De nieuwe Lelit Mara X!

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15047
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: De nieuwe Lelit Mara X!

Berichtdoor fransg » ma 23 mar 2020, 12:37

Dat is inderdaad eigenaardig, zoals Mazzer kalmpjes steeds hetzelfde ding is blijven maken. Ook Compak kwam niet echt snel uit de startblokken toen er innovaties verschenen als 'grind by weight'. Het dilemma: investeren we nu gigantisch veel in een gimmick waar over anderhalf jaar, als we klaar zijn, niemand al meer naar taalt, of moeten we het doen om over drie jaar überhaupt nog relevant te zijn?
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6401
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: De nieuwe Lelit Mara X!

Berichtdoor cremalover » ma 23 mar 2020, 14:23

Dat is precies wat er ook met Intel gebeurde in de processor markt, of met mazzer op het gebied van koffiemolens. Achteruit gaan door stil te blijven staan.
Ik zou nog steeds mijn Mazzer met doser hebben als dat ding wat stiller was geweest.Ik heb nu een dik jaar grind on demand en zie nog steeds geen voordeel tov een goed werkende doser.

Pti
Berichten: 3257
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: De nieuwe Lelit Mara X!

Berichtdoor Pti » ma 23 mar 2020, 14:28

Ik denk dat het naast "cremalovertevredenheid" toch ook deels verkoopcijfers en behaalde winsten zijn die een bedrijf als mazzer motiveren.... :mrgreen
Vandaar ook die ZM of hoe dat beest ook mag heten.

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6401
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: De nieuwe Lelit Mara X!

Berichtdoor cremalover » ma 23 mar 2020, 14:31

Ik denk dat het naast "cremalovertevredenheid" toch ook deels verkoopcijfers en behaalde winsten zijn die een bedrijf als mazzer motiveren.... :mrgreen
Vandaar ook die ZM of hoe dat beest ook mag heten.
Ze moeten stillere machines ontwikkelen.Meer niet.
Net als een stiller Ulka pompie.Die Lelit ziet erleuk uit.Dat formaat is wel een enorm pluspunt.Maar dat geluid joh.Dat is dus iets waar ik niet meer meezou kunnen leven.Brrrrr....
En ja ik weet van de anti flubberisatie toestand.Heb dat bij Bas mogen aanschouwen en horen.Metr geloof ik een Ulka 5?
Maakt het ding een stuk stiller.
Waarom niet af fabriek vraag ik me dan af.

bvds
Berichten: 2570
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: De nieuwe Lelit Mara X!

Berichtdoor bvds » ma 23 mar 2020, 15:51

Heb dat bij Bas mogen aanschouwen en horen.Metr geloof ik een Ulka 5?
In mijn oude Dalla Corte mini. Dat was een EX4 pomp met membraandemper. Had Peter de Goede gedaan. Stiller dan menig rotatiepomp.

Ik heb het pompje in de MaraX niet gehoord nog. Is in ieder geval geen standaard Ulka pomp. Van wat ik lees stiller en aangenamere sound.

Waarom niet "af fabriek" is een goede vraag. Als niemand het doet waarom zou je? Leuk dat Lelit nu eens denkt, waarom zouden wij niet de eerste zijn. Geef ze volkomen gelijk. Die EX5 pompen zijn echt irritant. Ook als je geen tinnitss hebt...
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Gebruikersavatar
DeepnGroond
Berichten: 86
Lid geworden op: do 13 sep 2018, 18:14

Re: De nieuwe Lelit Mara X!

Berichtdoor DeepnGroond » ma 01 jun 2020, 13:19

De eerste MaraXen zijn, begreep ik, inmiddels in Nederland. Wat zijn de eerste ervaringen en indrukken van de nieuwe eigenaren?

ahuitema
Berichten: 45
Lid geworden op: za 30 jun 2012, 22:28

Re: De nieuwe Lelit Mara X!

Berichtdoor ahuitema » ma 01 jun 2020, 20:26

Ik ben erg tevreden! Was wel even wennen ten opzichte van mijn vorige machine. Niet alleen een nieuwe routine, ook een heel andere output. En vooral: meer smaak als resultaat, ook van de dingen die je zelf 'fout' doet. Het was dus even zoeken naar een mooi resultaat.

Door de lange, geleidelijk opbouwende infusie tot 10 bar, duurt het even tot de eerste drup in de kop valt. Als je uitgaat van 25-35 seconden totale doorlooptijd vanaf het aanzetten van de pomp, is het resultaat dus al snel een vrij frisse (zure) espresso. Ik heb hier vrij lang mee lopen hannessen, maar toen ik de totale doorlooptijd ver boven 35s liet gaan voor een 1:2 extractie, ging dat zuurtje er ook af. Het duurt nu ca. 12 seconden tot de eerste drup in de kop valt en de totale extractie meet zo'n 40-42 seconden, maar met een redelijk gebalanceerde espresso als resultaat. Dit ligt uiteraard ook aan de bonen die je gebruikt.

De machine is wel héél constant; als ik niet rommel aan de dosering en maalgraad op de Atom 75, krijg ik nagenoeg exact hetzelfde resultaat. Ik heb er echter geen thermometer aan hangen om dit te staven. Vergeleken met mijn vorige machine is dit echt een verademing.

Ik vind de douchezeef wel wat gevoelig voor vuil. Ondanks dat ik hem altijd na gebruik meteen afneem en doorspoel, zat er na een week toch al best wat viezigheid achter. En ook dat proef je. Dus regelmatig even de zeef eruit en goed schrobben.

Melk opschuimen gaat keurig. Ik gebruik hem nu in koffie prioriteit op standje 3 (hoge temperatuur). De stoomdruk is in 'standby' rond 1 bar, en direct na bereiding van een espresso loopt die op richting 1,5 bar. Mooie zijdeglans op de melk en vrij vlot op temperatuur. Ik drink zelf nauwelijks melkdranken, maar mijn partner is er erg over te spreken ;).

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13247
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: De nieuwe Lelit Mara X!

Berichtdoor bobbee » ma 01 jun 2020, 21:54

Dat klinkt geweldig. Interessante machine ook door zijn mooie compacte footprint.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Broe
Berichten: 16
Lid geworden op: za 01 feb 2020, 11:30

Re: De nieuwe Lelit Mara X!

Berichtdoor Broe » za 13 jun 2020, 18:03

Zijn er al meer mensen die hem hebben (getest)? Ben zeer benieuwd naar meer hands-on ervaringen.
Alles wat ik tot nu toe gelezen/gezien heb is zeer positief.
Ik denk dat dit een hele mooie upgrade is voor mijn Quickmill 820. :)
Waar zou ik hem het beste kunnen aanschaffen? Hij is bij de meeste winkels nog niet te vinden namelijk.

Pti
Berichten: 3257
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: De nieuwe Lelit Mara X!

Berichtdoor Pti » za 13 jun 2020, 19:13

Ik speel nu al een paar weken met ons demomodel MaraX en eigenlijk ben je vrij snel uitgespeeld. Als in, het is zo onwijs simpel om er een goede espresso mee te maken dat er behalve wat fine tuning maar weinig spelen nodig is... :mrgreen:
Er is genoeg info over maraX beschikbaar dus ik hoef en wil er absoluut geen "wij van wceend" verhaal van maken. MaraX is en blijft een middenniveau / instapper espressomachine maar geeft de concurrentie flink het nakijken.
Op het forum hebben we tot nu toe volgens mij alleen ahuitema nog maar als early adopter, niet gek want er zijn pas een handjevol machines in omloop.

Wij (van het hoofdkwartier) hebben nog één unit beschikbaar van de levering die 18-6 op transport gaat de rest is allemaal gereserveerd via de pre-orders. Dus na die tijd gaan de gebruikerservaringen hopelijk wat breder zijn.

Daarna verwachten we eerste week van juli de volgende productie lichting. Ik heb twee weken geleden nog geskyped met de export directrice van Lelit. Zowel Bianca als MaraX wereldwijd vrijwel volledig uitverkocht. De machine draait twee-ploegendienst het enige dat ze afremt is de aanlevering van onderdelen door andere fabrieken.


Terug naar “Semi-automaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten

cron