Restauratie 1 groeps Faema E61

Heb je een echte schuurvondst gedaan en ga je de door jou gevonden parel opknappen? Laat ons in dit topic met je meekijken!
Rob87
Berichten: 31
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 19:16

Restauratie 1 groeps Faema E61

Berichtdoor Rob87 » di 21 jan 2020, 23:12

Na een aantal recente espresso machines te hebben opgeknapt en mijn wens om voor thuis gebruik een machine met rotatiepomp te hebben. Ben ik aan het kijken of ik in plaats van mijn Bezerra Guilia om te bouwen naar een rotatiepomp een lang gedroomde droom in vervulling kan laten gaan en een Faema E61 op te restaureren. En dan op de goede manier, dus incl. poedercoaten frame opnieuw verchromen etc.

Nu ben ik een globale begroting aan het maken voor dit project, en ik loop nu tegen 2 punten aan waar ik zo snel geen antwoord op kan vinden.
-waar moet ik aan denken kwa kosten voor het compleet opnieuw verchromen van een Faema e61 1 groeps, dus plaatwerk en de groep.
-ik zie verschillende prijzen online voorbij komen, maar wat is nu een beetje een reële prijs voor een authentieke Faema e61 1 groeps uit de jaren 60?

Pti
Berichten: 3246
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Restauratie 1 groeps Faema E61

Berichtdoor Pti » wo 22 jan 2020, 00:23

De tarieven wisselen behoorlijk van verchromer tot verchromer. Maar het aller belangrijkste is de voorbewerking. Als het materiaal niet spiegelglad is voordat je het laat verchromen dan is het eindresultaat altijd teleurstellend.

Deze vraag kun je denk ik dan ook veel beter bij een paar metaal finishing bedrijven neerleggen, in plaats van bij een paar koffieliefhebbers...

Rob87
Berichten: 31
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 19:16

Re: Restauratie 1 groeps Faema E61

Berichtdoor Rob87 » wo 22 jan 2020, 09:22

Snap ik, dat heb ik al geprobeerd en die komen al snel met de reactie: kom maar ff langs dan kijken we even. Lastig als je nog in de planning van een project zit en nog een machine moet aankopen.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14930
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Restauratie 1 groeps Faema E61

Berichtdoor fransg » wo 22 jan 2020, 09:33

Zo'n project is niet exact te plannen, je moet de duik nemen en het avontuur aangaan of anders gewoon een leuke nieuwe machine kopen met twee jaar garantie.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
turboyeast
Berichten: 696
Lid geworden op: do 03 jan 2013, 21:58
Locatie: Havanna aan de Waal

Re: Restauratie 1 groeps Faema E61

Berichtdoor turboyeast » wo 22 jan 2020, 10:29

Zo'n project is niet exact te plannen, je moet de duik nemen en het avontuur aangaan of anders gewoon een leuke nieuwe machine kopen met twee jaar garantie.
Frans, je haalt de woorden uit mijn mond....helemaal mee eens.
Cheers, TY
-------------------------------------------------------
Let's gobblefunk

Rob87
Berichten: 31
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 19:16

Re: Restauratie 1 groeps Faema E61

Berichtdoor Rob87 » wo 22 jan 2020, 21:14

Niet te plannen zeggen ze, natuurlijk wel. Of gaat iedereen hier op het forum ook een huis laten bouwen waarbij de aannemer een vrijbrief krijgt, uhh doe maar, we zien wel wat het kost.

Probeer gewoon een beetje een beeld te krijgen of het nu 500 of 2000 euro kost, ik heb echt geen idee.

Pti
Berichten: 3246
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Restauratie 1 groeps Faema E61

Berichtdoor Pti » wo 22 jan 2020, 21:57

Ik zou rekenen op ten minste €1500,- voor de hele restauratie. Een nieuwe pomp en motor zal daar nog zeker 10% aan toevoegen. Als je veel zelf kunt misschien iets lager, als je veel moet laten doen misschien iets meer...

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14930
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Restauratie 1 groeps Faema E61

Berichtdoor fransg » wo 22 jan 2020, 23:37

Niet te plannen zeggen ze, natuurlijk wel. Of gaat iedereen hier op het forum ook een huis laten bouwen waarbij de aannemer een vrijbrief krijgt, uhh doe maar, we zien wel wat het kost.
Ik vind dat geen goede vergelijking. Je hebt het over nieuwbouw van een huis net als de restauratie van een oude machine die je nog niet van dichtbij hebt gezien.

Als ik aan een aannemer vraag wat het kost als ik "een jaren '20 villa in Normandië" in oude luister wil herstellen, dan gaat hij geen offerte geven. Hij wil foto's zien, daar zelf rond kijken, weten hoe lang het al niet meer bewoond is, of het zwaar of slechts matig is gebombardeerd tijdens de landing van geallieerden...
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Rob87
Berichten: 31
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 19:16

Re: Restauratie 1 groeps Faema E61

Berichtdoor Rob87 » do 23 jan 2020, 09:16

Kijk, we komen er wel. Denk dat ik de kosten redelijk kan inschatten. Heb alleen geen ervaring met verchromen. De rest moet geen probleem zijn.

Fransg zou je die villa in normandie “gewoon” kopen zonder dat je weet wat het ongeveer, met een grote marge zou gaan kosten? Ik denk het niet, dan ga je ook opzoek naar de ervaring van anderen. En dat is wat ik hier vraag.
“Gewoon aan beginnen” , handen voor de ogen en hou je vingers gekruist is niet helemaal mijn stijl...

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14930
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Restauratie 1 groeps Faema E61

Berichtdoor fransg » do 23 jan 2020, 09:37

Fransg zou je die villa in normandie “gewoon” kopen zonder dat je weet wat het ongeveer, met een grote marge zou gaan kosten? Ik denk het niet, dan ga je ook opzoek naar de ervaring van anderen. En dat is wat ik hier vraag.
“Gewoon aan beginnen” , handen voor de ogen en hou je vingers gekruist is niet helemaal mijn stijl...
Indien ik 'verliefd' zou zijn op een machine zou ik het wel gewoon doen, zoiets kost met geluk € 1000 en met enorme pech € 3500 maar dan staat die toch fijn te blinken en espresso te zetten. Dat is nauwelijks een risico.

Ik heb nog nooit een huis gekocht, maar als mijn budget het toestond om zo af en toe een huis te kopen, ja dan zou ik zo'n villa best willen hebben ingeval ik weg was van die plek en de pui, in het ergste geval verkocht ik dan 2 of drie andere huizen.

Wil zo iemand geen risico dan koopt die gewoon een dertien in een dozijn vakantiehuisje op een recreatiepark voor een klein beetje teveel geld maar verder geen zorgen.

Zo moet je het zien.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino


Terug naar “Restaureren/Reviseren Espressomachines”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten