kilo schreef:
Lelit zou een aangepast opwarmprogramma moeten programmeren voor het opwarmen zonder stoomboiler. Misschien zit dat al wel in de Bianca 2.0
Ik heb daar iets over gelezen maar niet via de officiële kanalen. Tests op het 2020 model van de LCC zullen dat dus moeten aantonen.
QM_Ed schreef:
Van de filterbakjes vind ik voor mijn gebruik alleen de middelste bruikbaar, de kleinste gebruik ik niet en de grootste past de tamper niet lekker in en ook de puk valt er niet zo makkelijk uit vanwege het randje wat er in zit. Bij de middelste kan ik variëren tussen ongeveer 13 gram en 19 gram, is op dit moment genoeg bereik voor mij.
Nog een paar vragen:
- Welke alternatieve filterbakjes zijn er nog aan te raden voor de Bianca en wat gaat me dat brengen?
Het "eerste" filterbakje is een zogenaamde singe, een soort Italiaans relikwie waar in de moderne espresso maar moeilijk een plaats voor is te vinden. De tweede een dubbel bakje voor zo'n 14 tot 18 gram en het laatste is een zogenaamde triple, bedoeld voor ca. 21gram.
Er zijn alternatieven in de vorm van "precisie" filterbakjes, deze zijn wat preciezer maar vragen ook preciezere behandeling. Daarover schreef ik eerder
dit
QM_Ed schreef:
- Het lijkt me dat je uit moet kijken met het plaatsen van vochtige kopjes op de bovendeksel? Vanwege de sleuven verwacht ik dat als het druppelt dat het zo de electronica in kan lopen, klopt dit?
Zet nooit natte kopjes op een espressomachine en vul ook het reservoir van een espressomachine NOOIT zonder deze uit te nemen. Water en elektronica hebben een relatie met elkaar waar de vonken vanaf springen, dit helaas in negatieve zin...
QM_Ed schreef:
- Vanaf het begin heb ik al dat als ik een shot wil maken en ik doe de hendel omhoog dat ik halverwege de slag een mechanische weerstand ervaar. Dit is niet altijd zo, soms loopt hij wel soepel, soms is het na een backflush iets beter en soms ook gewoon random. Hebben anderen dit ook en wat zou dit kunnen zijn?
De e61 groep werkt mechanisch, de vetten uit de koffie zijn zelfsmerend. Backflush vooral
niet te vaak waar dit meer slijtage dan baten met zich mee brengt. Dit onderhoud is -net als waterbehandeling- cruciaal voor het behoud van de machine. Dit is voor iedereen anders, omdat de onderhoudsinterval nogal verschilt met de intensiteit van het gebruik. Bij twijfel even nazoeken in de manual óf ff checken bij de verkoper kan achteraf een hoop ellende besparen!