Openen Espressobar

In het proefpanel kan iedere bezoeker van koffiepraat plaatsnemen. Hoe het werkt? Simpel!
Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13247
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Openen Espressobar

Berichtdoor bobbee » di 18 feb 2020, 10:13

Aeropress is ideaal en erg goed te doen qua workflow. Moet je wel echt goed gebrande verse bonen hebben voor goede filterkoffie. Anders wordt het niks.
Ik ben benieuwd wat jij goede koffie vindt.
Wij gaan met caffenation werken uit Antwerpen. Filterkoffie zijn we nog aan het kijken welke methode(s) we willen gaan toepassen. Ook willen we gaan kijken voor wissel filterkoffie. Ik zelf vind het bijvoorbeeld erg prettig als er af en toe ook wat nieuws te krijgen is.
Leuk! Goede brander, wel lastige boontjes om iedereen te pleasen. Hangt ook wel af van de plaats van de koffiebar. Niet overal in NL kunnen ze die smaak waarderen. Afbeelding
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15045
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Openen Espressobar

Berichtdoor fransg » di 18 feb 2020, 10:47

Van cupjes en volautomaat (waarin de goedkopere 'Italiaanse' boontjes best redelijk smaken) naar professioneel spul en Cafenation is een wereld van verschil.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

rickroast
Berichten: 61
Lid geworden op: wo 19 dec 2018, 14:42

Re: Openen Espressobar

Berichtdoor rickroast » di 18 feb 2020, 11:32

Aeropress is ideaal en erg goed te doen qua workflow. Moet je wel echt goed gebrande verse bonen hebben voor goede filterkoffie. Anders wordt het niks.
Ik ben benieuwd wat jij goede koffie vindt.
Vraag je dat aan mij of Tijs? Afbeelding
Tijs Afbeelding
Hij schreef dat in zijn vorige bericht "goede koffie". Ik ben benieuwd welke koffie dat dan is.
Ah dacht al haha

Caffenation heb ik zelf geen ervaringen mee, maar ze staan goed bekend! Wat Bobbee al zegt omtrent de uitgesproken smaken, ben ik ook benieuwd in welke stad dit avontuur plaats gaat vinden :)

Het idee van een espressootje voor een euro aan de bar of om mee te nemen klinkt leuk, maar lijkt mij commercieel gezien minder interessant. Er vanuit gaande dat je een willekeurige koffie in kunt kopen bij Caffenation voor bijvoorbeeld 20 euro per kilo; een fatsoenlijke espresso met dit soort bonen zal al snel 15 gram nodig hebben (correct me if i'm wrong) wat alleen de koffieprijs al op 0,30 euro per espresso brengt. Reken daar even alle andere kosten van de locatie, apparatuur, afschrijving etc. etc. mee en je houdt bijna niks over.

Heb je espressobars waar je zelf naar op kijkt? Heb je al veel gesproken met andere eigenaren van espressobars? Wij kunnen aangeven wat we graag zien, maar de meest kostbare informatie kun je krijgen van eigenaren van andere espressobars. Hier kun je veel van leren, en aangezien een espressobar heel lokaal is, kan ik me goed voorstellen dat een eigenaar van een espressobar 100km verderop echt wel een mooi boekje open wil doen over de do's en dont's!

Onthoud echter wel dat je meer ondernemer moet zijn dan koffieliefhebber!

Tijs
Berichten: 56
Lid geworden op: zo 26 aug 2018, 10:39

Re: Openen Espressobar

Berichtdoor Tijs » di 18 feb 2020, 12:24

Van cupjes en volautomaat (waarin de goedkopere 'Italiaanse' boontjes best redelijk smaken) naar professioneel spul en Cafenation is een wereld van verschil.
Dat is zeker een wereld van verschil. Daarom dat we al eens bij caffenation zijn geweest, rondleiding gekregen. We willen er straks voor iedereen zijn. Ik snap dat je op dit forum niet moet beginnen over Nespresso en Dolce Gusto maar daar is ook een markt voor. Senseo is een nog grotere markt voor. Zelf zoeken we het steeds proffesioneler, daarom volgend we nu ook Barista cursussen en laten we ons goed opleiden voor de start.

Maar als je ergens aan begint dan moet je het wel meteen goed aanpakken.

Gebruikersavatar
Marcje
Berichten: 1254
Lid geworden op: wo 17 aug 2016, 20:42
Locatie: Waalre

Openen Espressobar

Berichtdoor Marcje » di 18 feb 2020, 12:40

Even in aanvulling op mijn eerdere opmerking mbt een espressootje aan de bar; dat zal idd niet erg rendabel zijn met dure specialty bonen, maar kan prima fuctioneren met een ‘mindere’ itailaanse branding met Robusta erin. Ik hou erg van de wat zachtere brandingen, maar zo’n snel Italiaans shotje met donkere bonen aan de bar kan me erg bekoren.
Zijn 2 verschillende belevenissen die imho best naast elkaar kunnen bestaan in een espressobar.
dus...

mr Blanc
Berichten: 551
Lid geworden op: ma 13 jan 2020, 14:22

Re: Openen Espressobar

Berichtdoor mr Blanc » di 18 feb 2020, 14:17

Even in aanvulling op mijn eerdere opmerking mbt een espressootje aan de bar; dat zal idd niet erg rendabel zijn met dure specialty bonen, maar kan prima fuctioneren met een ‘mindere’ itailaanse branding met Robusta erin. Ik hou erg van de wat zachtere brandingen, maar zo’n snel Italiaans shotje met donkere bonen aan de bar kan me erg bekoren.
Zijn 2 verschillende belevenissen die imho best naast elkaar kunnen bestaan in een espressobar.
Sluit ik me bij aan.

Of zoiets loopt zal ook van de locatie afhangen en concept maar zeker een leuk idee om over na te denken. Tevens verhoog je volume zonder perse af te doen aan de andere koffies die je serveert (zoals Marc hierboven aangeeft zijn verschillende doelgroepen die je aanspreekt).
Lelit MaraX - Sculptor 078S - Specialita Mat Zwart

Gebruikersavatar
namor
Berichten: 337
Lid geworden op: wo 15 nov 2017, 21:27

Re: Openen Espressobar

Berichtdoor namor » di 18 feb 2020, 14:55

Heel veel succes! Ik hoop dat het echt gaat lukken, velen van ons hebben dat soort inspiraties nodig.
Waar ga je openen en als het niet echt groot geheim is wat is +- fin damage om beetje bar op te starten.
Als het niet ver van A'dam is dan kom ik zeker koffie proeven.... en jij moet zorgen (kwaliteit en service) dat ik blijf komen :)
Prijs vind ik niet belangrijk, er is altijd duurder dan koffie thuis maar minder duur dan schoenen van mijn vrouw .... dus valt best mee
Om te drinken: LM GS3 MP, Cremina 67, LP Pre ... /
Om te malen: MH EK43, Compak F8, TM Sculptor 064S, Kinu M47 /
Om te branden: Besca BSC 2kg /
Om te meten: VST LAB Coffee, Tonino, Wile/

Tijs
Berichten: 56
Lid geworden op: zo 26 aug 2018, 10:39

Re: Openen Espressobar

Berichtdoor Tijs » di 18 feb 2020, 17:57

Heel veel succes! Ik hoop dat het echt gaat lukken, velen van ons hebben dat soort inspiraties nodig.
Waar ga je openen en als het niet echt groot geheim is wat is +- fin damage om beetje bar op te starten.
Als het niet ver van A'dam is dan kom ik zeker koffie proeven.... en jij moet zorgen (kwaliteit en service) dat ik blijf komen :)
Prijs vind ik niet belangrijk, er is altijd duurder dan koffie thuis maar minder duur dan schoenen van mijn vrouw .... dus valt best mee
Alvast bedankt. We hebben de afspraak om het in mei openbaar te maken dus daar wil ik me nog even aan houden. Maar uiteraard wil ik wel op deze vragen terug komen als het kan. Het is wel een stukje van Amsterdam maar je bent natuurlijk altijd welkom.

Gebruikersavatar
namor
Berichten: 337
Lid geworden op: wo 15 nov 2017, 21:27

Re: Openen Espressobar

Berichtdoor namor » di 18 feb 2020, 21:05



Alvast bedankt. We hebben de afspraak om het in mei openbaar te maken dus daar wil ik me nog even aan houden. Maar uiteraard wil ik wel op deze vragen terug komen als het kan. Het is wel een stukje van Amsterdam maar je bent natuurlijk altijd welkom.
Mooi! Ik heb pas een nieuwe motor dus vind niet erg om stukje te rijden

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk
Om te drinken: LM GS3 MP, Cremina 67, LP Pre ... /

Om te malen: MH EK43, Compak F8, TM Sculptor 064S, Kinu M47 /

Om te branden: Besca BSC 2kg /

Om te meten: VST LAB Coffee, Tonino, Wile/

Espresso
Berichten: 71
Lid geworden op: do 02 apr 2009, 09:14

Re: Openen Espressobar

Berichtdoor Espresso » wo 19 feb 2020, 13:39

Heel leuk avontuur tijs, hoe meer goede koffie in de horeca hoe beter. En qua tips heb ik er eventueel heel veel voor je, belangrijkste is denk ik de meest voor de hand liggende: ga je voor alleen koffie zorg dan dat t de beste in de omgeving is! Kwaliteit is uiteindelijk waar de mensen voor terug komen zelfs als ze niet begrijpen waarom jouw koffie lekkerder is dan ergens anders proeven mensen het verschil wel. Onderschat dit niet en hoe de rest van je zaak op hetzelfde niveau. Specialty coffee. Dan geen theezakje maar goede verse thee bv. Ook vers gebak, van jezelf of van een goede bakker uit de buurt. Trek de kwaliteit door in je zaak en hou vol. 1e 2 jaar is volhouden.(als je van nul begint tenminste)
Heel veel succes en als je nog meer praktsche tips nodig hebt hoor ik t wel.


Terug naar “(Horeca) proefpanel”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten

cron