Even voorstellen

jordy
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 08 apr 2020, 19:03

Even voorstellen

Berichtdoor jordy » do 09 apr 2020, 18:48

Mijn naam is Jordy en wij zijn op zoek naar een volgende machine. We hebben nu een Jura ena7 uit 2012 en die heeft zijn beste tijd gehad en gaat in de spotgoedkope verkoop naar iemand die heb een beurt geeft en het beestje weer tot leven wekt.

Wij drinken heel af en toe een capacino, verder een kop of 4 a 6 koffie en 2 dubbele espresso's.

Ik heb her en der al het een en ander gelezen en heb al eens vragen gesteld bij een soortgelijk forum.

Ik kwam erachter, mss een beetje dom, dat een espressomachine alleen espresso maakt. Klinkt ook wel logisch natuurlijk. Ik heb ooit als tiener in de horeca gewerkt en daar maakte de halfautomaat zowel koffie als espresso, verschil zat hem in de filterdrager.

Dus ik zoek een espressomachine, stiekem gaat de voorkeur naar een hevelmachine en ik zoek iets om gedurende de dag meermaals een enkele gewone kop koffie te kunnen maken.

Daarnaast een bonenmaler, deze wil ik wel in een keer goed aanschaffen.

Budget, tja... ik had me zelf ongeveer €1200 als max gesteld. Maar het sleutelwoord is dan gelijk "ongeveer". De bonenmaler is eigenlijk het eerste wat ik wil kopen, daarnaast twijfel ik over of eerst iets voor de gewone kop koffie of eerst een espressomachine. Alles tegelijk kopen binnen dit burget is niet reëel denk ik.

De koffie koop ik meestal bij blanche dael in Maastricht.

Ik ben erg benieuwd naar jullie ideëen, visie en dat wat jullie zelf dagelijks gebruiken.

Groet Jordy

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk


Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14929
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Even voorstellen

Berichtdoor fransg » do 09 apr 2020, 19:05

Welkom!

Verstandig om eerst de maler aan te schaffen.

'gewone koffie' kun je ook met de espressomachine maken: eerst kokend water in de koffiekop, dan terwijl die wat afkoelt de bonen maken en de espresso zetten en de espresso in het water gieten.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Even voorstellen

Berichtdoor bobbee » do 09 apr 2020, 19:57

Welkom op het forum.

Is 2e hands kopen ook een optie?
Wellicht bij een vertrouwd adres hier op het forum? Of een machine kopen, testen en meteen voor onderhoud wegbrengen?

Wat betreft de maler, ik heb zelf een niche zero die mij uitermate bevalt. Maar ik heb mijn wensen en eisen waarom ik die maler zo fijn vind.
Dat moet je voor jezelf uitmaken. Wil je single doseren per maling met iedere maling vers gemalen koffie zonder veel verspilling (niche zero) of wil grind on demand (eureka mignon specialita, eureka atom) ? Of een maler met een stolp erop die vol zit met koffiebonen (zijn er legio van). Voordat je koffie gaat doseren maal je eerst wat koffie en dat gooi je weg zodat je vers maalsel hebt.
Of vindt je het niet erg om wat te borstelen en zo zoveel mogelijk maalsel uit de maler te krijgen? Dan een willekeurige ex horeca maler met doser en je bent klaar.

Over het algemeen kun je wel stellen dat grote platte schijven of conische schijven het meest consistente maalsel leveren. Dat resulteert in minimaal de maalgraad bij stellen per dag en je proeft het in de koffie. Dus minimaal 64mm platte schijven (uitzondering daargelaten) of 38mm conisch.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

jordy
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 08 apr 2020, 19:03

Re: Even voorstellen

Berichtdoor jordy » do 09 apr 2020, 20:07

Wat betreft maler dacht ik inderdaad aan de Niche Zero.

Tweedehands is wel de bedoeling! Zeker als het van een betrouwbaar adres is of via MP en dan wegbrengen voor een onderhoudsbeurt.

Ik zie nu net een La Pavoni stradivari te koop staan met maler en bijhorende spullen. Er staat een bod bij van €700. Alles zou aangekocht zijn in 2019. Stel dat alles klopt en deze machine in goede staat is en de bon aanwezig is. Wat zou dit dan mogen kosten?

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk


jordy
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 08 apr 2020, 19:03

Re: Even voorstellen

Berichtdoor jordy » do 09 apr 2020, 20:17

a Pavoni SPL Stradivari En EUREKA MIGNON SPECIALITA
Bieden
http://link.marktplaats.nl/m1534839654? ... ialbuttons

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk


Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14929
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Even voorstellen

Berichtdoor fransg » do 09 apr 2020, 22:06

Net setje, niet spotgoedkoop maar het ziet er allemaal vrij goed uit.
strad-01-Schermafbeelding_2020-04-09_om_22.04.32-200409.jpg
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Even voorstellen

Berichtdoor bobbee » do 09 apr 2020, 23:28

Hij schrijft dat het nieuw 1500 heeft gekost. De maler kost 400 en de Stradivari 800 denk ik.
Tsja, ik vraag mij af wat hij hiervoor nog gaat krijgen...
Daarnaast, de pavoni is geweldig maar ik heb er erg lang over gedaan om er echt wat moois uit te krijgen. Nu is het ook wel meer goed dan niet goed, maar je moet wel echt willen leren als het leren bespelen van een gitaar.
Zo'n manual lever is een Instrument. Nu zijn er ook veel mensen die al zeggen meteen geweldige espresso eruit te halen na drie tellen maar dat is niet waar. Die hebben of geen smaak of ze hebben al veel ervaring met doseren en extractie beoordelen.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
Marcje
Berichten: 1254
Lid geworden op: wo 17 aug 2016, 20:42
Locatie: Waalre

Re: Even voorstellen

Berichtdoor Marcje » vr 10 apr 2020, 00:46

Wat Bobbee zegt! Die Stradivari heb je nieuw voor 721 euro
Ik heb er ook 1 staan die ik dagelijks gebruik, maar het komt allemaal een stuk exacter dan bij de Strega die er naast staat, waar elk shot goed is. Ook even een rondje koffie zetten voor het bezoek is beduidend meer gehannes dan met een 'grote lever' of een E61 machine, zeker als daar wat melk varianten bij zitten. Je moet je afvragen of je dat wilt.
Aan de andere kant, ik sta nu vroeg op en vind een eerste bakkie in een lege en stille keuken uit de Stradivari wel echt een ZEN moment.

Maar goed, ik zou zelf beginnen met een grote lever, en er later (als je het echt leuk vind) een kleine lever bij kopen ;)
dus...

jordy
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 08 apr 2020, 19:03

Re: Even voorstellen

Berichtdoor jordy » vr 10 apr 2020, 06:41

Ik had geen ide dat het zo veel verschil maakte tussen een grote en kleine lever machine.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk


Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14929
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Even voorstellen

Berichtdoor fransg » vr 10 apr 2020, 09:07

Nu zijn er ook veel mensen die al zeggen meteen geweldige espresso eruit te halen na drie tellen maar dat is niet waar.
Toen ik mijn eerste (tweedehandse) Pavoni ging uitproberen bij een verkoper in de buurt, bleek ik er al meteen geweldige espresso uit te halen en natuurlijk heb ik dat thuis onmiddellijk gefilmd zodat anderen ervan konden leren en er inspiratie aan opdoen. Ergens vorig jaar kwam ik dat filmpje weer tegen en ik heb het snel gewist, als ik het me goed herinner, want het zag er niet uit. Wat een stront soep. Nu kan het zijn dat het filmpje bij youtube niet juist gekoeld is opgeslagen en dus veel slechter is geworden dan het was, maar ik vermoed ook dat ik mijzelf aanvankelijk zeer overschatte of dat de Nespresso die ik daarvoor dronk nog veel beroerder was.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino


Terug naar “Alles voor beginners”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten

cron