mijn apparaat ook altijd. Er komt een hoop stoom uit de E61 zetgroep en duurt even om af te koelen. Meestal een kopje vol laten lopen en hij is OK. Heb zelf een Isomac Millenium HX.
Misschien heb je gelijk en is het normaal :) Ik had het eerder niet en dat beviel mij ook beter...

Bedankt voor de snelle feedback allemaal.

b100
Berichten: 12
Lid geworden op: zo 19 jan 2020, 19:12

Re: E61 zetgroep te heet

Berichtdoor b100 » wo 22 jan 2020, 20:18

In ieder geval loopt hier lekker door, in dit topic. En nu hup naar een onderhoudsmonteur, dan blijft de (beiler)vaart (3) er lekker in! Afbeelding
Ga ik doen! :lol:

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15190
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: E61 zetgroep te heet

Berichtdoor fransg » wo 22 jan 2020, 20:22

Ontkalken is gedaan d.m.v. calcinet poeder, na het warme 'probleem'. Ik had de hoop dat ontkalken het probleem oplost. Water is altijd aangevuld d.m.v. een Brita filterkan.
Filterkan is uitstekend, al gebruik ik patronen van BWT daarvoor in de kan.

Ontkalkingspoeier in het reservoir is niet heel goed.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13297
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: E61 zetgroep te heet

Berichtdoor bobbee » wo 22 jan 2020, 20:34

Ik hoop dat het gaat lukken. Wil je het laten weten als het is opgelost? (ook alweer zo'n goed woord in deze context)
Ik ben benieuwd of het dat wat PTI aangeeft is. Succes!
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

b100
Berichten: 12
Lid geworden op: zo 19 jan 2020, 19:12

Re: E61 zetgroep te heet

Berichtdoor b100 » wo 22 jan 2020, 20:38

Ik hoop dat het gaat lukken. Wil je het laten weten als het is opgelost? (ook alweer zo'n goed woord in deze context)
Ik ben benieuwd of het dat wat PTI aangeeft is. Succes!
Jep, doe ik!

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5653
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: E61 zetgroep te heet

Berichtdoor gilleko B. » wo 22 jan 2020, 20:43

Drommels drommels drommels B100. Volgens mjj zit die akelige clown erachter!

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk


b100
Berichten: 12
Lid geworden op: zo 19 jan 2020, 19:12

Re: E61 zetgroep te heet

Berichtdoor b100 » do 23 jan 2020, 07:57

Drommels drommels drommels B100. Volgens mjj zit die akelige clown erachter!Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk
Ik heb ook altijd pech, ze moeten altijd mij hebben ;)

mr Blanc
Berichten: 551
Lid geworden op: ma 13 jan 2020, 14:22

Re: E61 zetgroep te heet

Berichtdoor mr Blanc » do 23 jan 2020, 09:21

Ik ben ook in de veronderstelling dat je moet ontkalken vanuit het waterreservoir, hoe zou dit anders moeten dan?
Hoe je een E61 machine onderhoudt en schoonmaakt is een ander onderwerp dan "E61 te heet" wat hier wordt besproken.

Iets daarover is hier te vinden op een blog dat ik op de voet volg omdat de persoon erachter mij zeer verstandig lijkt:
https://kostverlorenvaart.blogspot.com/ ... grade.html
OK dus beter ontkalken via de E61 groep...maar moet de boiler niet ontkalkt worden dan? En hoe vaak raad je aan de groep te ontkalken? Heb laatst de hele groep gereviseerd met nieuwe onderdelen maar niet ontkalkt zoals jij aangeeft. Gelukkig geen problemen hier.
Lelit MaraX - Sculptor 078S - Specialita Mat Zwart


Terug naar “Semi-automaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 14 gasten

cron