Re: Advies Mahlkonig Vario

11
Ik ga hem toch maar even openmaken om te controleren. Zijn er zaken waar ik rekening mee moet houden en wat kan ik allemaal controleren? Tevens wat fotos van mijn schijven, is hier iets uit op te maken? Ging er trouwens mega stroef uit..
Afbeelding
Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk

** Bezzera Magica - Eureka Mignon Specialita **

12
jimmy_zeropm schreef: zo 01 mar 2020, 12:55 Ging er trouwens mega stroef uit..
Dat stroeve hoort zo. In de USA kreeg men er een gereedschapje bij om het los te draaien. Bij mijn Vario zat dat niet, maar bij mijn Baratza zit het weer wel bijgeleverd.

Je foto's zijn wat onscherp, maar toen ik het probleem had, maakten gloednieuwe schijven ook niks uit.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

13
Ik heb hem helemaal bekeken, alles ziet er goed uit van binnen. Tandwieltjes ok, riem goed op spanning. Gereinigd en loopt weer als een zonnetje. Ik ga wel upgraden naar eem mignon specialita. Veel goeds over gelezen en tijd voor de volgende stap :-). De Vario is bij deze dus te koop!

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk

14
Ik heb nu 2 Vario's versleten. De eerste ging 5 jaar mee. Toen werd ie steeds lastiger af te stellen en ging rot lopen. Pech gehad dacht ik. Weg gedaan en een nieuwe versie gekocht van de Vario. Nu na ruim 4 jaar weer het zelfde liedje. Ben er even wat verder in gedoken en naast dat de maalstenen wel wat slijtage vertonen zijn ook de koolborstels van de motor versleten. Dat was dus bij de vorige Vario dan ook zo..En die kunnen niet los worden geleverd, de hele motor moet dan vervangen worden; ca. € 150 voor de motor.
Ik vind het afstellen van de maling op deze molen sowieso een ramp. Je kunt niet even de schuifjes verzetten en weer terug want het duurt een hele tijd (veel malingen) voordat dat weer effect heeft. Beetje fragiel molentje toch.

Nu maar de Eureka Specialta besteld. Kijken of dat beter is.

15
De Specialita is veel beter gebouwd!

Inderdaad is de Vario leuk voor een paar jaar. De Forte is wel een serieuze maler. Die 54 mm keramische maalschijven kan ik wel waarderen. De Vario kun je wel weer goed met de steel burrs voor filter gebruiken. Hoef je niet steeds bij te stellen en wordt de motor minder belast.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

16
Ik ben geen expert maar ik kreeg van de vriendelijke man van CasaBarista in Arnhem te horen dat de stalen schijven de motor wel degelijk meer belasten
Maar goed ik zit inmiddels al ruim 10 jaar mijn boontjes te malen met de Vario ... eerst als de hoofd maler voor al mijn espressi en de laatste 4 jaar vooral voor mijn slow koffie escapades. Daarbij wijzig ik de maalgraad ook geregeld

Eerlijkheid gebiedt te zeggen dat mijn klein malertje anderhalf jaar geleden een grote beurt heeft gekregen waarbij zo een beetje het hele binnenleven werd vervangen.
:: Dallacorte mini E4 plus :: Lagom P64 :: Ceado E37S (te koop) :: Mahlkönig Vario 2. gen steel burrs :: Haus & Feldgrind :: Hario V60 & Delter Coffee Press & Aeropress & Kalita & Karlsbader Kanne ::

17
En dit is warempel geen pleidooi voor de Vario!
Bij de volgende averij komt er een andere maler
:: Dallacorte mini E4 plus :: Lagom P64 :: Ceado E37S (te koop) :: Mahlkönig Vario 2. gen steel burrs :: Haus & Feldgrind :: Hario V60 & Delter Coffee Press & Aeropress & Kalita & Karlsbader Kanne ::

18
Inmiddels staat de Eureka Mignon Specialita op het aanrecht. Wat een goede molen is dit zeg! Zeer goed en consistente maling en ok nog eens heel erg stil. Konden we bij de Vario de conversatie wel even staken, zo stil is de Specialita. De 2 Vario's die ik heb gehad was achteraf gewoon aankloten.

19
Precies!

De Forte is wel echt een goed maler. De Vario is vandaag de dag een beetje achterhaald. Vroeger kon hij zijn matige bouwkwaliteit compenseren met zijn prestatie en functionele eigenschappen.

Overiges is de Specialita wel de enige maler in de prijsklasse die echt in alle opzichten beter is als je het mij vraagt.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

20
Bij mij staat er nu ook een paar weken een Specialita als opvolger van de Vario. Wat een verschil. Het minst belangrijk is natuurlijk hoeveel geluid hij maakt. Maar omdat dit zó weinig is maakt dat het toch een enorme pré.

De maalkwaliteit is zoveel beter dan de Vario, dit had ik veel eerder moeten doen. En hoe handig het aantikken met de filterhouder werkt heb ik ook onderschat. Kortom, erg blije man hier ;-).
Afbeelding
Afbeelding