Openen Espressobar

In het proefpanel kan iedere bezoeker van koffiepraat plaatsnemen. Hoe het werkt? Simpel!
rickroast
Berichten: 61
Lid geworden op: wo 19 dec 2018, 14:42

Re: Openen Espressobar

Berichtdoor rickroast » di 18 feb 2020, 08:28

Ik ben in elk geval erg benieuwd hoe het je zal bevallen! Zorg er in elk geval voor dat je een ondernemingsplan hebt die staat als een huis. De koffiebar/horeca markt is de laatste jaren erg gegroeid maar ook erg lastig geworden om levensvatbaar te worden en blijven. Maar aangezien dit niet over 1 nacht slapen gaat heb je hier ongetwijfeld al goed over nagedacht ;)

De kracht van een espressobar zit hem voor mij in de locatie en de sfeer. In de stad waar ik woon is er geen espressobar, dus als ik naar een andere stad ga, kijk ik als koffieliefhebber eerst wat er te vinden is omtrent leuke koffietentjes.
Zelf heb ik niet veel met espresso en drink ik vrijwel alleen filter, dit zou voor mij dus een plus zijn als ik kan kiezen uit filterkoffies en verschillende zetmethoden. Houdt er echter wel rekening mee dat dit soort methodes veel tijdrovender en daardoor duurder zullen zijn. Ik heb dan ook weer niet 6 euro over voor een kopje koffie :lol:

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Openen Espressobar

Berichtdoor bobbee » di 18 feb 2020, 08:51

Aeropress is ideaal en erg goed te doen qua workflow. Moet je wel echt goed gebrande verse bonen hebben voor goede filterkoffie. Anders wordt het niks.
Ik ben benieuwd wat jij goede koffie vindt.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

mr Blanc
Berichten: 549
Lid geworden op: ma 13 jan 2020, 14:22

Re: Openen Espressobar

Berichtdoor mr Blanc » di 18 feb 2020, 09:09

Interessant en een leuke ontwikkeling denk ik! Ik zie vooral iemand die enthousiast is en zijn hobby uitbreid.

Voor mij leuke dingen in een koffiebar:
- Goede espresso
- Keuze uit 2/3 bonen (soorten espresso)
- idd geen lunch en wifi (mensen moeten weer met elkaar in contact komen ipv in hun laptop/mobiel duiken)
- de optie van een snelle espresso aan de bar voor een euro zou mij zeker ook trekken
- een kwalitatieve koffiebar schenkt wat mij betreft een glaasje water bij een espresso en er ligt een chocolaatje bij (persoonlijk)
- Een lekker stuk taart is altijd welkom

Just my 2 cents
Lelit MaraX - Sculptor 078S - Specialita Mat Zwart

rickroast
Berichten: 61
Lid geworden op: wo 19 dec 2018, 14:42

Re: Openen Espressobar

Berichtdoor rickroast » di 18 feb 2020, 09:18

Aeropress is ideaal en erg goed te doen qua workflow. Moet je wel echt goed gebrande verse bonen hebben voor goede filterkoffie. Anders wordt het niks.
Ik ben benieuwd wat jij goede koffie vindt.
Vraag je dat aan mij of Tijs? :lol:

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14929
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Openen Espressobar

Berichtdoor fransg » di 18 feb 2020, 09:35

Van iemand die koffie lekker vind tot iemand die goede koffie kan waarderen. Van iemand die Dolce Gusto drinkt tot iemand die thuis allerlei soorten apparaten heeft staan maar het liefst naar een goede koffiezaak gaat om daar te genieten van een lekkere koffie.
Kun je een voorbeeld geven van wat jij "goede koffie" vindt?

Velen hier merken dat ze koffie "buiten de deur" minder lekker gaan vinden dan buiten maar voor jou is het andersom.

Waarmee zet je thuis koffie?

Lekkere espresso is in een zaak van belang, maar daar spelen ook heel veel andere dingen mee. Gastvrijheid, plezier en toewijding in het vak, een goede locatie maar vooral: een lage huur, betaalbare apparatuur en een inrichting voor een prikkie.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Openen Espressobar

Berichtdoor bobbee » di 18 feb 2020, 09:35

Aeropress is ideaal en erg goed te doen qua workflow. Moet je wel echt goed gebrande verse bonen hebben voor goede filterkoffie. Anders wordt het niks.
Ik ben benieuwd wat jij goede koffie vindt.
Vraag je dat aan mij of Tijs? Afbeelding
Tijs Afbeelding
Hij schreef dat in zijn vorige bericht "goede koffie". Ik ben benieuwd welke koffie dat dan is.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Tijs
Berichten: 56
Lid geworden op: zo 26 aug 2018, 10:39

Re: Openen Espressobar

Berichtdoor Tijs » di 18 feb 2020, 09:49

Aeropress is ideaal en erg goed te doen qua workflow. Moet je wel echt goed gebrande verse bonen hebben voor goede filterkoffie. Anders wordt het niks.
Ik ben benieuwd wat jij goede koffie vindt.
Wij gaan met caffenation werken uit Antwerpen. Filterkoffie zijn we nog aan het kijken welke methode(s) we willen gaan toepassen. Ook willen we gaan kijken voor wissel filterkoffie. Ik zelf vind het bijvoorbeeld erg prettig als er af en toe ook wat nieuws te krijgen is.

Tijs
Berichten: 56
Lid geworden op: zo 26 aug 2018, 10:39

Re: Openen Espressobar

Berichtdoor Tijs » di 18 feb 2020, 09:58

Van iemand die koffie lekker vind tot iemand die goede koffie kan waarderen. Van iemand die Dolce Gusto drinkt tot iemand die thuis allerlei soorten apparaten heeft staan maar het liefst naar een goede koffiezaak gaat om daar te genieten van een lekkere koffie.
Kun je een voorbeeld geven van wat jij "goede koffie" vindt?

Velen hier merken dat ze koffie "buiten de deur" minder lekker gaan vinden dan buiten maar voor jou is het andersom.

Waarmee zet je thuis koffie?

Lekkere espresso is in een zaak van belang, maar daar spelen ook heel veel andere dingen mee. Gastvrijheid, plezier en toewijding in het vak, een goede locatie maar vooral: een lage huur, betaalbare apparatuur en een inrichting voor een prikkie.

Thuis zet ik koffie met Dolce Gusto, nespresso, volautomaat en Chemex. Gebruik deze apparaten ook omdat ik zelf wil testen wat ik in de webshop verkoop. De Chemex is voor mij favoriet.

Uiteraard komt er heel veel kijken bij een goede espressobar. Sfeer gaan we aanpakken, gastvrijheid komt helemaal goed en toewijding denk ik zeker dat dat goed komt.

Belangrijke zaken zoals huur, interieur, machines zijn meegenomen in mijn businessplan. Het is leuk om te zien wat je kunt verdienen maar je komt er snel achter wat je uiteindelijk onder aan de streep in je eigen zak stopt.

Gebruikersavatar
goosman
Berichten: 115
Lid geworden op: za 19 okt 2013, 20:43

Re: Openen Espressobar

Berichtdoor goosman » di 18 feb 2020, 10:00

Een paar jaar geleden kwam ik bij toeval in Sudlohn, net over de grens bij Winterswijk, uit bij Turmhaus Genusserlebnisse. Mooi concept, met keuze uit verschillende zetmethoden, bonen en mensen met verstand van koffie achter de hardware. Dat is wat ik zoek als ik ergens een koffiezaakje binnenloop. Vooral: personeel dat weet waar ze het over hebben. Dan komt de rest wel goed.
Quickmill 2820 / Carimali M1

Tijs
Berichten: 56
Lid geworden op: zo 26 aug 2018, 10:39

Re: Openen Espressobar

Berichtdoor Tijs » di 18 feb 2020, 10:10

Interessant en een leuke ontwikkeling denk ik! Ik zie vooral iemand die enthousiast is en zijn hobby uitbreid.

Voor mij leuke dingen in een koffiebar:
- Goede espresso
- Keuze uit 2/3 bonen (soorten espresso)
- idd geen lunch en wifi (mensen moeten weer met elkaar in contact komen ipv in hun laptop/mobiel duiken)
- de optie van een snelle espresso aan de bar voor een euro zou mij zeker ook trekken
- een kwalitatieve koffiebar schenkt wat mij betreft een glaasje water bij een espresso en er ligt een chocolaatje bij (persoonlijk)
- Een lekker stuk taart is altijd welkom

Just my 2 cents
Bedankt voor de tips.

Het idee van een glaasje water hadden wij zelf ook al in gedachten, vind ik altijd wel een plusje. Zoals eerder al werd aangegeven, een euro voor een espresso to go vind ik wel een leuk idee.


Terug naar “(Horeca) proefpanel”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten

cron