Kaan schreef: vr 10 apr 2020, 18:37
Nou ben ik zeker geen fijnproever.
Maar grapefruit, bosbessen of lychee proeven uit koffie heb ik nooit gehad en ik dacht altijd dat dat soort van onzin verkooppraat was.
Proeven jullie dat nou echt, of wil je het proeven omdat het op de verpakking staat
Verder dan chocola of een hint van karamel kom ik helaas niet.
Die discussie is al eens eerder gevoerd, hetzij hier of op het intussen stilgevallen andere forum.
Men hoeft die nuances niet allemaal te proeven en al helemaal niet alsof je een slok espresso neemt en zou zweren dat je verse aardbeien op een beschuitje hapte.
Echter, als je jezelf voor de taak stelt de smaak zo goed mogelijk te proeven, dan train je eerst je smaakpapillen, bijvoorbeeld door van die vrucht-beer gum snoepjes te verzamelen, ze op smaak apart te bewaren en dan blind te leren proeven zodat je ze uit elkaar kunt houden en benoemen, zoals een tekenaar 265 kleuren kan herkennen en benoemen of zoals een pianist op het gehoor kan zeggen welke toets je hebt aangeslagen. En voorts verzamel je tal van kruiden en specerijen en daarbij doe je hetzelfde. Ruiken, proeven, onthouden, herhalen, benoemen.
Daarna kun je jezelf oefenen om zoveel mogelijk verschillende smaaknuances in je espresso waar te nemen.
Nu kun je besluiten daar voor jezelf namen van kleuren aan te geven zodat je kunt onthouden wat je proefde en zodat je de volgende dag kunt nagaan of je die er nog steeds uithaalt.
Of je geeft er namen van muzieknoten aan, kan ook.
Nadeel van beide methodes is dat je met geen hond kan communiceren want verder weet niemand wat je in vredesnaam bedoelt.
Wat je ook kunt doen is aansluiten bij de namen voor alles wat je maar met je tong kunt proeven en met je neus kunt waarnemen aan fruit, kruiden, specerijen, bloemen, noem maar op.
En als je daarbij een selectioe aanhoudt van termen en voorbeelden die ook door anderen "in het vak" worden gehanteerd, dan kom je met smaak-beschrijvingen waar je collega's ook wat aan hebben.
Door veel onderling vergelijken en afstemmen leer je steeds beter iets te zeggen dat je collega's bij die ene koffie ook zouden waarnemen en dat scheelt een hoop gereis over de wereld als je een collega wat wil vertellen of wil laten delen in een waarneming.
Vinden veel collega's jou een proever van jewelste, dan is jouw oordeel voor meer anderen nuttig dan wanneer je een excentriekeling bent die zelf dichtregels en woorden verzint bij wat-ie proeft.
Vind je als beginner zulke termen op een pak, dan kun je daar eventueel wat aan hebben, meer dan wanneer er zou staan "koffie" of "vrij donkere koffie".
Staat erbij uit welk land het komt, weet je wie het heeft gebrand en hoe licht, dan kun je op den duur al heel redelijk voorvoelen wat jij ervan kan gaan maken met jouw machine.
Haal je het er niet uit, dan kan het zijn dat jij op jouw machine met jouw druk / temperatuur variabelen niet in de buurt bent geweest van degene die die woorden erbij noemde.
Ik ben zelf niet in staat dat allemaal te proeven en benoemen maar ik weet wel vrij snel of ik goed zit, of ik er wast mee kan, of ik er blij van word en de mensen die mijn bonen gebruiken weten ook wat ze kunnen verwachten. Dat is voor mij voldoende.
Iemand als ons forumlid Pichichi kan zich echter meten met de besten op aarde en hij heeft zelfs als enige Europeaan alle drie de essentiële certificeringen behaald op dit gebied.
Dat straalt natuurlijk op ons allen af en daarom ook nemen wij ons petje ervoor af.