Restauratie 1 groeps Faema E61

Heb je een echte schuurvondst gedaan en ga je de door jou gevonden parel opknappen? Laat ons in dit topic met je meekijken!
Gebruikersavatar
Marcje
Berichten: 1254
Lid geworden op: wo 17 aug 2016, 20:42
Locatie: Waalre

Re: Restauratie 1 groeps Faema E61

Berichtdoor Marcje » ma 09 mar 2020, 23:04

Netjes!
(en inspirerend ;) )
dus...

Rob87
Berichten: 31
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 19:16

Re: Restauratie 1 groeps Faema E61

Berichtdoor Rob87 » ma 09 mar 2020, 23:18

Gewoon doen!

Alleen de bijna 100 zakjes met losse onderdeeltjes was een beetje overweldigend :roll:
Gelukkig stond er op ieder zakje een onderdeelnummer en was uiteindelijk alles te plaatsen.
Nog een grappig feitje.. 3km verderop zit blijkbaar een van de grootste chroom bedrijven van europa. Doen particulieren en voor de helft! Van de prijs van metamorfose.
Wil geen reclame maken, maar mocht iemand nog een betrouwbaar bedrijf zoeken: https://jacobs-nci.com/

Rob87
Berichten: 31
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 19:16

Re: Restauratie 1 groeps Faema E61

Berichtdoor Rob87 » ma 06 apr 2020, 00:53

Eerst ff wat fotos...
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding


Zoals jullie zien mocht ik afgelopen week een partijtje perfect verchroomde onderdelen in ontvangst nemen. De RVS spullen waren er ook bij maar die moeten helaas terug, mijnziens vertonen deze nog teveel slijpsporen van de onderliggende slijp stappen. Ik noem het voor het gemak even “wolken” ik hoop dat ze dat kunnen oplossen anders moet ik opzoek naar een andere partij die rvs wel de “spiegel” uitstraling kunnen geven. Nu is het een soort van melkglas vergeleken met het chroom.

Ik ben natuurlijk meteen aan de slag gegaan zaterdag ochtend om de puzzel weer in elkaar te zetten. Gelukt, geen een boutje of moertje hield ik over, en kwam niets tekort.

Ook de groep opnieuw opgebouwd, nieuwe seals, kleppen, rubber etc:
Afbeelding Afbeelding


Helaas is de schroefdraad van een van de water/stoomkranen beschadigd geraakt tijdens het verchromen en zal ik deze opnieuw moeten snijden.
Geen heel spannend klusje, al kan ik er niet zo snel achterkomen welke draad dit is. Dus mocht iemand een idee hebben!?
Het gaat om de buitendraad aan de voorkant van de kraan. Waar de moer op komt waar het asje doorheen loopt. Het is linksdraaiende rechte draad en met een diameter van 20,6mm.

Pti
Berichten: 3257
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Restauratie 1 groeps Faema E61

Berichtdoor Pti » ma 06 apr 2020, 09:00

Lekker bezig! Wordt erg mooi.

Ik zie op de foto's dat je 4 stoom/heetwater kranen hebt liggen is vervangen niet een makkelijkere optie?

Rob87
Berichten: 31
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 19:16

Re: Restauratie 1 groeps Faema E61

Berichtdoor Rob87 » ma 06 apr 2020, 14:32

Vervangen kan natuurlijk altijd nog.

Gebruikersavatar
turboyeast
Berichten: 697
Lid geworden op: do 03 jan 2013, 21:58
Locatie: Havanna aan de Waal

Re: Restauratie 1 groeps Faema E61

Berichtdoor turboyeast » do 09 apr 2020, 20:20

Helaas is de schroefdraad van een van de water/stoomkranen beschadigd geraakt tijdens het verchromen en zal ik deze opnieuw moeten snijden.
Geen heel spannend klusje, al kan ik er niet zo snel achterkomen welke draad dit is. Dus mocht iemand een idee hebben!?
Het gaat om de buitendraad aan de voorkant van de kraan. Waar de moer op komt waar het asje doorheen loopt. Het is linksdraaiende rechte draad en met een diameter van 20,6mm.
Kun je de draad niet opnieuw snijden met een passende moer of wartel? Het zachte messing kun je vast makkelijk bewerken.
Tenslotte, is de aanrader voor Jacobs-nci wel gepast? Een bedrijf dat onderdelen beschadigd en RVS slecht afwerkt....
Iam not convinced...

Mooi project verder, hartstikke leuk.
Cheers, TY
-------------------------------------------------------
Let's gobblefunk

Rob87
Berichten: 31
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 19:16

Re: Restauratie 1 groeps Faema E61

Berichtdoor Rob87 » vr 10 apr 2020, 12:54

Dat moet je zelf weten, ik ben enorm tevreden over het chroomwerk/slijpwerk. Waar gewerkt wordt vallen spaanders.
De draad is een beetje beschadigd (waarschijnlijk is die kraan gevallen met ophangen ofzo) icm met een laagje chroom pakt hij niet lekker met een wartel.

Omdat ik toch terug moest met het rvs, wat uiteindelijk een communicatiefout tussen planning en slijper bleek te zijn heb ik ook die kraan meegenomen.De slijper was waarschijnlijk in de veronderstelling dat het verchroomklaar moest zijn ipv als eindproduct. Ze gaan het chroom nu van de schroefdraad afhalen en het RVS afwerken zoals gewenst.

Ik vind het wel heel makkelijk om meteen een aanbeveling in twijfel te trekken... Maargoed doe ermee wat je wil. Kritisch zijn is oke, maar wacht dan eerst het eindresultaat af.

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6403
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Restauratie 1 groeps Faema E61

Berichtdoor cremalover » vr 10 apr 2020, 16:49

Dat moet je zelf weten, ik ben enorm tevreden over het chroomwerk/slijpwerk. Waar gewerkt wordt vallen spaanders.
De draad is een beetje beschadigd (waarschijnlijk is die kraan gevallen met ophangen ofzo) icm met een laagje chroom pakt hij niet lekker met een wartel.

Omdat ik toch terug moest met het rvs, wat uiteindelijk een communicatiefout tussen planning en slijper bleek te zijn heb ik ook die kraan meegenomen.De slijper was waarschijnlijk in de veronderstelling dat het verchroomklaar moest zijn ipv als eindproduct. Ze gaan het chroom nu van de schroefdraad afhalen en het RVS afwerken zoals gewenst.

Ik vind het wel heel makkelijk om meteen een aanbeveling in twijfel te trekken... Maargoed doe ermee wat je wil. Kritisch zijn is oke, maar wacht dan eerst het eindresultaat af.
Ik ga er toch van uit dat als je aan zo'n restauratie begint een tap- en snijset in huis hebt?>| Kun je toch zelf ff nasnije?

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15058
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Restauratie 1 groeps Faema E61

Berichtdoor fransg » vr 10 apr 2020, 16:58

Ik ga er toch van uit dat als je aan zo'n restauratie begint een tap- en snijset in huis hebt?>| Kun je toch zelf ff nasnije?
Ik ga er toch van uit dat, als hij had geweten dat jij daar van uit zou gaan, hij, om emotionele schade te voorkomen, wel had gezorgd zulks in huis te halen, maar als men niet tevoren aangeeft waar men zoal van uit gaat dan kunnen we hem dat nu niet achteraf voor de voeten werpen, tenminste daar ga ik dan weer van uit.

En dat terwijl er momenteel geen uitgaansleven van betekenis is.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13253
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Restauratie 1 groeps Faema E61

Berichtdoor bobbee » vr 10 apr 2020, 17:39

Ik ook. Ga ook er vanuit dat je dat achteraf.....nou, wat Frans schrijft dus.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’


Terug naar “Restaureren/Reviseren Espressomachines”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten

cron