Vibiemme Domobar met aanslag

Heb je een echte schuurvondst gedaan en ga je de door jou gevonden parel opknappen? Laat ons in dit topic met je meekijken!
IvarSchutte
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 23 feb 2020, 12:05

Vibiemme Domobar met aanslag

Berichtdoor IvarSchutte » di 31 mar 2020, 13:22

Hallo allemaal,

Ik heb sinds een week een mooie Vibiemme Domobar gekocht (tweedehands), maakt prachtige espresso. Maar op de boiler zit een soort kalk/schimmel aanslag. Ik vraag me af hoe dit komt en wat ik hier het beste aan kan doen?

Hoop dat iemand wat goede tips heeft.

Gr.
Ivar
IMG_0961.jpg

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13274
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Vibiemme Domobar met aanslag

Berichtdoor bobbee » di 31 mar 2020, 13:55

Wat leuk dat je hier komt buurten. We vinden het wel jammer als mensen alleen hier komen om wat te vragen dus schroom niet om je voor te stellen in het voorstel topic of af en toe te reageren. Afbeelding

Lijkt erop dat je een boiler hebt die lekt. Hanr heeft een hele leuke actie momenteel om je machine te laten onderhouden /repareren! Je krijgt een leuk kadootje; een mokapot!

Dat je machine onderhoud nodig heeft is een feit.

viewtopic.php?t=10608
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Pti
Berichten: 3270
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Vibiemme Domobar met aanslag

Berichtdoor Pti » di 31 mar 2020, 13:56

Het zijn mineralen uit het water, zoals kalk, magnesium, zout etc. Die door kleine lekkages naar buiten worden gedrukt. Ik zou er vooral vanaf blijven en je nieuwe aanwinst lekker gaan gebruiken ;)

IvarSchutte
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 23 feb 2020, 12:05

Re: Vibiemme Domobar met aanslag

Berichtdoor IvarSchutte » di 31 mar 2020, 14:45

Bedankt voor de snelle reacties!

Voorstellen is ook leuker dan alleen problemen aankaarten.
Ik ben twee jaar barista geweest bij De KoffieSalon in Amsterdam maar zit nu dus net als de rest van de wereld in Lockdown. Ik ben helemaal gek op de Vibiemme Domobar machine en maak het liefste een cappuccino dubbelshot met de Red Honey Honduras van Simon en Levelt.

Nog even over de aanslag, raden jullie het ook af om er iets van anti kalk/schoonmaak azijn op te sprayen?

Groet!

Gebruikersavatar
GuidovW
Berichten: 1335
Lid geworden op: za 06 jan 2018, 13:55

Re: Vibiemme Domobar met aanslag

Berichtdoor GuidovW » di 31 mar 2020, 17:08

Nog even over de aanslag, raden jullie het ook af om er iets van anti kalk/schoonmaak azijn op te sprayen?
Als je het niet lek wilt vergroten wel.
Ik zou er vooral vanaf blijven, zoals pti aangaf.

Maar toch ook plannen maken voor een flinke onderhoudsbeurt die er aan komt. ;)

Welkom btw, Ivar. :D
Gr, Guido

La Pavoni Professional, Moccamaster, Bialetti Moka Express, Chemex, AeroPress, Kinu M47, Eureka Atom 60

Gebruikersavatar
GuidovW
Berichten: 1335
Lid geworden op: za 06 jan 2018, 13:55

Re: Vibiemme Domobar met aanslag

Berichtdoor GuidovW » di 31 mar 2020, 17:10

Nog even over de aanslag, raden jullie het ook af om er iets van anti kalk/schoonmaak azijn op te sprayen?

Als je het lek niet wilt vergroten wel.
Ik zou er vooral vanaf blijven, zoals pti aangaf.

Maar toch ook plannen maken voor een flinke onderhoudsbeurt die er aan komt. ;)

Welkom btw, Ivar. :D
Gr, Guido



La Pavoni Professional, Moccamaster, Bialetti Moka Express, Chemex, AeroPress, Kinu M47, Eureka Atom 60

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13274
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Vibiemme Domobar met aanslag

Berichtdoor bobbee » di 31 mar 2020, 17:34

Ik zou nu al even een onderhoudsbeurt inplannen....
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Pti
Berichten: 3270
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Vibiemme Domobar met aanslag

Berichtdoor Pti » di 31 mar 2020, 19:10

Dat moet je eigenlijk altijd meerekenen met de aanschaf van een tweedehandsje, net als maalschijven bij een tweedehands molen.

IvarSchutte
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 23 feb 2020, 12:05

Re: Vibiemme Domobar met aanslag

Berichtdoor IvarSchutte » wo 01 apr 2020, 10:44

Dank voor de reacties! Ik ga snel een onderhoudsbeurt inplannen!

IvarSchutte
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 23 feb 2020, 12:05

Re: Vibiemme Domobar met aanslag

Berichtdoor IvarSchutte » wo 15 apr 2020, 09:46

Hee allen,

Nog een vraagje, ik merk dat de kwaliteit uit mijn Domobar erg fluctueert. Hiervoor had ik een Ascaso Dream die eigenlijk bijna lekkerdere espresso maakte :x . Nu vraag ik me af hoe komt dit?
Ik merk ook dat mijn melk niet altijd even subtiel is omdat hij een beetje stottert tijdens het stoom geven.
Momenteel werk ik met een kleine Ascaso 1 mini maler, misschien dat deze ook niet constant genoeg is en nu veel invloed heeft op mijn espresso?
Het vervelende aan de oude domobar is ook dat je de temperatuur niet makkelijk kan controleren, dus zit ik te denken aan het installeren van een sensor. Maar heeft dat zin ?

Ben benieuwd wat jullie gedachtes zijn.
CIAO, Stay Safe !


Terug naar “Restaureren/Reviseren Espressomachines”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten

cron