Bezzera Strega upgrade?

Gebruikersavatar
Marcje
Berichten: 1254
Lid geworden op: wo 17 aug 2016, 20:42
Locatie: Waalre

Re: Bezzera Strega upgrade?

Berichtdoor Marcje » ma 27 apr 2020, 13:10

Hier ook een zeer tevreden Strega gebruiker en de 'upgrades' die ik heb gedaan:

- Vast water. Nooit meer je tank vullen (of lekbal ledigen) en vanwege een weggewerkt anti kalk filter ook geen gebruik meer van Brita filters oid.
Hierdoor Pre-Infusie op de leidingdruk. Instelbaar tussen plm 1 en 3.5 bar.
Zet temperatuur is ook constanter (lijkt me) omdat je altijd leidingwater van dezelfde temperatuur door de HX laat stromen, en niet tankwater waar vanwege opwarming (als hij aanstaat) een verschil van een graad of 20 in kan zitten tussen 's ochtend en 's avonds.

- De eerder genoemde PSM modificatie.
Ik denk dat het beter smaakt, zou graag eens een blinde test willen doen om te kijken of ik lijd aan cognitieve dissonantie

- De mod uit het andere topic, waarbij het water van de vacuum breaker via een slangetje in de lekbak komt. Erg tevreden mee omdat ik me altijd aan het gespetter 'ergens' binnenin de Strega ergerde.

- Schakelaar om alsnog de pomp te kunnen gebruiken. Zeg maar de poor man's Strega TOP versie. Hiermee is hij dus als de standaard Strega te gebruiken, of je kunt complete pompshots maken.
Gebruik ik in de praktijk niet vaak, maar leuk om mensen het verschil tussen een pompshot en een lever shot te laten proeven.
dus...

bosa
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 15 apr 2020, 13:52

Re: Bezzera Strega upgrade?

Berichtdoor bosa » ma 27 apr 2020, 13:55

Bedankt voor de vele reacties! Ik begrijp de reacties m.b.t. de upgrade douchezeef. Ik verdenk mezelf ook wel van enige cognitieve dissonantie :shock: het grondig schoonmaken van de kop heeft ongetwijfeld ook positief effect gehad. Waarschijnlijk nog wel meer dan een gewijzigd patroon van gaatjes waardoor het water wordt gepersd.

Vast water is helaas (nog) geen optie voor mij. Ik merk inderdaad dat de bak met water al snel flink warm wordt. In hoeverre is dat eigenlijk een probleem?

De PSM mod is wellicht een interessante als hierdoor de smaak van de extractie ronder wordt?

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6374
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Bezzera Strega upgrade?

Berichtdoor cremalover » ma 27 apr 2020, 14:16

Bedankt voor de vele reacties! Ik begrijp de reacties m.b.t. de upgrade douchezeef. Ik verdenk mezelf ook wel van enige cognitieve dissonantie :shock: het grondig schoonmaken van de kop heeft ongetwijfeld ook positief effect gehad. Waarschijnlijk nog wel meer dan een gewijzigd patroon van gaatjes waardoor het water wordt gepersd.

Vast water is helaas (nog) geen optie voor mij. Ik merk inderdaad dat de bak met water al snel flink warm wordt. In hoeverre is dat eigenlijk een probleem?

De PSM mod is wellicht een interessante als hierdoor de smaak van de extractie ronder wordt?
Ik heb wel eens een nachtmerrie en droom dat ik een blindtest moet doen en dat de Senseo wint. :o :|

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14930
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Bezzera Strega upgrade?

Berichtdoor fransg » ma 27 apr 2020, 14:42

het grondig schoonmaken van de kop heeft ongetwijfeld ook positief effect gehad.
een schone douchezeef erin en de met dik teer volgekakte zeef in de cleaner gooien is altijd een tijdelijke smaakverbeteraar ;-)
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Nelus
Berichten: 673
Lid geworden op: za 09 dec 2017, 22:10
Locatie: NH

Re: Bezzera Strega upgrade?

Berichtdoor Nelus » ma 27 apr 2020, 15:00

Zeg dat wel Frans! Vooral e61 groepers zitten vol dikke vette meuk. Mn bezzera e61 moest ik echt wekelijks de boel reinigen (naast dagelijks met water backflushen)

Bij de faema lambro verrassend weinig tot gewoon geen vette meuk op het zeefje. Verrassend.
Wel meuk in de gleuf van de zetgroep waar de portafilter ingaat.
Faema Lambro - Mazzer Major E

bvds
Berichten: 2569
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Bezzera Strega upgrade?

Berichtdoor bvds » ma 27 apr 2020, 15:22

Vast water is helaas (nog) geen optie voor mij. Ik merk inderdaad dat de bak met water al snel flink warm wordt. In hoeverre is dat eigenlijk een probleem?

De PSM mod is wellicht een interessante als hierdoor de smaak van de extractie ronder wordt?
Je profiteert juist het meeste van de PSM mod als je GEEN vast water hebt! Dus doen!

Omdat het topic sinds het nieuwe platform lastig terug te vinden is bij deze de link:

https://koffiepraat.nl/forum/viewtopic. ... &hilit=Psm
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

bosa
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 15 apr 2020, 13:52

Re: Bezzera Strega upgrade?

Berichtdoor bosa » vr 01 mei 2020, 12:08

Bedankt voor het linkje naar het oude PSM topic. Ga ik dit weekend eens rustig voor zitten om door te lezen. Het zijn nogal wat pagina's :shock: Wordt de PSM mod nog gedaan?

Keyser
Berichten: 1376
Lid geworden op: do 01 aug 2019, 02:10

Re: Bezzera Strega upgrade?

Berichtdoor Keyser » vr 01 mei 2020, 13:08

Jazeker wordt de PSM mod nog gedaan. Contact via deze website;
http://www.ranciliosilvia.info/

Na de mod ziet je Strega eruit als een Rancillio Silvia Afbeelding

bosa
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 15 apr 2020, 13:52

Re: Bezzera Strega upgrade?

Berichtdoor bosa » za 02 mei 2020, 16:53

Bedankt voor de link!

Gebruikersavatar
GuidovW
Berichten: 1331
Lid geworden op: za 06 jan 2018, 13:55

Re: Bezzera Strega upgrade?

Berichtdoor GuidovW » za 02 mei 2020, 21:12

Ik heb wel eens een nachtmerrie en droom dat ik een blindtest moet doen en dat de Senseo wint. :o :|

Waaah, dan slaap je vast de rest van de nacht niet meer en wordt je uiteindelijk toch hardhandig door de wekker gewekt, met een hele vieze smaak in je mond.... :x :evil: :mrgreen:
Gr, Guido

La Pavoni Professional, Moccamaster, Bialetti Moka Express, Chemex, AeroPress, Kinu M47, Eureka Atom 60


Terug naar “Hefboom- / lever apparaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten

cron