Melkschuim probleem: Schuim, maar giet alleen maar melk

Alles over melk, melksoorten en melktechnieken.
Shodan
Berichten: 24
Lid geworden op: di 26 mar 2019, 20:10

Melkschuim probleem: Schuim, maar giet alleen maar melk

Berichtdoor Shodan » zo 29 mar 2020, 10:39

Ben al maanden aan het proberen om een keer een cappuchino / latte te maken, maar ik giet alleen maar warme melk.

Ik heb een Bezzera Unica single boiler machine. Mijn stoomkracht is erg heftig en heb ik al terug gedraaid. Duurt nu zoń 20 seconden voordat de kan te heet wordt om lang aan te raken.

Ik doe de "spruit" net voorbij het midden en iets naar rechts in het kannetje, terwijl de kan iets scheef gehouden wordt. Ik doe de standaard tsk, tsk tot de melk goed gestretcht is en de kan iets meer dan hand warm is. Ik probeer om de hele tijd een whirlpool te creeren. Ik doe de spruit verder in de melk en laat in een whirlpool de melk verwarmen totdat ik de kan niet langer dan een paar seconden kan vasthouden. Het ziet er van bovenaf prachtig / perfect uit als microfoam. misschien iets bubbeliger dan "white paint" maar goed genoeg zou ik zelf zeggen om een redelijke latte/cappuchino te moeten maken. Echter zodra ik giet komt er eerst wat schuim en maakt niet uit wat ik doe, alle melk verdwijnt onder de espresso en niks blijft drijven. De melk die ik giet is ook wat dun (mors langs de rand van het kannetje). Alleen de laatste melk die overblijft in de kan is dus schuim.

Ik heb al tientallen youtube films gekeken, fora afgegaan. Naar mijn idee is er niks mis met mijn techniek. Ik heb een hele middag staan oefenen met zeepsop en daar heb ik uiteindelijk een reproduceerbare methode gevonden waarbij ik alleen schuim giet in een glazen beker (om te kijken of het goed gaat). Ik had dus het idee: Aha! Het ligt aan de melk. Ik gebruik gewoon houdbare melk, huismerk halfvol. Per ongeluk hadden we dit weekend net volle melk gehaald met meer vet, waarvan ik had gelezen dat het beter zou mengen, maar ik heb exact hetzelfde resultaat.

Enig idee waar het probleem kan liggen? Is het misschien toch de houdbare melk? Ik heb ook een keer verse melk gekocht (wel half vol), maar dat lukte toen ook niet, echter was dat voordat ik mijn techniek beter bekeken en verbeterd had...

Keyser
Berichten: 1376
Lid geworden op: do 01 aug 2019, 02:10

Re: Melkschuim probleem: Schuim, maar giet alleen maar melk

Berichtdoor Keyser » zo 29 mar 2020, 11:13

Mij lukt het de ene keer beter dan de andere keer. Vaker niet dan wel. Ik zie dit als een leercurve.

Misschien lees ik erover heen of heb je het niet vermeld, maar meng je het schuim met de melk voor het schenken? Dit door het melk in de kan te laten draaien? Want zodra je stopt met draaien scheid het schuim zich van de melk.

Betreft de melk: alle melk schuimt. Echter heb ik na alles te hebben geprobeerd de meeste succes met volle melk. En met name de melk vers van de boer (schuimt goed, smaakt fantastisch). Al gebruik ik meestal houdbare.

Laatste door mij bekeken filmpje op zoek naar de oplossing;
https://youtu.be/iIOs3Bqiulo




Gebruikersavatar
GuidovW
Berichten: 1331
Lid geworden op: za 06 jan 2018, 13:55

Re: Melkschuim probleem: Schuim, maar giet alleen maar melk

Berichtdoor GuidovW » zo 29 mar 2020, 11:59

Bij mij hetzelfde: vaker niet dan wel. :P

Misschien heb je dit filmpje al gezien: https://youtu.be/x5nOFirDRTo ?

Anders goed om alsnog te bekijken.
Het geeft ook achtergrond informatie; wat gebeurt er bij verwarmen en waarom.
Naast de verschillen tussen de melkdranken en de techniek van de latte art. :idea:
Gr, Guido

La Pavoni Professional, Moccamaster, Bialetti Moka Express, Chemex, AeroPress, Kinu M47, Eureka Atom 60

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Melkschuim probleem: Schuim, maar giet alleen maar melk

Berichtdoor bobbee » zo 29 mar 2020, 12:37

Het klinkt alsof je de melk toch te heet laat worden.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: Melkschuim probleem: Schuim, maar giet alleen maar melk

Berichtdoor @3aan » zo 29 mar 2020, 12:57

Bij mij aan de kar krijg je een Cappuccino, beslist geen Latte-art < wordt je koffie niet beter van, wel lauwer.
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5585
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Melkschuim probleem: Schuim, maar giet alleen maar melk

Berichtdoor gilleko B. » zo 29 mar 2020, 13:07

Tis net als schaatsen en darten. Übung macht den Meister. Draaiend de melk erin gieten. Dan het tuitje dicht naar het oppervlak brengen. Als er dan een amorf vlekje melk op blijft liggen, dan ben je al goed op weg. Dan door te blijven proberen komt er op enig moment ietwat wat op een tulpje lijkt, een hartje of een rozetje.

Je wordt er moedeloos van, maar geloof me, het zal steeds beter gaan, gewoon volhouden.

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk


Shodan
Berichten: 24
Lid geworden op: di 26 mar 2019, 20:10

Re: Melkschuim probleem: Schuim, maar giet alleen maar melk

Berichtdoor Shodan » zo 29 mar 2020, 13:28

Goed te weten dat ik niet de enige ben die er moeite mee heeft.

Als melk te heet wordt gaat het dan inderdaad makkelijker uit elkaar?

Ik wals de melk voordat ik giet. Heb ooit wel een klein toetje schuim op de koffie gehad, maar lijkt toch lastig reproduceerbaar.

Zal de gedeelde filmpjes eens bekijken en blijven oefenen...

Shodan
Berichten: 24
Lid geworden op: di 26 mar 2019, 20:10

Re: Melkschuim probleem: Schuim, maar giet alleen maar melk

Berichtdoor Shodan » zo 29 mar 2020, 13:43

Bij mij hetzelfde: vaker niet dan wel. :P

Misschien heb je dit filmpje al gezien: https://youtu.be/x5nOFirDRTo ?
Das een verdomd goed filmpje, bedankt!

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Melkschuim probleem: Schuim, maar giet alleen maar melk

Berichtdoor bobbee » zo 29 mar 2020, 15:58

Als melk te heet wordt gaat het dan inderdaad makkelijker uit elkaar?
Ja, boven de 70 graden Celsius gaan de eiwitten in de melk kapot die zorgen dat het schuim blijft staan.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5585
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Melkschuim probleem: Schuim, maar giet alleen maar melk

Berichtdoor gilleko B. » zo 29 mar 2020, 16:04

Naast het eiwit verhaal wordt verdwijnt ook de romige volle smaak als de te lang wordt opgeschuimd en dus te heet wordt. Ik las al dat je gewone gesteriliseerde volle melk gebruikt. Schuim ook niet lang dat de melk "te dik wordt". Istie te dun, laat dan eventjes staan en giet (gedeeltelijk) over. Succes.

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk



Terug naar “Melk”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten